هیات ایرانی برای برطرف کردن مشکل کامیونداران عازم ترکیه میشود
به گزارش تجارت نیوز،
همزمان با تصمیم سختگیرانه «لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیونهای ترانزیتی» از سوی کشور ترکیه، از روز شنبه، ۸ دی تا به امروز دوشنبه، ۱۷ دی بیشاز هزار کامیون در مرز بازرگان معطل ماندهاند. توقف کامیوندارها در حالی است که پیش از اعمال این قانون، روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون از مرز بازرگان تردد میکرد.
لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیونهای ترانزیتی به این شکل است که کامیونهای ایرانی پساز ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل ظرفیت باک سوخت خود پرداخت کنند که میزان این مالیات ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرفکننده در ترکیه تعیین شده است.
اخبار رسانههای کشور ترکیه حاکی از آن است که این تصمیم توسط دولت ترکیه بر اساس اصل عمل متقابل اتخاذ شده، بر همین اساس طبق این قانون، کامیون داران به ازای هر لیتر ظرفیت باک خود (اعم از اینکه پر یا خالی باشد) ۲۸ لیر یا به عبارتی برای هر باک «معادل ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان» مالیات پرداخت کنند.
اجرای قانون پرداخت مالیات گمرکی به میزان ظرفیت باک خودرو در ایران برای جلوگیری از قاچاق سوخت اتخاذ شده، زیرا قیمت سوخت گازوئیل در ایران نسبت به ترکیه به شکل قابل توجهی پایین است.
همانطور که گفته شد از هفته گذشته بیشاز هزار کامیون در مرز بازرگان توقف کردهاند. از سازمان راهداری و شرکت پخش فراوردههای نفتی پیگیر جزئیات و زمان رفع چالش کامیوندارها شد، اما روابط عمومی هر دو ارگان اعلام کرد که این مسئله در حیطه وظیفه آنها نیست.
به نظر میرسد شرکت پخش فراوردههای نفتی از پاسخگویی شانه خالی کرده، در حالی که باید جزئیات توقف کامیوندارها در مرز بازرگان به صورت شفاف و رسمی اعلام شود، زیرا مسئله اصلی بحث «قاچاق سوخت» است.
همچنین برخی از کامیوندارهای معطل در مرز بازرگان گفتهاند که بیشاز یک هفته در وضعیت سخت آب و هوایی و بدون امکانات لازم در این مرز توقف کردهاند و همچنان هم وضعیت آنها مشخص نیست.
راهکار اضطراری دولت برای ساماندهی وضعیت کامیوندارهای معطل چیست؟
در این رابطه مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با جدیت به دنبال اصلاح قانون حملونقل و تقویت حمایتهای معیشتی از رانندگان، از جمله بیمه تکمیلی آنان است. این موضوع به زودی در صحن مجلس مطرح خواهد شد.
یوسفی با انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه گفت: برخی کامیونداران برای تردد به کشور ترکیه یا ثبت کامیون خریداری شده به دلیل انفعال وزارت صمت در مرز دچار مشکل شدهاند. در چنین شرایطی، انتظار میرود وزارت امور خارجه و سایر دستگاههای مربوطه با ورود جدی به این مسئله، مشکلات رانندگان را رفع کند.
عضو هیأت رئیسه مجلس از عملکرد برخی رسانهها و مسئولان نیز گلایه کرد و گفت: برخی رسانهها در هر مسئلهای به دنبال دو قطبیسازی هستند، اما در مورد معضلات کامیونداران سکوت کردهاند، به مسئولان وزارت صمت و رسانههایی که تنها به دنبال جذب فالوور هستند، میگویم آیا معطلی کامیونداران در سرمای چند درجه زیر صفر، به اندازه کافی اهمیت ندارد که اقدامی انجام دهید یا حتی واکنشی نشان دهید؟
وی ادامه داد: ما همواره اهل تعامل و گفتگو با کشورهای همسایه بودهایم، اما این تعامل باید بر اساس عزت و احترام متقابل باشد. اجازه نمیدهیم به رانندگان ما توهین شود و برای این مسئله پاسخ مناسبی را محفوظ میداریم. ایران در بحرانها همیشه پشتیبان کشورهای همسایه بوده است، ایجاد اختلافات اینچنینی، آسیبهای جدی برای تجار و فعالان اقتصادی دو کشور به همراه خواهد داشت.
یوسفی از مسئولان مربوطه خواست تا این مسئله را با جدیت پیگیری کنند و تأکید کرد: کنسولگریها باید حافظ منافع ملی، پشتیبان سرمایهگذاران، توریستها و زائران باشند. لذا انتظار داریم دولت با جدیت به این مسئله ورود کرده و آن را پیگیری کنند.
مشکل کامیوندارها فنی است نه سیاسی
همچنین اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری با بیان اینکه مشکلات کامیون دارها که از سوی ترکیه ایجاد شده سیاسی نیست و یکموضوع فنی است، گفت: عمدتاً بخش حمل و نقل و تأمین سوخت به عنوان نهادهای متولی به آن میپردازند.
وی افزود: تلاش ما و ترکیه این بوده که با توجه به اینکه موضوع ترابری کالا برای هردو کشور مهم است، این موضوع حل شود. طی روزهای گذشته موضوع پیگیری شده که هیئتی از طرف ما به ترکیه عازم میشوند.
با توجه به شرایط سخت آبوهوایی از سازمان و نهادهای مربوطه انتظار میرود تا هرچه سریعتر نسبت به رفع چالش و موانع موجود که سد راه کامیوندارها است، اقدام کند.
منبع :
مهر