مدلهای چتبات مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT و کوپایلت (Microsoft Copilot) در محیطهای کاری و فراتر از آن با استقبال گستردهای مواجه شدهاند، اما طبق گزارشها، مدل OpenAI در دنیای کسبوکار درحال پیشی گرفتن از رقباست.
به گزارش بلومبرگ، حتی شرکتهایی که طرحهای اشتراک Copilot را خریداری کردهاند، در متقاعد کردن کاربران برای استفاده از آن با مشکل مواجهاند؛ برای مثال، شرکت داروسازی Amgen اشتراک ۲۰ هزار کاربر را خریده است اما حتی پس از گذشت بیش از یک سال، کارکنان این شرکت همچنان ترجیح میدهند از ChatGPT استفاده کنند. Amgen تنها شرکتی نیست که با چنین مشکلی روبهرو شده؛ بسیاری از کارکنان به جای Microsoft Copilot از ChatGPT استفاده میکنند، زیرا در خانه بیشتر با آن کار کردهاند و در نتیجه آشنایی بیشتری با آن دارند. البته مایکروسافت برای توسعه کوپایلت از مدلهای OpenAI استفاده میکند و قابلیتهایی مشابه ChatGPT ارائه میدهد، مانند خلاصهسازی اطلاعات، نگارش ایمیل، تحلیل دادهها و تولید تصویر. با این حال، به نظر میرسد پیشروی اولیه و پایگاه کاربران تثبیت شده ChatGPT به این چتبات برتری داده است.
تا ژوئن ۲۰۲۵، ChatGPT حدود ۸۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی دارد و ۳ میلیون کاربر تجاری پولی را به خود اختصاص داده، در حالی که کوپایلت در یک سال گذشته با ۲۰ میلیون کاربر هفتگی تقریباً درجا زده است. در تئوری، رقابت باید نزدیکتر باشد، چرا که سیستمعامل ویندوز در دنیای حرفهای تسلط بسیار خوبی دارد. فروشندگان مایکروسافت سالها از سازگاری با ویندوز به عنوان مزیت فروش استفاده میکردند، اما طبق گزارش بلومبرگ، دیگر این استراتژی مؤثر نیست.
در واقع، فروشندگان مایکروسافت میدانستند ChatGPT در بازار چتباتهای مصرفی غالب است، اما انتظار داشتند به دلیل روابط بلندمدت مایکروسافت با بخشهای فناوری اطلاعات شرکتها، در فضای سازمانی دست بالا را داشته باشند. اما وقتی فروش Copilot به کسبوکارها آغاز شد، بسیاری از کارکنان پیش از آن در خانه ChatGPT را امتحان کرده بودند، که این مسئله برتری محسوسی را به آن داده بود.
مایکروسافت با شرکتهایی مانند فولکسواگن، Accenture و Barclays قراردادهایی با بیش از ۱۰۰ هزار حساب کاربری امضا کرده که ارزش آنها به دهها میلیون دلار در سال میرسد، اما همچنان از نظر تعداد کاربران نسبت به OpenAI عقب مانده و شرکتها ناچارند کارکنان خود را به استفاده از Copilot تشویق کنند. این خبر در حالی منتشر شده که مایکروسافت از تعدیل نیرو در مقیاس گسترده خبر داده؛ طبق اعلام این شرکت، بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ موقعیت شغلی آنها در سراسر جهان حذف خواهند شد که معادل حدود ۳ درصد از نیروی کار مایکروسافت است؛ آن هم تنها دو سال پس از آنکه ۱۰ هزار نفر دیگر (۵ درصد از کارکنان) اخراج شده بودند.
نظرات کاربران