خودرو برقی دوم شیائومی، یعنی YU7، از هماکنون با صفهای طولانی در فروشگاهها، هجوم سفارشات آنلاین و انبوهی از نظرات اولیه مشتاقان خودروهای الکتریکی مواجه شده است. اگرچه مقایسه آن با مدل Y تسلا، بهویژه در بازار چین، ناگزیر است، اما YU7 با ترکیبی منحصربهفرد از طراحی، فناوری و موقعیتیابی بازار، جایگاه ویژهای برای خود ایجاد میکند. در اینجا پنج دلیل آورده شده است که چرا Xiaomi YU7 صرفاً یک خودروی دیگر در تعقیب تسلا نیست.
برخورداری از مشخصات فنی برتر در نقاط کلیدی
در مراسم رونمایی، لی جون، مدیرعامل شیائومی، YU7 را مستقیماً با مدل Y تسلا مقایسه کرد. روی کاغذ، خودروی شیائومی در برخی از جنبههای مهم، برتری دارد.
YU7 بُرد بیشتری را ارائه میدهد.
مدلهای Standard و Pro دارای باتری ۹۶.۳ کیلوواتساعتی هستند که تا ۸۳۵ کیلومتر و ۷۷۰ کیلومتر بُرد (بر اساس استاندارد CLTC) فراهم میکنند.مدل Max دارای باتری بزرگتر ۱۰۱.۷ کیلوواتساعتی با ۷۶۰ کیلومتر بُرد است. در مقایسه، مدل Y حداکثر ۷۱۹ کیلومتر بُرد دارد.
YU7 همچنین سریعتر است.
نسخه Max، با دو موتور که ۶۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند، در ۳.۲۳ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.این سرعت از هر مدل Y و حتی برخی SUVهای اسپرت مانند فراری پوروسانگ بیشتر است.نسخههای Standard و Pro در ۵.۸۸ ثانیه و ۴.۲۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسند که همچنان بسیار خوب است.
بنابراین، اگر تنها به اعداد و ارقام توجه کنیم، YU7 از نظر بُرد و سرعت، تسلا را پشت سر میگذارد.
شارژ سریعتر با فناوری ۸۰۰ ولت
اکثر خودروهای الکتریکی امروزی، مانند مدل Y، همچنان از سیستمهای ۴۰۰ ولتی بهره میبرند. اما YU7 از پلتفرم ۸۰۰ ولتی با فناوری کاربید سیلیسیم استفاده میکند که شارژ سریعتر و مدیریت حرارت بهتری را فراهم میآورد. شیائومی اعلام کرده است که در شرایط ایدهآل، میتوان ۶۲۰ کیلومتر بُرد را تنها در ۱۵ دقیقه شارژ اضافه کرد. در مقایسه، مدل Y برای شارژ از ۱۰% به ۸۰% حدود ۲۷ دقیقه زمان نیاز دارد. برای افرادی که مسافتهای طولانی را طی میکنند یا نگران زمان شارژ هستند، این تفاوت بزرگی ایجاد میکند. این به معنای زمان انتظار کمتر و زمان رانندگی بیشتر است.
قیمت مقرونبهصرفهتر
قیمت اولیه YU7حدود ۱۴۰۰ دلار کمتر از مدل Y است. اما تنها بحث قیمت ارزانتر مطرح نیست. حتی مدل پایه نیز دارای ویژگیهای کافی برای استفاده روزمره است که آن را به یک انتخاب عالی تبدیل میکند. و اگر به دنبال امکانات بیشتری هستید، نسخه Max ارتقاءهای واقعی را به ارمغان میآورد:
باتری قدرتمندترسیستم تعلیق بهتر (برای رانندگی نرمتر)عملکرد بسیار سریعتر
همچنین، جزئیات طراحی داخلی نیز هوشمندانه هستند:
یک صندوق جلوی برقینقاط شارژ مغناطیسی برای دستگاههای شمایک فضای داخلی تمیز و مدرن که حسی ممتاز دارد.اینها ویژگیهایی هستند که استفاده از خودرو را لذتبخشتر میکنند.
امکانات هوشمند رانندگی به صورت استاندارد
شیائومی به دلیل فناوریهایش شناخته شده و YU7 این را به وضوح نشان میدهد. این خودرو شامل موارد زیر است:
جدیدترین تراشه Thor انویدیالیدار، رادار، ۱۱ دوربین، رادار 4D موج میلیمتری و ۱۲ حسگر که همه به صورت استاندارد گنجانده شدهاند.
برخلاف اولین خودروی شیائومی، یعنی SU7، مدل YU7 از همان ابتدا شامل سیستم کمکراننده داخلی شیائومی است. این سیستم با هوش مصنوعی مدل بزرگ XLA داخلی شیائومی ارتقاء خواهد یافت، که انتظار میرود بهروزرسانیهایی را در اواخر امسال دریافت کند. شیائومی در زمینه فناوری خودران نیز بسیار جدی است. این شرکت پیش از این حدود یک میلیارد دلار در این حوزه سرمایهگذاری کرده و بیش از ۱,۸۰۰ نفر در این زمینه مشغول به کار هستند.
طراحی شیک
YU7 با کاپوت بلند، سقف شیبدار، و بدنه کوپه مانند، ظاهری اسپرت و مدرن دارد. به دلیل شکل آن، فضای صندوق عقب کمی در مقایسه با SUVهای جعبهایتر از دست میدهد.
YU7 از مدل Y بلندتر و عریضتر است.اما ۱۷۵۸ لیتر فضای بار ارائه میدهد، در حالی که مدل Y دارای ۲۰۲۲ لیتر است.
با این حال، شیائومی معتقد است که خریداران ظاهر خوب را به چند لیتر فضای صندوق عقب ترجیح خواهند داد. صندلیهای عقب تاشو به حداکثر استفاده از فضای موجود کمک میکنند.
یک چالش جدید برای تسلا در چین
هنوز زود است که بگوییم آیا Xiaomi YU7 بیش از مدل Y به فروش خواهد رسید، اما شیائومی اکنون یکی از بزرگترین رقبای داخلی تسلا به شمار میرود. فروش مدل Y در چین رو به کاهش است، در حالی که اولین خودروی شیائومی در کمتر از چهار ماه بیش از ۲۵۸,۰۰۰ دستگاه فروش داشت.
اگر YU7 موفقیت مشابهی کسب کند، شیائومی میتواند به سرعت به بازیگر اصلی در دنیای خودروهای الکتریکی تبدیل شود. طبق گفته شیائومی، YU7 در عرض پنج دقیقه پس از عرضه، بیش از ۲۰۰,۰۰۰ سفارش دریافت کرده و تحویلها به زودی آغاز خواهد شد.
نظرات کاربران