نیلی بلاگ

دیگر به ۱۲ سیلندر نیازی نیست: اسپکتر برقی رولزرویس، تعریف جدیدی از قدرت و اشرافیت!


رولزرویس اسپکتر بلک بج: وقتی لوکس بودن و سرعت به هم می‌رسند

رولز-رویس اسپکتر بلک بج ثابت می‌کند که برای یک تجربه رانندگی عالی، دیگر نیازی به موتورهای غول‌پیکر ۱۲ سیلندر نیست. این موتورهای V-12 در حال نابودی هستند. به جز چند شرکت معدود که هنوز برای حفظ این هیولاهای موتوری تلاش می‌کنند، بیشتر خودروسازان به دلیل قوانین سخت‌گیرانه مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت، به سراغ موتورهای کوچک‌تر یا خودروهای برقی رفته‌اند. رولز-رویس یکی از آخرین مدافعان موتور V-12 بود. موتور ۶.۷۵ لیتری V-12 این شرکت، نمادی از تجمل و قدرت به شمار می‌رفت و به طرز شگفت‌انگیزی در دوره کاهش حجم موتورها دوام آورده بود. اما حتی Rolls-Royce  هم نمی‌توانست در برابر موج برقی‌سازی مقاومت کند.

در سال ۲۰۲۳، این شرکت اسپکتر را معرفی کرد؛ یک خودروی برقی زیبا و مدرن که جایگزین مدل محبوب رایت شد. اما اسپکتر، موتور V-12 معروف خود را کنار گذاشت و به جای آن از یک بسته باتری بزرگ و دو موتور الکتریکی استفاده کرد. این یک ریسک بزرگ برای برندی بود که به موتورهای قدرتمندش شهرت داشت. اما این ریسک نتیجه داد؛ اسپکتر با استقبال فوق‌العاده‌ای روبرو شده است. این خودرو پرفروش‌ترین رولز-رویس در اروپا در سال گذشته بود و حتی توانسته مشتریان جدید و جوان‌تری را به خود جذب کند.

رولزرویس

رولز-رویس اخیراً اعلام کرده که بیش از ۴۰ درصد از خریداران اسپکتر، برای اولین بار است که Rolls-Royce می‌خرند و میانگین سن آن‌ها حدود ۳۵ سال است. در همین حال، میانگین سن کل خریداران رولز-رویس به ۴۲ سال کاهش یافته که فاصله زیادی با میانگین حدود ۶۰ سال در یک دهه پیش دارد. حالا با عرضه نسخه بلک بج (Black Badge)، انتظار می‌رود این آمار حتی بهتر هم شوند. در زبان رولز-رویس، “بلک بج” به معنای “عملکرد بالا” است. این نام قبلاً هم روی مدل‌های کولینان و گوست دیده شده و به آن‌ها قدرت بیشتر و ظاهری اسپرت‌تر با جزئیات مشکی‌رنگ می‌بخشد. در نسخه بلک بج اسپکتر، قدرت خودرو از ۵۸۴ اسب بخار و ۶۶۴ پوند فوت گشتاور در مدل استاندارد، به ۶۵۹ اسب بخار و ۷۹۲ پوند فوت گشتاور افزایش یافته است. با وجود اینکه از همان بسته باتری لیتیوم-یون ۱۰۲.۰ کیلووات ساعتی و دو موتور الکتریکی استفاده می‌کند، این افزایش به ترتیب ۸۲ اسب بخار و ۱۲۸ پوند فوت را نشان می‌دهد.

سرعت و هندلینگ پیشرفته

به لطف این قدرت اضافی، اسپکتر بلک بج می‌تواند در ۴.۱ ثانیه (به جای ۴.۴ ثانیه) از سرعت صفر به ۶۰ مایل در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن ۱۵۵ مایل در ساعت است (به صورت الکترونیکی محدود شده). رولز-رویس همچنین سیستم تعلیق را تنظیم کرده تا در شتاب‌گیری‌های شدید، از پایین آمدن قسمت عقب خودرو کاسته شود و در پیچ‌ها، گهواره‌ای شدن بدنه کمتر شود. فرمان نیز سنگین‌تر و با حس بهتری شده تا رانندگی دقیق‌تر و لذت‌بخش‌تری را ارائه دهد.

رولزرویس

طراحی داخلی و خارجی: اوج لوکس بودن

اما اسپکتر بلک بج فقط به خاطر عملکردش خاص نیست. رینگ‌های بزرگ ۲۳ اینچی آن، ظاهری بسیار متمایز به خودرو می‌دهند، در حالی که روکش کروم مشکی براق تقریباً تمام قطعات تزئینی بیرونی، از جمله نشان روح خلسه (Spirit of Ecstasy) روی کاپوت، را پوشانده است. بله، این یک پوشش خاص است، نه فقط رنگ.

فضای داخلی با جزئیات فیبر کربن و در این مورد خاص، چرم صورتی پیونی (Peony Pink) بسیار زیبا تزئین شده است – رنگی کاملاً جسورانه که با ظرافت رنگ خاکستری بیرونی آن (Tempest Grey) همخوانی دارد. و البته، سقف کهکشانی (Starlight Headliner) معروف Rolls-Royce ، که با چراغ‌های کوچک خود حس ستاره‌ها را تداعی می‌کند، به صورت استاندارد ارائه می‌شود (همانطور که باید در تمام رولز-رویس‌ها باشد).

تجربه رانندگی: فراتر از انتظار

اما به عنوان مدل “عملکردی” این گروه، آیا اسپکتر با پیشرانه الکتریکی خود، واقعاً می‌تواند جای موتور V-12 را بگیرد؟ یا همچنان دلتنگ آن خواهیم بود؟ در ابتدا، ممکن است دلتنگ غرش آرام و شخصیت خاص یک موتور ۱۲ سیلندر شوید، به خصوص در یک کوپه عملکردی زیبا مانند این. اما هرچه اسپکتر بلک بج را بیشتر تحت فشار قرار دادم، کمتر به آنچه زیر کاپوت بود اهمیت دادم – هرچند شاید این حرف عجیب به نظر برسد – و بیشتر تحت تاثیر عملکرد خیره‌کننده پیشرانه الکتریکی قرار گرفتم.

رولز-رویس اسپکتر بلک بج

قدرت بی‌پایان و رانندگی لذت‌بخش

فشردن پدال گاز، موجی بی‌پایان از گشتاور الکتریکی را آزاد می‌کند؛ ۷۹۲ پوند فوت گشتاور عظیم، شما را به صندلی می‌چسباند. برای خودرویی که بیش از ۶۳۰۰ پوند وزن دارد، این خودرو به طرز باورنکردنی و اعتیادآوری سریع است. حتی سریع‌تر از مدل‌های گوست یا کولینان. همزمان با پیچ‌وخم جاده، فرمان را با دقت بیشتری می‌چرخاندم و باور کنید یا نه، اسپکتر بلک بج واقعاً خوب می‌پیچد – یک تجربه جدید! البته، این یک مک‌لارن نیست، اما این خودرو به مراتب حس اعتمادبه‌نفس بیشتری به شما می‌دهد تا آنچه انتظار دارید. رولز-رویس سیستم تعلیق را به اندازه‌ای تنظیم کرده که هم توانمند باشد و هم نهایت نرمی را ارائه دهد. فرمان نیز در عین سبکی، پاسخگوتر است. گهواره‌ای شدن بدنه – خب، هنوز هم کمی وجود دارد، اما حداقل حس می‌شود که خودرو مشتاق‌تر به پیچیدن است.

سکوت قدرت و آینده رولز-رویس

با فعال کردن “صدای رولز-رویس”، که به درستی نام‌گذاری شده است، با شتاب‌گیری بیشتر، صدای “ووش” ملایم و آینده‌نگرانه کابین را پر می‌کند. این صدای غرش V-12 نیست، اما وظیفه‌اش را به خوبی انجام می‌دهد. حتی بدون آن، اسپکتر بلک بج همچنان در جاده با سرعت حرکت می‌کند، فقط… بی‌صداتر. و با وجود تمام فیبر کربن در داخل، طراحی داخلی هم بیش از حد به سمت جزئیات اسپرت و هیجانی نرفته است. این خودرو به همان اندازه یک رولز-رویس واقعی، راحت و لوکس است. فقط کمی سریع‌تر.

همین موضوع، تا حد زیادی، دلیلی است که اسپکتر بلک بج به عنوان یک خودروی برقی منطقی‌ترین انتخاب است. بی‌صدا، تصفیه‌شده و راحت است، در عین حال به طرز دیوانه‌واری سریع. همانطور که تاریخ به ما می‌گوید، یک Rolls-Royce  نباید پرسروصدا باشد. نباید صدای بلندی داشته باشد. حتی مدل‌های V-12 هم در سرعت‌های پایین ممکن است کمی پرسروصدا باشند، که برای یک رولز-رویس اصلاً مطلوب نیست! با وجود تمام نگرانی‌ها در مورد کوچک‌سازی موتورها و برقی‌سازی، رولز-رویس یکی از معدود برندهای لوکس است که واقعاً این تغییر را به درستی انجام می‌دهد – حتی اگر موتور V-12 دیگر نباشد.

منبع خبر

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

برچسب‌ها

مطالب پیشنهادی

نظرات کاربران

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *