نیلی بلاگ‌

نیسان زامیاد یا پادرا پلاس ؛ کدام وانت برنده مقایسه است؟

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 15 دی 1403 ساعت 13:04

نیسان آبی یکی از پرفروش‌های بازار است که پادرا پلاس را در نقطه مقابل خود دارد. در یک مقایسه عادلانه، نیسان زامیاد برنده می‌شود یا پادرا پلاس؟

یکی از عجایب بازار خودرو کشور و مشتریان ایرانی، خرید نیسان آبی به مدت بیش از نیم قرن است! علیرغم اینکه شرکت خودروسازی زامیاد تلاش کرده با عرضه وانت‌های دیگری همچون فوتون واندر و پادرا پلاس، مشتریان را وادار به خرید محصولات جدید کند، اما همچنان نیسان آبی جزو پرفروش‌ترین وانت‌های کشور است.

دقیقا از سال 1349 شمسی است که شرکت زامیاد در حال تولید نیسان آبی است و مهم‌ترین علت عدم توقف تولید آن، سماجت مشتریان است. نیم قرن است که از عرضه این محصول در بازار می‌گذرد و تلاش‌های بسیاری برای دل کندن از آن شده که همه آن‌ها شکست خورده‌اند؛ بنابراین، باید نیسان آبی را یک نماد در صنعت خودروسازی کشور دانست که همچنان به راه خود ادامه می‌دهد.

فهرست عناوین

نیسان زامیاد یا پادرا پلاس

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

از دیگر دلایل ماندگاری نیسان وانت، نبود جایگزینی مناسب است که بتواند پرقدرت راه این خودرو بارکش را ادامه دهد. در مقایسه نیسان آبی با فوتون واندر گفتیم که این وانت چینی هم نتوانست طلسم 50 ساله را بشکند! در صنایع خودروسازی جهان، امروزه جای خالی نیسان آبی را کامیونت‌های شیک و تمیز پر کرده‌اند. گرچه پیکاپ‌های بازار داخلی کم نیستند، اما مشکل بزرگ آن‌ها این است که نمی‌توانند میزان باری را که نیسان آبی حمل می‌کند، تحمل کنند.

یک عامل موثر دیگر در فروش خوب محصول زامیاد، قطعات یدکی فراوان و استهلاک پایین است. همچنین هزینه‌های نگهداری از این خودرو باربر پایین بوده و توانایی‌های حرکتی قابل قبولی ارائه می‌دهد. مجموع عوامل فوق باعث شده تا زامیاد علیرغم تلاش‌های بسیار، دست از تقلا بردارد و تولید این محصول قدیمی را ادامه بدهد و حتی به فکر توسعه یک مدل جدید با پسوند اکستند برای آن باشد.

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

یکی از اقدامات مورد قبول زیرمجموعه سایپا، تغییرات ریز و درشتی است که طی نیم قرن گذشته صورت گرفته تا نیسان آبی زهوار در رفته با شکل و شمایل قدیمی‌اش، اندکی رنگ و بوی امروزی به خود بگیرد.

پروژه‌های جایگزین نیسان آبی

نخستین تلاش رسمی برای کنار گذاشتن نیسان آبی، آغاز پروژه وانت شوکا در سال 1387 شمسی بود. در این پروژه زامیاد سعی کرد اتاق یکی از وانت‌های چینی شرکت فودی را روی نیسان آبی سوار کند، اما نتیجه‌ای به دنبال نداشت. 5 سال بعد، زیرگروه سایپا مجددا تصمیم گرفت از پادرا به عنوان یک وانت بهتر و مجهزتر رونمایی کند که تلفیقی از اتاق وانت چینی فودی لایون و شاسی وانت نیسان بود. متاسفانه پادرا هم زامیاد را ناامید کرد و خریداران استقبالی از محصول تازه وارد این شرکت نکردند. مورد بعدی هم وانت دو کابین زامیاد کارون بود که باز هم نتوانست با استقبال مشتریان مواجه شود.

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

وانت شوکا

با اینکه وانت پادرا نتوانست موفقیتی برای زامیاد به ارمغان آورد، اما این شرکت تصمیم گرفت از مدل پلاس آن با امکانات بیشتر و مشخصات ارتقایافته رونمایی کند. (البته یک نسخه دیگر از این وانت با نام پادرا پلاس اسپرت وجود دارد که دو سال پیش در نمایشگاه خودرو مشهد به نمایش درآمد)

پادرا پلاس در شش ماهه دوم سال 99 به بازار عرضه شد تا اگر نیسان آبی به خاطر استانداردهای 85 گانه امکان تولید نداشت، بتواند جایگزین آن شود. البته این اتفاق نیفتاد و تا امروز هنوز هم وانت قدیمی و کهنه کار زامیاد روی خط تولید قرار دارد. در این مطلب به مقایسه آخرین پروژه شکست خورده زامیاد با موفق‌ترین محصول آن می‌اندازیم.

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

پادرا

مقایسه قوای فنی پادرا پلاس با نیسان آبی

فهمیدیم که زامیاد برای ایجاد تمایز پادرا پلاس با نیسان آبی و در عین حال حفظ یکپارچگی این وانت با نسخه پرفروش، به تعویض اتاق بسنده کرد و مشخصات فنی و قوای محرکه را تغییر نداد. با این اوصاف زیر کاپوت هر دو نسخه یک پیشرانه قدیمی 2.4 لیتری 4 سیلندر بنزینی است که می‌تواند در شرایط ایده آل، 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

با این حال گروه خودروسازی زامیاد با علم به این موضوع که موتور فوق قدیمی و از رده خارج شده است، نسخه ارتقایافته این پیشرانه را جایگزین کرده که با نام M24 پلاس شناخته می‌شود. هدف از طراحی و تعبیه این موتور روی پادرا پلاس و نیسان زامیاد، بهینه شدن مصرف سوخت و همچنین کنترل هر چه بیشتر آلاینده‌های خروجی از اگزوز بوده است. به همین خاطر پیشرانه قبلی مجهز به کالیبراسیون موتور یا ECU، کاتالیست جدید و دریچه گاز برقی شده است.

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

هم اکنون وانت نیسان با موتور ام 24 در هر صد کیلومتر مسافتی که طی می‌کند، 10.7 لیتر سوخت می‌سوزاند و این در شرایطی اتفاق می‌افتد که نه در قدرت و نه گشتاور، تغییری داده نشده و گیربکس هم همان 5 سرعته دستی است. ترمزهای عقب هر دو وانت همچنان کاسه‌ای بوده و در نسخه‌های گازسوز عرضه خواهند شد. (قدرت و گشتاور مدل دوگانه سوز به 80 اسب بخار و 160 نیوتن متر می‌رسد)

ظرفیت بار و ابعاد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این دو خودرو که برای خریداران از اهمیت بسیاری برخوردار است، ابعاد و ظرفیت بار آن‌هاست. گفتیم که پادرا پلاس مجهز به اتاق یک خودرو چینی شده و همین 90 کیلوگرم به وزن آن در مقایسه با وانت نیسان زامیاد افزوده است. شرکت زامیاد وزن نیسان آبی را 1620 کیلوگرم و ظرفیت بار مجاز این محصول را 2100 کیلوگرم عنوان کرده است.

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

وزن پادرا پلاس براساس اطلاعات موجود، 1710 کیلوگرم بوده و می‌تواند میزان بار کمتری (حدود 1940 کیلوگرم) در مقایسه با وانت زامیاد حمل کند. همچنین حداکثر وزن ناخالص هر دو وانت 3.8 تن اعلام شده و از نظر ابعادی هم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه مرور می‌کنیم.

ابعادنیسان زامیادپادرا پلاسطول4850 میلی متر5200 میلی مترعرض1730 میلی متر1730 میلی مترارتفاع1700 میلی متر1740 میلی مترفاصله محوری2865 میلی متر2865 میلی متر

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

گفتنی است که طول بیشتر پادرا پلاس در مقایسه با نیسان زامیاد، به خاطر اتاق جدیدی است که در قسمت جلو تعبیه شده و اتاق بار هر دو محصول به یک اندازه خواهد بود.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

اگر به دنبال امکانات رفاهی مطلوب و تجهیزات ایمنی سطح بالا هستید، باید قید خرید این دو وانت را بزنید، زیرا هیچ کس از نیسان آبی یا پادرا پلاس، انتظار کروز کنترل تطبیقی یا رادار خط خوان و هشدار خروج از خط ندارد. چنین امکاناتی در پیکاپ‌های چینی پیدا می‌شود و اگر حمل بار برایتان در اولویت نیست، بهتر است سراغ خرید آن‌ها بروید.

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

البته می‌توان تا حدودی به پادرا پلاس امیدوار بود، اما وضعیت به هیچ وجه به نفع نیسان زامیاد نیست. از مهم‌ترین امکانات وانت نیسان باید به سیستم تهویه، لاینر اتاق بار، چراغ روشنایی روز و ایموبلایزر اشاره کرد در حالی که پادرا پلاس مجهز به آپشن‌های زیر شده است:

سیستم تهویهفرمان هیدرولیکتنظیم برقی آینه‌های جانبیپنجره‌های برقیریموت کنترل و قفل مرکزیسیستم صوتی با بلوتوث و یو اس بیلاینر اتاق بار

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

بررسی ارزش خرید پادرا پلاس و نیسان زامیاد و قیمت

شانس همچنان با نیسان زامیاد یار است، زیرا علیرغم بازار کساد و رکود پادرا پلاس، شرایط برای فروش وانت قدیمی مهیاست. زامیاد به طور منظم طرح فروش برای این وانت سالخورده و فرتوت می‌گذارد، در حالی که پادرا پلاس مدت‌هاست که بدون مشتری باقی مانده و خبری هم از طرح فروش جدید نیست. با این اوصاف در صورتی که این محصول زامیاد را برای خرید انتخاب کنید، بایستی نسخه صفرکیلومتر را از بازار با قیمت‌های بالاتر نسبت به کارخانه خریداری کنید.

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

بررسی قیمت کارخانه‌ای محصولات زامیاد نشان می‌دهد که نرخ این خودرو برای آخرین مرتبه، 617 میلیون تا 663 میلیون تومان برای نسخه‌های بنزینی و گازسوز بوده است. حال قیمت بازار نسخه بنزینی این وانت حدود 700 میلیون تومان است و نسخه دوگانه سوز تا 750 میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود.

و اما قیمت نیسان زامیاد بنزینی در بازار آزاد نزدیک به 650 میلیون تومان بوده و نسخه دوگانه سوز با 30 میلیون تومان اضافه قیمت به فروش می‌رسد. قیمت‌های کارخانه این دو مدل نیز به ترتیب 579 و 628 میلیون تومان اعلام شده است. با این اوصاف به جمع‌بندی می‌رسیم که پادرا پلاس گران‌تر از رقیب است و البته که امکانات بیشتری هم دارد.

نیسان زامیاد یا پادرا پلاسنیسان زامیاد یا پادرا پلاس

نقاط قوت و ضعف

شاید پادرا پلاس بدون مشتری و نیسان زامیاد پرفروش باشد، اما این بدان معنا نیست که محصول قدیمی و کهنه کار زامیاد بهتر از رقیب جدید با اتاق بار چینی است. هر دو خودرو دارای نقاط قوت و ضعف هستند و نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد.

نقاط قوت و ضعف وانت نیسان

قیمت ارزان‌تر، عرضه منظم، فراوانی قطعات، سادگی و استهلاک پایینطراحی بسیار قدیمی، کیفیت پایین، کابین کوچک، نداشتن امکانات و تجهیزات مطلوب

نقاط قوت و ضعف پادرا پلاس

طراحی جدیدتر، کابین جادارتر و مدرن، آپشن‌های بیشتر، توانایی حمل بار مشابه با نیسان زامیادعرضه محدود، گران بودن قیمت، پیدا نشدن قطعات ظاهری و گران بودن آن‌ها، بازار خرید و فروش راکد

نیسان زامیاد بخریم یا پادرا پلاس؟

یکی از دلایل فزونی تقاضا برای خرید نیسان آبی، استهلاک پایین و سخت جان بودن این وانت برای حمل بارهای سنگین است. خوشبختانه مشخصات فنی پادرا پلاس با این خودرو یکسان بوده و از این نظر تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. علاوه بر این، محصول تازه وارد زامیاد مجهز به آپشن‌های بیشتر است و قطعات یدکی آن به وفور در بازار پیدا می‌شود و تعمیر کردنش راحت خواهد بود.

در واقع پادرا پلاس، مشخصات فنی مطلوب، استهلاک پایین و فراوانی قطعات یدکی را با ظاهر زیباتر و به روزتر و کابین راحت‌تر به مشتریان ارائه می‌دهد، اما مشکل بزرگ اینجاست که گروه خودروسازی زامیاد، این خودرو را به صورت محدود راهی بازار می‌کند و عرضه زیادی ندارد. از طرفی به خاطر عرضه محدود، شرایط فروش خوبی در بازارهای دست دوم ندارد.

با این حال قطعات ظاهری آن به خاطر چینی بودن، کمیاب‌تر از نیسان زامیاد بوده و دردسر بزرگی برای تصادفات به حساب می‌آید. اگر قیمت گران‌تر پادرا پلاس را هم به این وانت مدرن اضافه کنیم، می‌بینیم که مشتریان حق دارند به سمت وانت پیر و سالخورده زامیاد بروند. حق انتخاب با شماست و می‌توانید بسته به نیاز خود، یکی از این دو خودرو را خریداری کنید.

در گجت نیوز بخوانید: احتمال آزادسازی واردات خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی، اما نه برای عموم مردم ساینا S جدید 85 گانه؛ بررسی تخصصی، آپشن‌ها و قیمت چرا افزایش قیمت دلار تاثیری در بازار خودرو ندارد؟ پیکاپ غول پیکر فورد F-150 همچنان پرفروش ترین پیکاپ آمریکا

منبع خبر

برچسب ها : ، ، ،

مطالب مشابه را ببینید!