هیدئو کوجیما میگوید که از دستیار هوش مصنوعی تلفن همراه خود «متنفر» است و به همین دلیل، پیام بازی Death Stranding 2 این است که مردم نباید تنها به فناوری تکیه کنند.
هیدئو کوجیما میگوید پیام اصلی بازی Death Stranding 2 این است که انسانها نباید اجازه دهند هوش مصنوعی و اینترنت، زندگی آنها را دیکته کند.
کوجیما علاقه دارد که مضامین زیادی را در بازیهای خود بگنجاند. در حالی که میتوان Metal Gear Solid 2 را به عنوان یک بازی هیجانی-جاسوسی سرراست از لحاظ روایتی تلقی کرد، این بازی همچنین دارای مضامین پیشگویانه فراوانی درباره مهندسی اجتماعی، فرهنگ میم (meme culture) است و تقریباً همه چیز را درباره اینترنت دهههای آینده، از اخبار جعلی، اثر پژواک عقاید در یک گروه (echo chambers) و شیوع رباتهای هوش مصنوعی، پیشبینی کرده بود. و با اینکه Death Stranding 2 به اندازه نسخه دوم Metal Gear Solid عجیب و غریب نیست، اما حرفهایی برای گفتن دارد که کوجیما به تشریح آنها پرداخته است.
کوجیما در گفتگو با وبسایت Denfaminicogamer در پاسخ به سوالی دربارهی شعار و پیام نهادین بازی Death Stranding 2، یعنی «آیا باید به هم متصل میشدیم؟» توضیحاتی ارائه داد. با این حال، کوجیما توضیح داد که مشکل خودِ «اتصال» نیست؛ بلکه استفادهی بیش از حد از این ابزارهاست که منجر به این میشود که مردم تصمیمات خود را بر پایهی الگوریتمها بگیرند.
کوجیما میگوید:
نمیخواهم بگویم که فناوری بد است. دستیار هوش مصنوعی در تلفن همراهم سعی میکند چیزهای مختلفی را به من پیشنهاد دهد. شخصاً، من از این موضوع تقریباً متنفرم.
من معتقدم انسانها در زندگی خود به «تصادف» نیاز دارند. شما صبح از خواب بیدار میشوید، به مدرسه یا محل کار میروید و در مسیر خود، به صورت اتفاقی وارد کافهای میشوید که به آن برخورد کردهاید. یا به طور تصادفی با شخص جدیدی آشنا میشوید.
کوجیما احساس میکند اینها چیزهایی هستند که زندگی انسانها را میسازند و تصمیمات الگوریتمی از پیش تعیینشده نمیتوانند تجربهی انسانی را بازسازی کنند. البته کوجیما یک فرد تکنولوژیهراسی نیست:
من قصد ندارم بگویم استفاده از اینترنت را متوقف کنید. زیرا واقعاً این تکنولوژی آسایش را به همراه میآورد. من همچنین فکر میکنم به خاطر وجود اینترنت بود که توانستیم از همهگیری کووید جان سالم به در ببریم. با این حال، معتقدم که اعتیاد به آن میتواند خطرناک باشد.
نظرات کاربران