خلف وعده خودروسازان ایرانی تمامی ندارد؛ ماشین گران شد اما تولید زیاد نشد
در حالی که خودروسازان ایرانی وعده داده بودند که با افزایش قیمت، تیراژ تولید اتومبیلهایشان را افزایش میدهند، آمار خلاف این را ثابت میکند!
ماجرای افزایش قیمت خودروهای داخلی و وعدههای پس از آن، بار دیگر به سرانجامی ناخوشایند رسید. در حالی که تصور میشد افزایش قیمتها، محرکی برای افزایش تولید باشد، آمار و ارقام خلاف آن را نشان میدهند.
در اواخر آبانماه، خبر افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات خودروسازان ایرانی، سایپا و ایرانخودرو، منتشر شد. اندکی بعد، این دو شرکت لیست جدید قیمتهای خود را با رشدی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اعلام کردند. توجیه این اقدام، جبران تأخیر ۱۸ ماهه در صدور مجوز افزایش قیمت و همچنین کاهش زیانهای انباشته خودروسازان عنوان شد.
با اعمال این افزایش قیمت، فاصله بین قیمت کارخانه و بازار آزاد تا حدی کاهش یافت. پیش از این، این اختلاف برای بیشتر خودروها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و برای برخی مدلها کمتر از ۱۰ درصد بود. با این حال، بررسی قیمتهای فعلی نشان میدهد که همچنان شاهد اختلاف ۱۸ درصدی در محصولات سایپا و ۲۱ درصدی در محصولات ایرانخودرو هستیم.
اگرچه این اختلاف به تنهایی نمیتواند معیار دقیقی برای ارزیابی سود و زیان شرکتها باشد، اما انتظار میرفت که این تغییر قیمت، به افزایش تولید منجر شود؛ وعدهای که مدیرعامل ایرانخودرو از آن به عنوان «جهش تولید در آذرماه» یاد کرده بود.
بیشتر بخوانید:
قیمت کارخانه ای محصولات سایپا در دی ماه ۱۴۰۳ اعلام شد
قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳
اما آیا این وعده محقق شد؟ بررسی آمارهای تولید ماهانه، پاسخی منفی به این پرسش میدهد. به نظر میرسد که عوامل متعددی از جمله زیانهای انباشته، بدهیهای سنگین به قطعهسازان و تسهیلات بانکی، مانع از تحقق این وعده شدهاند. همچنین، نباید از محدودیتهای فنی و زمان لازم برای تأمین و آمادهسازی قطعات غافل شد.
عملکرد متفاوت خودروسازان ایرانی در تولید خودرو
بر اساس گزارشهای منتشر شده، مجموع تولید سایپا و ایرانخودرو در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، حدود ۷۴۷ هزار دستگاه بوده است. از این میزان، سهم سایپا ۳۷۱ هزار دستگاه و سهم ایرانخودرو ۳۷۵ هزار دستگاه است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، این رقم ۷۵۵ هزار دستگاه و در ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، حدود ۷۳۳ هزار دستگاه بوده است. به این ترتیب، تولید امسال نسبت به سال گذشته، کاهشی اندک (حدود ۱.۱ درصد) داشته است.
مقایسه تولید گروه سایپا در ۹ ماهه نخست سالهای ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ (دستگاه)
ماه۱۴۰۱۱۴۰۲۱۴۰۳فروردین۱۸,۵۰۰۱۷,۳۰۰۲۵,۳۰۰اردیبهشت۲۸,۷۰۰۳۸,۷۰۰۴۷,۲۰۰خرداد۳۳,۰۵۰۴۵,۸۰۰۵۰,۶۰۰تیرماه۲۷,۰۵۰۴۶,۷۰۰۴۵,۴۰۰مرداد۲۸,۵۰۰۳۷,۷۰۰۳۵,۳۰۰شهریور۴۰,۳۰۰۴۳,۷۰۰۴۰,۷۰۰مهر۴۰,۲۰۰۴۰,۲۰۰۵۰,۴۰۰آبان۴۶,۲۰۰۴۶,۲۰۰۴۷,۵۰۰آذرماه۵۰,۱۰۰۶۰,۰۰۰۴۸,۴۰۰
مقایسه تولید گروه ایران خودرو در ۹ ماهه نخست سالهای ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ (دستگاه)
ماه۱۴۰۱۱۴۰۲۱۴۰۳فروردین۱۸,۵۰۰۱۷,۲۰۰۱۸,۵۰۰اردیبهشت۳۳,۵۰۰۴۵,۸۰۰۵۲,۰۰۰خرداد۴۴,۰۳۰۵۱,۸۰۰۵۰,۶۰۰تیرماه۴۶,۹۰۰۴۳,۵۰۰۴۶,۹۰۰مرداد۳۱,۹۰۰۳۵,۳۰۰۴۱,۹۰۰شهریور۳۴,۶۰۰۳۷,۹۰۰۳۷,۸۰۰مهر۴۱,۴۰۰۴۸,۸۰۰۴۱,۴۰۰آبان۴۳,۹۰۰۴۷,۵۰۰۴۳,۹۰۰آذرماه۳۸,۱۰۰۳۹,۵۰۰۳۸,۸۰۰
در حالی که تولید ایرانخودرو در ۹ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۵.۲ درصد کاهش داشته، سایپا با رشد ۳.۵ درصدی، عملکرد بهتری از خود نشان داده است.
شاید انتظار افزایش تولید بلافاصله پس از افزایش قیمتها، انتظاری دور از واقعیت باشد، به ویژه با در نظر گرفتن وضعیت مالی نامناسب خودروسازان. مدیرعامل ایرانخودرو در اوایل آذرماه از کسب درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی و اختصاص آن به قطعهسازان برای افزایش تولید خبر داده بود؛ اما آمارها نشان میدهند که تولید این شرکت در آذرماه به کمترین میزان در سالهای اخیر رسیده است!
در گجت نیوز بخوانید: