نیلی بلاگ

آیا هوش مصنوعی به مثابه قاتل جستجوی گوگل عمل می‌کند؟

در شرایطی که شرکت‌ها در حوزه هوش مصنوعی پیشرفت‌های مداوم دارند و کاربرد و گستره استفاده از این فناوری را توسعه می‌دهند، شاهد دگرگونی یا گذار بزرگی هستیم. مدل‌های کسب‌وکار قدیمی به تدریج رو به افول می‌گذارند و وب‌سایت‌هایی که بیشتر به گوگل برای جذب بازدیدکننده متکی بودند، دچار چالش شده‌اند، در حالی که شرکت‌های مجهز به ابزارهای هوش مصنوعی در حال شتاب فزاینده‌ای هستند. اکنون، مقاله‌ای جدید ابعاد بیشتری از صعود هوش مصنوعی و تغییر پویایی‌های اینترنت را روشن می‌سازد.

بخش اصلی اقتصاد اینترنت در معرض تهدید قرار دارد، زیرا به نظر می‌رسد هوش مصنوعی در حال بازتعریف شیوه عملکرد جستجو است. با تداوم تب و تاب هوش مصنوعی در آینده نزدیک، جامعه فناوری شاهد تحول بزرگی در نحوه عملکرد اینترنت است که بالقوه میلیون‌ها کسب‌وکار و شغل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این به آن دلیل است که پیش از این، شرکت‌ها به شدت به جستجوی گوگل برای جذب ترافیک به وب‌سایت‌های خود وابسته بودند. اکنون، با ظهور ابزارهایی مانند ChatGPT یا حتی Perplexity، بسیاری از افراد شروع به اتکا به این پلتفرم‌ها برای دریافت پاسخ کرده‌اند و نیاز به کلیک روی لینک‌ها یا مراجعه به وب‌سایت‌ها را کاهش داده‌اند.

همانطور که مقاله اخیر Barron’s اشاره کرده، جستجوی گوگل به آرامی در حال کمرنگ شدن است، زیرا مردم به طور فزاینده‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند یا حتی از خلاصه‌هایی که مستقیماً در گوگل نمایش داده می‌شوند، تحت عنوان “مرور کلی هوش مصنوعی” (AI overviews)، بدون کلیک روی هیچ لینکی بهره می‌برند. در نتیجه، بسیاری از وب‌سایت‌هایی که به شدت برای ترافیک به گوگل وابسته بودند، بازدیدکنندگان خود را از دست داده‌اند. این شامل وب‌سایت‌های عمده مسافرتی، سایت‌های اطلاعاتی و حتی خبرگزاری‌ها می‌شود. در پی از دست دادن ترافیک، بسیاری از شرکت‌ها درآمد کمتری کسب می‌کنند و گاهی اوقات مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند.

تیک آبی رنگ نتایج جستجوی گوگل

دلیل اهمیت این موضوع، تغییراتی است که هم‌اکنون جریان دارد، جایی که شرکت‌ها مدل‌های کسب‌وکار قدیمی را کنار گذاشته و به جای آن به ابزارهای هوش مصنوعی بیشتری روی آورند یا حتی برای محتوا هزینه دریافت کنند، زیرا هوش مصنوعی به صفحه اصلی جدید اینترنت تبدیل می‌شود. خود گوگل ممکن است متحمل ضرر نشود، زیرا آن نیز به شدت در ابزارهای هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند، اما وب‌سایت‌هایی که به ترافیک گوگل وابسته هستند، به نظر می‌رسد بار اصلی این فشار را متحمل شوند.

با تحول اینترنت و اتکای مردم به ابزارهای هوش مصنوعی به جای صفحات وب برای دریافت پاسخ به پرسش‌هایشان، شرکت‌ها باید سریع‌تر عمل کنند تا با پویایی‌های در حال تغییر سازگار شوند و یا ابزارهای هوش مصنوعی خود را ایجاد کنند، با شرکت‌های هوش مصنوعی موجود همکاری کنند یا حتی به دنبال راه‌هایی برای متنوع‌سازی درآمد خود باشند. با توجه به اینکه اینترنت به سرعت در حال تغییر است، شرکت‌ها نیز باید برای چابک ماندن همین‌گونه عمل کنند.

منبع خبر

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

برچسب‌ها

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *