بازی Death Stranding 2: On The Beach چندی پیش منتشر شد و از همان نمرات و واکنش منتقدها نسبت به بازی، میتوان متوجه شد که نسخه دوم تغییرات بزرگی در خود داشته است. میانگین نمرات بازی اول در وبسایت متاکریتیک 82 شد و حالا نسخه دوم توانسته میانگین نمره 90 را به دست بیاورد و یکی از بهترین بازیهای پلی استیشن در نسل نهم لقب بگیرد. با این حال در ظاهر، همچنان بازی شبیه جابهجایی بار و محموله از نقطهای به نقطه دیگر است، اما چه مواردی باعث شده تا واکنشها نسبت به این بازی مثبتتر باشد؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
ریتمی تند و اکشنی جذابتر
اگر بازی اول را تجربه کرده باشید، احتمالا در همان چپتر سوم بازی، از روند کند آن خسته شده باشید. حتی من هم به عنوان کسی که از بازی اول لذت بردم، به روند کند آغاز بازی انتقادات زیادی داشتم. بخش زیادی از ساعات ابتدایی بازی، برای آشنایی مخاطب با ساختار گیمپلی، شناخت جهان دث استرندینگ و کاراکترهای داستان پیادهسازی شده بود و این روند کند باعث میشد، بسیاری بازی را در همان ساعات ابتدایی رها کنند. حالا در Death Stranding 2، ریتم و روند بازی بسیار سریعتر و بار اکشن بیشتر شده است. همین مورد باعث میشود تا بازیکنان، زمان بیشتری به دث استرندینگ 2 بدهند.
تحول سیستم مخفیکاری
هیدئو کوجیما، پدر ژانر مخفیکاری در دنیای بازیها محسوب میشود و قاعدتا از دانستههای خود برای بازی جدید هم استفاده میکند. در بازی اول، آنقدرها سیستم مخفیکاری پررنگ نبود، اما این ساختار در Death Stranding 2 متحول شده است. در بازی دوم هم کمپهای زیادی متعلق به گروه MULE در بین راه وجود دارد که حالا ابعاد آنها بسیار بزرگتر شده و این اتفاق دست بازیکن برای استراتژیهای بیشتر را باز میکند. تجهیزات شما برای انجام کارهای مخفیکاری بیشتر شده است. از طرفی وجود چرخه پویای روز و شب باعث میشود تا آزادی عمل بیشتری در بازی داشته باشید. به طور مثال در طول شب، میتوانید راحتتر در کمپها گشتوگذار کنید چرا که دشمنان سختتر شما را میبینند. حتی میتوانید از عروسک همراه سم یعنی دالمن (Dollman) برای حواسپرتی دشمنان و مشاهده کامل محیط استفاده کنید. همچنین کفشهایی هم در بازی وجود دارند که صدای قدمهای شما را کاهش میدهند و حرکت در کمپ را راحتتر میکنند.
بارهای سم دیگر مزاحم نیستند
کمی عجیب بود که با آن همه بار و وسایل به کمپ دشمنان بروید و با آنها مبارزه کنید. در Death Stranding 2 سیستمی پیادهسازی شده که در آن میتوانید وسایل سم پورتر را روی زمین بگذارید و به سراغ دشمنان بروید. این امکان هم مقابل بیتیها کارساز خواهد بود، هم مقابل تروریستها و غارتگران. این مکانیزم هم دست بازیکن را برای انجام کارهای بیشتر باز میگذارد.
کاراکترهای قدیمی چه تغییراتی داشتند؟
از وقایع بازی اول، بیش از یازده ماه گذشته و کاراکترهای داستانی، دستخوش تغییرات زیادی شدند. فرجایل (Fragile) از کمپانی خودش جدا شده و حالا به گروهی به اسم Drawbridge ملحق شده است؛ گروهی که در خارج از مرزهای UCA به اتصال شهرها به شبکه کایرال میپردازد. کاراکتر هارتمن (Heartman) حالا دستگاه استخوانبندی به خودش وصل کرده که در زمان مرگ، او را نگه میدارد. اگر به یاد داشته باشید، کاراکتر هارتمن هر 21 دقیقه یکبار میمیرد و پس از مدتی به زندگی برمیگردد. از طرفی کاراکتر منفی و آنتاگونیست داستان یعنی هیگز (Higgs) هم با ظاهری کاملا متفاوت برگشته و حالا با دستگاهی شبیه به گیتار، با دشمنان خودش مبارزه میکند. حضور کاراکترهای ددمن، دایهاردمن و آملی هم در بازی تایید شده اما اینکه نقش آنها چقدر تاثیرگذار است مشخص نیست.
قدمزنی در جهانی پویا
جهان بازی Death Stranding 2: On The Beach نسبت به بازی اول بسیار پویاتر شده است. بازی اول از لحاظ اقلیمی، تنوع نسبتا کمی داشت که این مورد در بازی دوم به کلی متحول شده است. حالا بازیکنان علاوه بر کشور مکزیک، در استرالیا هم حاضر میشوند و میتوانند از محیطزیست این منطقه لذت ببرند. همین تغییرات اقلیمی باعث شده تا چرخه پویایی برای جهان بازی تعریف شود. حالا شما ممکن است در طول یک ماموریت، یک روز تا شب را در جهان بازی قدم بزنید و همین امکان برای مخفیکاری هم بهکار میآید. همچنین در طول بازی ممکن است با اتفاقات زیستی و طبیعی مثل شفقهای قطبی در آسمان، زلزله، سیل و طوفان مواجه شوید. خطراتی مثل زلزله و سیل میتواند تمام تجهیزات مثل پل و ایستگاههای زیپلاین را تخریب کند.
به حیوانات اهمیت بدهید!
به پویایی جهان پرداختیم و باید به این موضوع هم اشاره کنیم که حالا در این جهان، حیوانات زیادی هم حضور دارند که میتوانید آنها را در سطح جهان ببینید. از کانگورو و سنجاب بگیرید تا حیواناتی مثل کوآلا که در برخی ماموریتها باید آنها را نجات دهید.
سلاحهای جدید
در بازی دوم دث استرندینگ، سلاحهای بیشتری طراحی شده است. اسلحههای جدیدی مانند Blood Boomerang و Tar Cannon نام دارند، میتوانند استراتژی شما برای تقابل با دشمنان را عمیقتر کنند. از این نوع سلاحها در طول بازی زیاد است و حتی در یکی از باسفایت، از عجیبترین سلاح ممکن استفاده خواهید کرد. همچنین قابلیت استفاده از تغییر ماهیت مهمات هم در این بازی وجود دارد که میتوانید در مقابل بیتیها و تروریستها از این امکان استفاده کنید. هیدئو کوجیما در مصاحبهای با مجله Edge، گفته بود که اکشن در Death Stranding 2 مانند دنباله فیلم Alien خواهد بود و بعد جدیدی از اکشن در دنیای دث استرندینگ به نمایش گذاشته خواهد شد.
دشمنان جدید
در بازی اول، بیشتر با بیتیها و تروریستها سر و کله میزدید، اما در Death Stranding 2 تعداد و تنوع دشمنان بیشتر شده است. حالا دشمنانی به نام Watchers در بازی قرار گرفتهاند که میتوانند در محیط جستوجو کنند و مکان شما را بهطور مستقیم به بیتیها گزارش دهند. در این نقطه شما هیچ جای دفاعی ندارید باید با موجودات بزرگ مبارزه کنید. همچنین در جهان بازی حالا دشمنان بیشتری مثل عنکبوتها، خفاشها و حتی عروسهای دریایی هم در سطح جهان حضور دارند که میتوانند دردسرهای زیادی ایجاد کنند. همچنین آنها صرفا به جان شما آسیب نمیزنند، گاهی آنها تهدیدهایی برای باتری دستگاههای شما و سلامت محمولهها هستند و مایه دردسر میشوند.
وسایل نقلیه بیشتر
در نسخه Director’s Cut بازی اول، وسایل نقلیه و تجهیزات زیادی اضافه شده بود که سفر در دنیای دث استرندینگ را بهتر و راحتتر میکرد. حالا بسیاری از این وسایل در بازی دوم هم حاضر شدهاند و ارتقاهای مناسبی هم پیدا کردند. از موتورهای خودکار بگیرید تا کامیونهای پیشرفته که انتقال محمولهها را بسیار آسانتر میکند. همچنین گاهی ممکن است که با موتور با دشمنان مبارزه کنید و این میتواند مورد جالبی در Death Stranding 2 باشد. همچنین کاربرد وسایلی مثل نردبان هم تغییرات کوچکی داشته و دیگر لازم نیست از تکتک پلههای نردبان بالا یا پایین بروید و حالا میتوانید به بالا و پایین نردبان سُر بخورید. جالب است بدانید علاوهبر زیپلاینها و جادهها، میتوانید مونوریل هم بسازید و از طریق آنها جابهجا شوید.
مفهوم جدیدی به نام Corefall
در بازی دوم، کاراکتر جدیدی به نام رینی (Rainy) با بازی شیولی کوتسونا (Shioli Kutsuna) اضافه شده که مفهوم جدیدی به نام کورفال (Corefall) را مطرح میکند. تایمفال (Timefall) به بارانی در دنیای دث استرندینگ گفته میشود که باعث افزایش گذر زمان و سالمندی موجودات اطراف در صورت برخورد میشد. حالا کاراکتر رینی قابلیتی به نام کورفال دارد، بهطوری که باران تایمفال در فاصله یک و نیم متری او، به کورفال تبدیل میشود که باعث میشود همه چیز جوانتر شود. علت اینکه پوست فرجایل در بازی دوم هم جوانتر شده، احتمالا به خاطر خاصیت کورفال است. این قابلیت تاثیرات زیادی در گیمپلی بازی خواهد داشت.
موجودات عجیب جدید!
در بازی اول، موجوداتی به نام کریپتوبایوت (Cryptobiotes) وجود داشتند که میتوانستند تاثیر تایمفال را کاهش دهند و در ساختار بازی، باعث افزایش بار سلامتی سم میشدند. اما در بازی دوم موجوداتی شبیه به کریپتوبایوت هم اضافه شدند که تاثیر در دیگر بخشها خواهند داشت. الکتروبایوت (Electrobiotes) یکی از نمونهها است که باعث بازسازی نوار باتری میشوند و کلوروبایوت (Chlorobiotes) باعث بازسازی بهبود نوار استامینا یا استقامت میشود.
اضافه شدن درخت مهارتها
حالا در بازی Death Stranding 2 درخت مهارت (Skill Tree) با نام APAS اضافه شده که در آن میتوانید قابلیتهای مختلف سم را ارتقا دهید. وجود این نمودار درختی باعث شده تا قابلیتهای اکشن و مخفیکاری بازی بیشتر به چشم بیایند. همچنین شما میتوانید قابلیتهای راه رفتن و جابهجایی بار را هم برای سم ارتقا دهید. برای به دست آوردن امتیاز هم نحوه مقابله شما به دشمنان و به سلامت رساندن وسایل باعث کسب امتیاز و پِرک میشود. این درخت مهارت به پنج بخش پورتر (نقل و انتقال)، مبارزات، مخفیکاری، خدمترسانی (بخش گشتوگذار و اکتشاف)، و پل ارتباطی (همان سیستم Bridge Link که در بازی اول وجود داشت و به سیستم آنلاین و ارتباط با بازیکنان دیگر ارتباط دارد) تقسیم میشود.
مدت زمان بازی
بازی اول نسبتا تجربهای طولانیمدت است و چیزی حدود چهل ساعت زمان میبرد تا بتوانید داستان آن را به اتمام برسانید. اما با توجه به تجربههای اخیر منتقدان، عدهای میگویند که برای اتمام رساندن بخش داستانی بازی، چیزی مابین 30 الی 35 ساعت احتیاج خواهید داشت. البته برای کامل کردن بازی باید بیش از 60 ساعت زمان بگذارید. برای بهدست آوردن مدت زمان دقیق اتمام بازی بسیار زود است و در آینده میانگین زمان بهتر و دقیقتری بهدست خواهد آمد.
این بازی همچنان درباره جابهجایی وسایل است
موردی که بسیار مهم است، هسته اصلی گیمپلی بازی است. شاید بسیاری تصور کنند میانگین نمره 90 برای این بازی، یعنی یک تغییر و تحول بزرگ در کلیت، اما دث استرندینگ 2 همچنان درباره جابهجایی وسایل و انتقال آنها از نقطه A به نقطه B است. بنابراین اگر بازی اول را دوست نداشتید، بعید است که بتوانید با بازی دوم هم ارتباط داشته باشید. بسیاری از نقدها به این مورد اشاره میکنند که تمامی المانهای بازی اول در نسخه دوم ارتقا پیدا کرده است و همین جابهجایی وسایل را به یک بازی و چالش جذاب تبدیل کرده است. بنابراین به نمرات و نقدهای خوب آنطور که باید توجه نکنید و اگر بازی اول را دوست نداشتید یا آن را رها کردید، بعید است که این بازی هم بتواند تغییری در نظر شما ایجاد کند. اما اگر بازی اول را دوست داشتید، به نظر میآید یک ماجراجویی کاملتر و داستانی شنیدنیتر در انتظار شماست.
آیا شما بازی Death Stranding 2: On The Beach را تجربه خواهید کرد؟ حتما در قسمت نظرات بنویسید که نظرتان درباره بازی اول چطور بود و آیا تغییرات ایجاد شده شما را برای تجربه بازی دوم راضی کرده است؟
بیشتر بخوانید:
نظرات کاربران