قطعی برق گریبان خطوط تولید خودرو در ایران را هم گرفت
قطعی های مکرر برق وضعیت تولید خودرو را بحرانیتر کرده است. در این مقاله به بررسی تاثیر این معضل روی صنعت خودروسازی خواهیم پرداخت.
صنعت خودروسازی ایران، به عنوان یکی از صنایع مادر و استراتژیک کشور همواره با چالشهای متعددی دست و پنجه نرم کرده است. تحریمهای بینالمللی، نوسانات نرخ ارز، مشکلات زنجیره تامین قطعات و مدیریت ناکارآمد، از جمله موانعی هستند که طی سالهای اخیر، این صنعت را با رکود و افت تولید مواجه ساختهاند.
در این میان، بحران انرژی و به ویژه قطعی های مکرر برق و کمبود گاز، به عنوان یک چالش جدید و جدی، بر مشکلات پیشین افزوده و وضعیت این صنعت را بیش از پیش پیچیده کرده است. هدف این مقاله، بررسی ابعاد مختلف بحران قطعی برق و تاثیر آن بر تولید و بازار خودرو و ارائه راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت است.
بیشتر بخوانید:
قطعی برق دوباره شروع شد؛ این بار بدون اعلام قبلی
قطعی برق و چالش تولید خودرو
دولت در برنامه توسعه هفتم، هدف تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو را تعیین کرده است. این هدف بلندپروازانه در شرایطی مطرح میشود که صنعت خودروسازی با موانع متعددی روبرو است. آمارها نشان میدهد که در تابستان سال جاری، قطعیهای مکرر برق منجر به کاهش ۶ درصدی تولید خودرو نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شده است. این روند نزولی، با شروع فصل زمستان و افزایش مصرف انرژی، تشدید شده و قطعی گاز و برق، خطوط تولید خودروسازان را به تعطیلی کشانده است.
صنعت خودروسازی ایران سالهاست که با مشکلاتی نظیر تحریمها، کمبود منابع ارزی و اختلال در زنجیره تامین، دست و پنجه نرم میکند. این مشکلات، به تنهایی قادرند یک صنعت را به ورطه نابودی بکشانند، اما صنعت خودروسازی ایران، با تحمل همزمان این چالشها، همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد.
در حالی که خودروسازان در تلاش برای یافتن راهکارهایی برای مقابله با این مشکلات هستند، بحران انرژی و قطعیهای مکرر برق و گاز، به عنوان یک مانع جدید، بر سر راه آنها قرار گرفته است. این معضل به حدی جدی است که حتی نیروگاههای خودتامین برخی شرکتها نیز قادر به جلوگیری از تعطیلی خطوط تولید نبودهاند و بسیاری از شرکتها با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند.
تعطیلی خطوط تولید و تاثیر آن بر بازار
قطعی برق منجر به تعطیلی ۱۵ روزه برخی از خودرو سازان شده است. این موضوع، نه تنها با هدف جهش تولید مغایرت دارد، بلکه تاثیرات منفی قابل توجهی بر بازار خودرو نیز خواهد گذاشت. کاهش تولید، به طور مستقیم بر عرضه خودرو تاثیر گذاشته و میتواند منجر به افزایش قیمتها و تشدید رکود در بازار شود. در شرایطی که بازار خودرو با رکود دست و پنجه نرم میکند، کاهش عرضه ناشی از قطعی برق، میتواند این رکود را عمیقتر کرده و یا منجر به تلاطمهای جدید در بازار شود.
تاثیر قطعی برق بر قیمت خودرو
کمبود گاز و برق، در حالی که تولید خودرو از تقاضا عقبتر است، مشکلات جدیدی را برای این صنعت ایجاد کرده است. کاهش تولید ناشی از قطعی برق، میتواند منجر به افزایش تقاضا و کاهش عرضه خودرو شود. این وضعیت، دو پیامد را به دنبال خواهد داشت: افزایش قیمت از سوی خودروسازان برای جبران تعهدات یا عدم توانایی در ایفای تعهدات و ایجاد نارضایتی در مشتریان.
قطعی برق، به ویژه در فصل زمستان، تاثیر قابل توجهی بر صنعت خودرو میگذارد. با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران، تقاضای اصلی بازار، مربوط به تولیدات داخلی است. افزایش قیمت خودرو در کارخانه، فرصتی را برای خودروسازان فراهم کرد تا به تقاضای بیشتر پاسخ دهند، اما قطعی برق، مانع از تحقق این هدف شده و شکاف بین عرضه و تقاضا را افزایش میدهد.
با این حال، با توجه به شرایط و کاهش قدرت خرید مردم، احتمال افزایش شدید و سریع قیمتها کمتر است. رکود اقتصادی و کاهش نقدینگی، باعث شده تا مردم از خرید خودرو صرف نظر کنند تا وضعیت اقتصادی و سیاسی روشنتر شود. ادامه این وضعیت، میتواند منجر به تشدید رکود و تعمیق بحرانهای اقتصادی شود.
چالشهای تولید در برنامه توسعه هفتم
هدف تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو، نیازمند رفع موانع متعددی است. تحقق این هدف، مستلزم رفع تحریمها، همکاری با خودروسازان جهانی، افزایش سرمایهگذاری داخلی و خارجی و کاهش ریسکهای مرتبط با سرمایهگذاری در ایران است.
علاوه بر این، دولت باید به ایجاد یک سیستم اقتصادی آزاد، تسهیل سرمایهگذاری در صنعت خودرو و خصوصیسازی خودروسازان توجه کند. ناترازی انرژی و کمبود برق و گاز، به عنوان یک تهدید جدی برای صنعت خودرو و سایر صنایع کشور مطرح است. عدم توازن در تامین انرژی و مسائل مربوط به سوخت، میتواند به تشدید بحران در این صنعت منجر شود.
در حال حاضر قطعی برق به یکی از بزرگترین معضلات صنعت خودرو در این فصل تبدیل شده است. این مشکلات، در کنار سایر موانع موجود، تولید خودروسازان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و احتمالا تا پایان سال با کاهش بسیار چشمگیری در تولیدات مواجه خواهیم شد. تحقق اهداف بلندپروازانهای مانند تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال، نیازمند همکاری بینالمللی، رفع تحریمها و رفع مشکلات اساسی صنعت خودرو است. در غیر این صورت، این اهداف در حد وعده باقی خواهند ماند.
کمبود انرژی نیز به عنوان یک تهدید جدید، میتواند معضل به وجود آمده در این صنعت را روز به روز بیشتر و آینده تولید و عرضه خودرو در کشور را با چالشهای جدی مواجه کند. برای برون رفت از این وضعیت، اتخاذ راهکارهای جامع و بلندمدت در زمینه تامین انرژی، بهبود مدیریت منابع و توسعه زیرساختهای صنعت خودروسازی، ضروری به نظر میرسد.
در گجت نیوز بخوانید: