قدم بعدی فورد به سمت آیندهای تمام الکتریکی
1
جدیدترین خودروی الکتریکی فورد، برخلاف انتظارها، بر پایه پلتفرم فولکسواگن ساخته نشده است.
پس از توقف تولید خودروهای بنزینی یکی پس از دیگری، فورد اروپا امیدوار است با خودروهای الکتریکی رقابتپذیر باقی بماند. با این حال، این شرکت از برنامه خود برای تماماً الکتریکی شدن تا سال 2030 عقبنشینی کرده است. علاوه بر این، مدلهای Explorer و Capri جدید با کاهش تولید مواجه شدهاند، زیرا تقاضای چندانی برای آنها وجود ندارد. با این وجود، فورد همچنان به برنامه خود برای معرفی یک خودروی الکتریکی سوم پایبند است. به پوما Gen-E خوشآمد بگویید.
در حالی که دو شاسیبلند الکتریکی بزرگتر بر پایه پلتفرم MEB گروه فولکسواگن ساخته شدهاند، پوما Gen-E کاملاً توسط فورد طراحی شده است. با نگاهی سریع به تصاویر منتشرشده، متوجه میشوید که این کراساوور اساساً یک مدل بنزینی است که به نسخه الکتریکی تبدیل شده است. تنها تفاوت قابل توجه در جلو خودرو است، جایی که جلوپنجره سنتی حذف شده و بهجای آن یک “سپر” نصب شده است که به گفته فورد، از طراحی Mustang Mach-E الهام گرفته است.
علاوه بر نمای جلوی بسته، پوما Gen-E دارای اسپویلر عقب بازطراحیشده و طرحهای جدیدی برای چرخهای آلیاژی است. رنگ زرد الکتریکی این خودرو و همچنین رنگ آبی دیجیتال آکوا، بهطور انحصاری برای این مدل الکتریکی ارائه میشود. پیکربندی این کراساوور الکتریکی آسان است زیرا تنها دو نسخه از آن عرضه میشود که هر دو از یک موتور الکتریکی و بسته باتری یکسان استفاده میکنند.
مشخصات فنی
موتور جلو با قدرت 166 اسب بخار (123.5 کیلووات) و گشتاور 214 پوند-فوت (290 نیوتنمتر).
باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت 43 کیلوواتساعت.
برد در چرخه WLTP:
نسخه پایه: 234 مایل (376 کیلومتر).
نسخه Puma Gen-E Premium: 226 مایل (364 کیلومتر) به دلیل استفاده از چرخهای 18 اینچی بهجای چرخهای استاندارد 17 اینچی. چرخهای 19 اینچی نیز بهصورت آپشن ارائه میشوند، اما برد این نسخه اعلام نشده است.
قابلیت شارژ
شارژ سریع DC با قدرت 100 کیلووات پشتیبانی میشود.
شارژ باتری از 10 درصد تا 80 درصد تنها 23 دقیقه طول میکشد.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت در 8 ثانیه و حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت (99 مایل در ساعت) است.
ابعاد و وزن
طول: 165.9 اینچ (4214 میلیمتر)
عرض: 71 اینچ (1805 میلیمتر) با آینههای بسته
ارتفاع: 61.2 اینچ (1555 میلیمتر)
فاصله بین دو محور: 101.9 اینچ (2588 میلیمتر)
وزن: 1488 کیلوگرم (3280 پوند)
طراحی داخلی
کابین این کراساوور الکتریکی مشابه نسخه بنزینی است.
صفحه نمایش دیجیتال 12.8 اینچی برای راننده و صفحهنمایش لمسی 12 اینچی با سیستم SYNC4.
امکانات استاندارد:
آینههای برقی و گرمشونده
نورپردازی داخلی
برفپاککنهای اتوماتیک
صندلیهای جلوی قابل تنظیم در چهار جهت
Android Auto و Apple CarPlay بیسیم
شارژ بیسیم تلفن همراه
نسخه پریمیوم
چراغهای LED ماتریسی
درِ صندوق برقی با قابلیت ورود بدون کلید
سیستم صوتی B&O با 10 بلندگو
آپشنهای اضافی:
سقف پانوراما بازشو
قلاب یدککش جداشدنی
بسته زمستانی شامل صندلیها، فرمان و شیشه جلو گرمشونده
بسته کمک راننده شامل دوربین 360 درجه، هشدار ترافیک جانبی، و کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت و نگهداری در بین خطوط
فضای بار
با حذف موتور احتراقی، فورد یک صندوق جلو با ظرفیت 1.5 فوت مکعب (43 لیتر) ایجاد کرده است.
فضای بار عقب نیز بزرگتر از قبل شده و اکنون میتواند تا سقف 20.2 فوت مکعب (574 لیتر) بار حمل کند.
با تا کردن صندلیهای عقب، این فضا به 45.3 فوت مکعب (1283 لیتر) میرسد که برای یک کراساوور کوچک، فوقالعاده است.
تولید و عرضه
در حالی که مدلهای Explorer و Capri در کلن آلمان تولید میشوند، فورد پوما Gen-E در کِرایووا، رومانی و در کنار مدل بنزینی تولید خواهد شد.
سفارش این خودرو در اروپا ممکن است و تحویل آن از بهار آغاز میشود.
آمریکا نسخه الکتریکی این مدل را دریافت نخواهد کرد، همانطور که جایگزین EcoSport را نیز دریافت نکرده است.
چالشهای پیش رو
فورد اروپا پس از سال 2024 سختی که پشت سر گذاشت، به موفقیت تجاری پوما الکتریکی نیاز مبرم دارد.
طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، فروش این شرکت در اتحادیه اروپا، EFTA و بریتانیا تا اکتبر 17.5 درصد کاهش داشته و به 362,851 دستگاه رسیده است.
سهم بازار فورد از 4.1 درصد به 3.4 درصد کاهش یافته و پایینتر از هیوندای و کیا قرار گرفته است، که هر یک 4.2 درصد از بازار را در اختیار دارند.
با توجه به اینکه تولید فوکوس نیز سال آینده در اروپا متوقف میشود، احتمال کاهش بیشتر سهم بازار وجود دارد مگر اینکه این خودروهای الکتریکی جدید بتوانند این کاهش را جبران کنند.