امیرعلی نبویان دقیقا چه کار میکند؟
روزگاری نهچندان دور، شبکه آموزش برنامهای داشت به نام «رادیو هفت» که به همت منصور ضابطیان روی آنتن میرفت و دیری نپایید که محبوب جماعت ادبدوست و هنردوست شد. این برنامه چند بار طعم تعطیلی به دلیل عدم حسننیت مدیران وقت تلویزیون را چشید و در نهایت به خاطرهها پیوست.
به لطف فضای مجازی اما هنوز بخشهایی از «رادیو هفت» در دسترس است و اسباب خاطرهبازی و گاه افسوس از توقف آن را فراهم میآورد. امیرعلی نبویان در همین برنامه بود که چهره شد؛ چون متفاوت از دیگران قصه میخواند و از ویژگیهای یک مجری بهرهمند بود. تا جایی که قیافه و صدایش حتی به دل جماعت دور از ادب و هنر هم نشست!
مورد اول| دوباره تبلیغ
میبینید؟ آنقدر تاثیر «رادیو هفت» بر زندگی حرفهای امیرعلی نبویان زیاد است که فرصت نشد بهانه گزارش را شرح دهیم. ماجرا این است: نبویان مدتی است در آگهیهای تبلیغی یک برند ساندویچ سرد دیده میشود. یعنی اگر حتی بهطور گذری تلویزیون را روشن کنید، او را میبینید که وسط درگیری و سرشلوغیهای کار به دیگران توصیه میکند نگران غذا نباشند. این جمله را هم به زبان میآورد: «بسپرش به کاپو».
حالا اما سوژه خود نبویان است که تبلیغ او علاوه بر تلویزیون، سر از محصولات پلتفرمها درآورده و تصویرش با ساندویچ مذکور روی بیلبوردها نیز قرار گرفته. حتما ایرادی ندارد که یک چهره معروف سراغ تبلیغ برود؛ اصلا خیلیها میخواهند چهره شوند تا نان آن را بخورند و چه چیزی راحتتر از تبلیغ؟
درباره امیرعلی نبویان اما ماجرا توام با حاشیه بوده. خیلیها میگویند چرا محصولی دیگر که قرابت بیشتری با شمایل فرهنگیاش در «رادیو هفت» و نیز وجه نویسندگیاش داشته باشد را انتخاب نکرده؟ جالب آنکه سال پیش نیز همین موضوع تبدیل به یک بحث داغ در فضای مجازی شد؛ درست وقتی که برای اولین بار نبویان در تبلیغ مذکور دیده شد. حتی یک نفر نوشت: « آقای امیرعلی نبویان، نه به آن رادیو هفت، نه به این ساندویچ سرد!»
مورد دوم| یک یادآوری
چند سال پیش امیرعلی نبویان، در یک تصمیم عجیب پذیرفته بود که بین وقت اضافه مسابقات، به استودیوی «فوتبالبرتر» شبکه سه بیاید و یک برند را تبلیغ کند و برود. خاطرتان هست که بحث مجری و کارشناس داغ بود و زمان کم که نبویان به یکباره میآمد و تبلیغ میکرد. این اتفاق مورد اعتراض شدید قرار گرفت و مدتی بعد بساط آن جمع شد. جالب آنکه نبویان تجربه اجرای برنامههای فوتبالی «سرخابی» و «فوتبالیسم» را داشت ولی برای معرفی آن برند، تصمیم گرفت موقعیت خود را نادیده بگیرد. از قضا او در اجرای برنامههای فوتبالی عملکردی قابل دفاع از خود بهجا گذاشته بود و همین مسئله به نقدها ضریب میداد که چرا به هر قیمتی حاضر به انجام برخی کارهاست.
مورد سوم| رئالیتیشوها
نبویان همچنین علاقه زیادی به همکاری با رئالیتیشوها دارد. این ماجرا از دو جنبه قابل بررسی است. او یک بار مجری مسابقه مافیایی «ارتش سری» بوده که نشان داد آداب مواجهه با این دست محصولات را خوب میداند. مسابقه بهرغم ضعفهایی که داشت، از منظر گردانندگی نمره قبولی گرفت ولی در ادامه نبویان را در قامت مجری مسابقات مافیایی ندیدیم.
جنبه دوم مربوط به حضور دست و دلبازانه این مجری، بازیگر و نویسنده در رئالیتیشوها است: «شبهای مافیا»،«پدر خوانده1» ، «پدرخوانده 2» و «اسکار» محصولاتی هستند که نبویان در آنها شرکت کرده. البته او در سری اول فصل کنونی «شام ایرانی» هم مهمان یکی از قسمتها بود و به عنوان داور، یک مسابقه خودمانی مافیا را مدیریت کرد. این قسمت جزو ضعیفترین بخشهای «شام ایرانی» بود و خوشبختانه ایده بازی مافیا در «شام ایرانی» تداوم نیافت.
مورد چهارم| چالش انتخاب
حتما خود نبویان صلاح زندگی حرفهایاش را بهتر میداند. نظر ما را بخواهید او یک مجری و شومن قابل است که میتواند بدون لودگی خاص و عام را با خود همراه کند. وجه فرهیخته اجرای او در «رادیو هفت» و «صد برگ» اثبات شده و روی دیگر توان اجرایش در «فوتبالیسم» به بار نشسته.
بامسابقات «لباهنگ» و «اسکار» نشان داد از هوش بالا برخوردار است که همزمان میتواند مخاطب را سرگرم کند و تحسین سختپسندها را به خود ببیند. یک نفر با چنین ویژگیهایی حیف نیست در دایره تبلیغ و برنامههای نهچندان جذاب گیر کند؟ خودش نمیخواهد یا پیشنهاد اجرای یک برنامه مناسب نمیشود؟ هر چه هست فعلا با آن قصهگوی محبوب «رادیو هفت» بیگانهایم!
منبع: هفت صبح