نیلی بلاگ‌

مشخصات فنی و امکانات تویوتا لوین هیبرید، وارداتی جدید بازار ایران

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 15 آذر 1403 ساعت 15:53

چندین شرکت به دنبال عرضه تویوتا لوین هیبرید در بازار ایران هستند. در ادامه با مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی این سدان وارداتی، آشنا شوید.

ثبت نام خودروهای وارداتی مدتی است که آغاز شده و شرکت‌های واردکننده یکی پس از دیگری محصولات تازه‌ای به فهرست خود اضافه می‌کنند. یکی از برندهای محبوبی که خواهان زیادی هم در ایران دارد، تویوتا است که شرکت‌های مختلفی به سمت واردات از آن رفته‌اند.

برای مثال واردات تویوتا کرولا طی چند ماه اخیر، ابعاد پیچیده‌ای داشته، چرا که شرکت‌های مختلفی برای عرضه آن به بازار اقدام کرده‌اند. از طرفی این سدان ژاپنی با یک نام دیگر به بازار آمده که لوین نام دارد. تویوتا لوین در حال حاضر دو نسخه 1.2 لیتری و 1.8 لیتری وارد کشور شده که نسخه‌های هیبریدی هستند.

مشخصات تویوتا لوین هیبرید

در بازار چین، دو خودروساز گک و فاو تحت یک جوینت ونچر، اقدام به مونتاژ کرولا می‌کنند. آن گروه از کرولاهایی که توسط گروه خودروسازی فاو تولید می‌شوند، با نام کرولا به بازار می‌آیند، در حالی که نمونه‌های تولیدی شرکت GAC با نام لوین به فروش می‌رسند.

شرکت‌های برساوش و معین خودرو، هر دو نسخه کرولا و لوین را به بازار آورده‌اند. جالب اینجاست که این دو مدل به لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و نسخه تولیدی فاو به بازارهای چین، تایوان، اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی هم راه پیدا کرده است. (در مقایسه با نسخه بین المللی کرولا، تفاوت‌های ظاهری دارد)

فهرست محتوا

قوای فنی

سوای تویوتا کرولا 1.2 لیتری و تویوتا کرولا 1.5 لیتری، گفتیم که لوین در دو نسخه 1.2 لیتری و 1.8 لیتری به بازار آمده که نسخه هیبریدی آن را در این مطلب بررسی می‌کنیم. مدل هیبرید لوین مجهز به یک پیشرانه 1.8 لیتری شده که شامل یک موتور تنفس طبیعی درون سوز و یک موتور الکتریکی شده است. پیشرانه بنزینی می‌تواند در شرایط ایده آل، 98 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

پیشرانه الکتریکی هم می‌تواند به کمک این موتور بنزینی بیاید و با تولید 95 اسب بخار قدرت، شتاب بیشتری به تویوتا لوین بدهد. با این اوصاف لوین هیبریدی قوی‌ترین وارداتی از برند تویوتا است که به راحتی نسخه توربو و 1.5 لیتری را پشت سر می‌گذارد. البته این اعداد به منظور مقایسه بود و الا نسخه هیبریدی نسبت به بسیاری از وارداتی‌های دیگر، ضعیف به حساب می‌آید.

مشکل این خودرو، وزن بالای (1420 کیلوگرمی) آن است که نمی‌تواند شتاب مطلوب و دلخواه اغلب جوانان را فراهم کند. نیروی محرکه از طریق یک گیربکس E-CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا همه چیز مهیای یک خودرو اقتصادی باشد.

تجربه رانندگی و عملکرد

دریافتیم که تویوتا لوین همان کرولای مونتاژ چین است که نمی‌توان انتظار کیفیت نسخه‌های تولیدی ژاپن یا آمریکا را از آن داشت. از معایب لوین وارداتی از چین باید به برخی قطعات داخلی بی‌کیفیت و رنگ بدنه اشاره کرد. به هر حال برای مشتریان ایرانی که مدت‌هاست با یک خودرو باکیفیت سروکار نداشته‌اند، لوین هیبرید هنوز هم یک تویوتای بااصالت است که کیفیت ساخت و متریال بهتری نسبت به خودروهای چینی دارد.

از حق نگذریم، تویوتا لوین یک خودرو کم مصرف و اقتصادی است که در هر 100 کیلومتر مسافت تنها 4.0 لیتر سوخت می‌سوزاند. قدرت 136 اسبی این سدان وارداتی مناسب است، اما اگر به دنبال هیجان در رانندگی هستید، قطعا لوین هیبریدی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

همچنین شتاب زیادی نباید از این خودرو انتظار داشت و اگر بیش از توان پیشرانه بخواهید استفاده کنید، سروصداها آزارتان خواهد داد. (البته در دورهای بالاتر، سروصدا کاهش می‌یابد) در مسیرهای صاف بزرگراهی، پیشرانه رضایت بخش و نرم است و به سختی باید متوجه روشن بودن موتور شوید! در نتیجه باید اعتراف کرد که تویوتا لوین در مسافت‌‍های طولانی، خودرویی کاملا بی‌سروصدا است.

در مقابل، در جاده‌های پرپیچ و خم نمی‌توان روی لوین وارداتی حساب باز کرد و عمده ایرادات از پیشرانه است. پایدار بودن خودرو در پیچ‌ها تضمین شده ولی به هر حال ممکن است محدودیت‌های گیربکس CVT، مانع لذت بردن شما از رانندگی شود. در داخل کابین، صندلی‌های جلو به قدری بزرگ است که فضا برای دو سرنشین بزرگسال به خوبی فراهم است.

فاصله محوری 2700 میلی متری به خوبی فضای زانو و پای مناسبی در اختیار سرنشینان عقب می‌گذارد و همه چیز بر وفق مراد است. تنها ایرادی که در کابین می‌توان دید، خط سقف با شیب ملایم به سمت پایین است که احتمالا سرنشینان قد بلند عقب را با محدودیت مواجه کند. 471 لیتر صندوق بار می‌تواند به خوبی وسایل یک سفر طولانی مدت را در خود جای دهد.

آپشن‌های رفاهی و تجهیزات

خوشبختانه لوین هیبریدی نسبت به مدل 1.2 لیتری از امکانات رفاهی و ایمنی بهتری برخوردار شده است. در این نسخه می‌توان به آپشن‌هایی از جمله سیستم تهویه اتوماتیک، صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی، نمایشگر لمسی بزرگ‌تر 10.25 اینچی با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی، ترمز اضطراری هوشمند، سیستم تشخیص تابلوهای رانندگی و… اشاره کرد.

6 ایربگ شامل جلو، پرده‌ای و جانبیکنترل کشش و کنترل پایداریهشدار خروج از خطسیستم پیشگیری از برخورد جلو با قابلیت تشخیص عابر پیادهکروز کنترل پویادستیار حفظ حرکت میان خطوطترمز اضطراری خودکارنوربالای هوشمندسیستم کمک راننده فعالترمز پارک برقی با اتوهلددوربین دید عقبسانروفورود بدون کلید و استارت دکمه‌ایسیستم پایش باد تایرهاسیستم صوتی با 4 بلندگوسیستم تهویه خودکار

مزایا و معایب

تویوتا لوین هیبریدی یک خودرو کم مصرف با کابین جادار، سواری نرم و صندوق بار بزرگ است. در مقابل باید به معایبی همچون شتاب گیری کند و رانندگی کسل کننده اشاره کرد که می‌توانند تجربه شما را تحت تأثیر قرار دهند. علاوه بر این گرچه امکانات برطرف کننده نیاز اغلب مشتریان است، اما در مقایسه با سایر سدان‌های وارداتی، حرفی برای گفتن ندارند. به هر حال در بازار آپشن پسند ایران، لوین هیبریدی نمی‌تواند جوابگوی نیاز مشتریان باشد.

مزایا

برند مطمئنمصرف سوخت پایینکابین جادار

معایب

امکانات رفاهی کمکیفیت پایین‌تر از استانداردهای ژاپنرانندگی کسل کننده

قیمت و مقایسه با رقبا

شرکت برساوش قیمت تویوتا لوین هیبریدی را در ابتدا 2 میلیارد و 375 میلیون تومان اعلام کرده بود، اما هم اکنون قیمت قطعی این سدان وارداتی بسیار بیشتر از اینها خواهد بود. برآورد می‌شود که در بازار آزاد فعلی، قیمت هر دستگاه لوین هیبرید، 3 تا 3.2 میلیارد تومان باشد.

همچنین لوین 1.2 لیتری با اختلاف قابل توجهی نسبت به هیبرید، 2.6 میلیارد تومان قیمت گذاری می‌شود. از آنجایی که جز مصرف سوخت و چند آپشن رفاهی بیشتر تفاوتی بین نسخه بنزینی و هیبریدی نیست، باید اعتراف کرد که لوین بنزینی ارزش خرید بیشتری دارد.

کلام آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید، لوین هیبریدی نه امکانات قابل توجهی برای عرضه دارد و نه پیشرانه آن عملکرد مطمئن و پایداری ارائه می‌کند؛ به همین خاطر باید گفت که با قیمت 3 میلیارد تومانی، این سدان وارداتی، ارزش خرید نخواهد داشت. به عبارت دیگر اگر قصد خرید تویوتا لوین هیبریدی را دارید، باید فقط به مصرف سوخت و برند معتبر تویوتا دل خوش کنید.

با 3 میلیارد تومان امکان خرید خودروهای زیباتر، پرآپشن‌تر و قدرتمندتری مثل چری آریزو 8 بروید. در نهایت باید مراقب این نکته باشید که ممکن است به لحاظ تأمین قطعات و خدمات پس از فروش با شرکت واردکننده لوین به مشکل بخورید. نظر شما راجع به تویوتا لوین هیبرید چیست؟

در گجت نیوز بخوانید: فونیکس آریزو ۶ GT یا ام جی GT ؛ برنده مقایسه سدان های وحشی چینی کدام است؟ ساینا GXL؛ معرفی مشخصات فنی، آپشن ها و تفاوت‌ها با سایر مدل های ساینا نسل جدید هاچبک خاطره انگیز بازار ایران، بهترین خودرو جهان در سال ۲۰۲۴ شد فروش مزداهای وارداتی در سامانه خودروهای وارداتی شروع شد + قیمت

منبع خبر

برچسب ها : ، ،

مطالب مشابه را ببینید!