تلاش روسیه برای توسعه کنسول های بازی نتایج غیرمنتظرهای داشته است!
در تلاش برای خودکفایی در فناوری بازی، روسیه به دنبال توسعه کنسول های بازی بومی و خدمات ابری است. اما آیا این پروژهها میتوانند با غولهای جهانی رقابت کنند؟
در فروردین ماه ۱۴۰۳ و با بالا گرفتن جنگ با غرب، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر اهمیت خودکفایی در فناوری بازی تأکید کرد. وی همچنین به دولت دستور داد توسعه کنسول های بازی، سیستم عاملها و خدمات بازی ابری بومی را آغاز کند. این اقدام واکنشی به تحریمهای بینالمللی بود که هدف کاهش وابستگی به فناوری خارجی و تقویت نوآوریهای مستقل را دنبال میکند. در حال حاضر نیز دو پروژه مجزا در روسیه درحال انجام است. یکی شامل یک کنسول ثابت با پردازنده Elbrus و دیگری متمرکز بر یک پلتفرم بازی مبتنی بر ابر توسط شرکت مخابراتی MTS هستند.
بیشتر بخوانید:
کنسول بازی بومی روسیه به دستور پوتین ساخته میشود
جزئیات پروژههای توسعه کنسول های بازی بومی روسیه
یکی از این پروژهها از تراشه Elbrus ساخته شده توسط مرکز فناوری SPARC مسکو (MCST) استفاده میکند. این تراشه که با معماری VLIM (مخفف Very Long Instruction Word) ساخته شده، برای کاربردهای کلیدی مانند دفاع و سایر زمینههای امنیتی در نظر گرفته شده بود. با این حال، سرعت و قدرت آن در مقایسه با تراشههای مدرن از برندهای برتر مانند اینتل، AMD و ARM بسیار کمتر است. این موضوع باعث میشود که این تراشه برای رقابت با کنسولهای بازی مانند PS5 سونی یا Xbox مایکروسافت مناسب نباشد.
مشکل دیگر این است که سیستم عامل این کنسول هنوز نهایی نشده است. Aurora و Alt Linux به عنوان گزینههای احتمالی در نظر گرفته شدهاند، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. دولت روسیه این نقصها را پذیرفته و اذعان دارد که این کنسول نمیتواند با رقبای خود رقابت کند. آنتون گورلکین، معاون رئیس کمیته سیاست اطلاعات دومای دولتی، گفته است که برای عملی کردن این کنسول به ایدههای جدیدی نیاز است. در حال حاضر، به نظر میرسد این کنسول برای بازیهای قدیمی و ساده و همچنین برای تبلیغ بازیهای ساخت روسیه مناسبتر باشد.
پروژه دیگر که توسط MTS رهبری میشود، بر اساس سیستم بازی ابری Fog Play است. این سیستم، بازیهای سنگین را روی سرورهای قدرتمند مراکز داده اجرا میکند و به کاربران اجازه میدهد تا با دستگاههای ضعیفتر نیز بازی کنند. در حالی که بازی ابری ایده خوبی است، نسخه روسی آن بسیار عقبتر از خدمات جهانی است.
هر دو پروژه نشان میدهند که دستیابی روسیه به خودکفایی فناوری در صنعت بازی چقدر دشوار است. علیرغم عزم دولت، این پروژهها همچنان شکافهای بزرگی در زمینه تراشهها و نرمافزار نشان میدهند. در حال حاضر، این کنسولها ممکن است کاربردهای خاصی پیدا کنند، اما هنوز با رقابت واقعی با غولهای جهانی مانند سونی و مایکروسافت فاصله زیادی دارند.
در گجت نیوز بخوانید: