هیدهآکی نیشینو میگوید رقابت با ایکس باکس برای پلی استیشن سالم است و باعث نوآوری میشود؛ البته این شرکت خاطر نشان کرد که همچنان به استراتژی فعلی خود اطمینان دارد.
در جریان اطلاع رسانی مالی اخیر شرکت Sony Interactive Entertainment، سونی علاوه بر ارائه جزئیاتی درباره برنامههای آیندهاش، دیدگاه خود را نسبت به رقابت با مایکروسافت نیز مطرح کرد. زمانی که از هیدهآکی نیشینو (Hideaki Nishino)، رئیس و مدیرعامل SIE، درباره احتمال خروج ایکس باکس از بازار کنسول سؤال شد، او تأکید کرد که وجود سطحی از رقابت برای صنعت مفید است. او در این باره تشریح کرد:
ما فکر میکنیم رقابت در این حوزه سالم است و ما را به نوآوری وامیدارد. چندین بازیگر مختلف در کنار هم باعث رشد صنعت بازی میشوند. گرچه مدلهای جدیدی از تعامل کاربران در حال شکلگیری هستند، اما در کل این را اتفاقی مثبت میدانیم. همانطور که پیشتر اشاره کردم، به استراتژی فعلی خود اطمینان داریم و در حال حاضر نیازی فوری برای تغییر مسیر احساس نمیکنیم، با این حال الگوهای رفتاری کاربران را بهدرستی زیر نظر داریم.
در همین گفتوگوی Fireside، نیشینو به پرسشهای مختلف درباره آینده پلی استیشن نیز پاسخ داد. او در بخشی از صحبتهایش به موضوع استریم ابری اشاره کرد و گفت گرچه از نظر فنی پیشرفت خوبی داشته، اما کنترل نداشتن بر پایداری شبکه همچنان یک مانع جدی است. همچنین، به گفته او، هزینهی این مدل برای شرکت بهمراتب بیشتر از روش سنتی فروش بازیهاست. نیشینو توضیح داد:
استریم ابری از نظر فنی در مسیر درستی پیش میرود، همانطور که با سرویسهایمان نشان دادهایم، اما پایداری شبکه از ابتدا تا انتها در اختیار ما نیست. از طرفی، هزینهی استفاده از این فناوری نسبت به مدل سنتی کنسول، بالاتر است که چالشی دیگر محسوب میشود. استریم ابری حالا یک گزینهی بیشتر برای تجربه بازیها در اختیار بازیکنان میگذارد، اما باور ما این است که اکثریت گیمرها همچنان ترجیح میدهند بازیها را بهصورت محلی، بدون وابستگی به وضعیت شبکه تجربه کنند. عملکرد PS5 و PS5 Pro نیز بهخوبی این فرضیه را تأیید کردهاند.
در همین حال، مایکروسافت بهنظر میرسد مسیر ادغام بیشتر اکوسیستم ویندوز و ایکس باکس را در پیش گرفته است. هرچند از گذشته بسیاری از کنسولهای مایکروسافت بر پایه فناوریهای ویندوز (بهخصوص DirectX) ساخته شدهاند، اما با معرفی دستگاههایی مانند Asus ROG Xbox Ally و ROG Xbox Ally X، این پیوند عمیقتر نیز شده است.
گزارشهایی نیز منتشر شده که طبق آن، مایکروسافت توسعه کنسول دستی داخلی خود را متوقف کرده و تمرکز تیم مربوطه را بر بهبود قابلیتهای گیمینگ در ویندوز ۱۱ گذاشته است. همچنین اشاره شده که احتمالاً هنوز یک کنسول دیگر از مایکروسافت عرضه خواهد شد، اما تمرکز اصلی این شرکت به سمت برند Xbox Play Anywhere و شعار «همه چیز یک ایکس باکس است» با تکیه بر سرویسهایی مانند گیم پس و گیمینگ مبتنی بر فضای ابری پیش میرود.
نظرات کاربران