مرسدس AMG بهخوبی میداند که هیجانانگیز کردن یک خودروی برقی کار آسانی نیست. بسیاری از خودروسازان تلاش کردهاند، اما فقط تعداد معدودی واقعا موفق بودهاند. حالا این برند آلمانی قصد دارد با الهام گرفتن از دیگران، بهویژه برای جلب نظر طرفداران موتورهای احتراق داخلی، این مسیر را طی کند.
در گفتوگویی با Autocar در جریان رونمایی از کانسپت AMG GT XX، مدیر فنی گروه مرسدس، مارکوس شِفر، فاش کرد که برنامههایی برای استفاده از تعویض دنده جعلی (fake gearshifts) مشابه آنچه در Hyundai Ioniq 5 N دیدهایم، وجود دارد. هدف از این کار شبیهسازی حس رانندگی با یک خودروی بنزینی است.
او گفت: احساس ماشین باید از نظر صدا، میزان نویز، لرزش، و تعویض دنده به بخش احساسی شما نفوذ کند. اگر این اتفاق نیفتد، یعنی وظیفهاش را درست انجام نداده. این همان چیزی است که خودروهای AMG باید انجام دهند و ما این را گامبهگام به AMG GT XX منتقل کردیم.
هرچند شایعه استفاده از شیفترهای جعلی از قبل مطرح بود بهویژه با انتشار ویدیویی در شبکههای اجتماعی و حضور پدالهای تعویض دنده در نمونه مفهومی اما این نخستین باری است که یکی از مدیران شرکت رسما آن را تأیید میکند.
چرا تعویض دنده جعلی منطقی است؟
در خودروهای الکتریکی عملکرد بالا، ترکیب تعویض دنده جعلی با صدای ساختگی موتور میتواند تجربه رانندگی را برای طرفداران بنزینسوزها واقعیتر جلوه دهد. بدون این شبیهسازی، ممکن است نتیجه چیزی شبیه به Dodge Charger Daytona شود، که صدای V8 مصنوعی آن با عملکردی شبیه CVT ترکیب شده است.
مرسدس amg
دیگر ویژگیها:
مدل تولیدی AMG GT چهار در برقی قرار است از بلندگوهایی در چراغهای جلو استفاده کند تا صدای موتور V8 AMG را شبیهسازی کند. یکی از مدیران حتی گفته که «این پیشرانه برقی، بهترین V8ای است که تا بهحال توسعه دادهایم.»
AMG GT XX قرار است از سه موتور فلوی محوری (axial flux) استفاده کند — دو عدد در عقب و یکی در جلو. توان خروجی کانسپت ۱۳۴۰ اسب بخار اعلام شده و مدل تولیدی احتمالا به عددی نزدیک خواهد رسید. این موتورها توسط شرکت بریتانیایی Yasa ساخته میشوند که به گفته شِفر، نقش مهمی در برآوردهکردن انتظارات بالای مشتریان دارند.
او همچنین اضافه کرد: باید از نظر قدرت، قابلیت رانندگی و عملکرد در پیست، واقعی و اصیل باشد. ولی AMG فقط یک تجربه رانندگی نیست، بلکه یک تجربه احساسی است — از نظر صدا، لرزش و حس انتقال قدرت و دقیقاً همین چیزی است که باید از این خودرو انتظار داشته باشید.
شفر همچنین اذعان داشت که جذب طرفداران سرسخت V8 به سمت خودروهای برقی کار بسیار دشواری است و اضافه کرد: یک خودروی کاملاً الکتریکی بهتنهایی کافی نیست تا این نیاز احساسی را برآورده کند.
نظرات کاربران