نیلی بلاگ‌

از هر ۵ بزرگسال ۲ نفر در مهارت‌های پایه نمره نمی‌گیرد

1

تحقیقات OECD، که با شرکت حدود ۱۶۰ هزار بزرگسال بین ۱۶ تا ۶۵ سال در ۳۱ کشور انجام شده، نتایج جالبی از مهارت‌های پایه بزرگسالان به دست آورده است. این تحقیقات، که تحت عنوان “نظرسنجی مهارت‌های بزرگسالان ۲۰۲۳” منتشر شده، سه مهارت اصلی شامل سواد خواندن و نوشتن، مهارت‌های عددی و مهارت‌های حل مسائل تطبیقی را اندازه‌گیری کرده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در دنیای امروز، بسیاری از بزرگسالان حتی از انجام وظایف ساده و روزمره در دنیای در حال تغییر امروز ناتوان هستند.

نتایج ضعیف در بیشتر کشورهای شرکت‌کننده

در این تحقیق، که در آن مهارت‌های بزرگسالان در سه حوزه مهم اندازه‌گیری شده‌اند، کشورهای مختلف از 0 تا 500 امتیاز برای هر یک از این حوزه‌ها نمره‌گذاری شدند. متوسط امتیازات به ترتیب در سواد خواندن و نوشتن 260، مهارت‌های عددی 263 و مهارت‌های حل مسائل تطبیقی 251 بود. کشورهایی همچون فنلاند، ژاپن، هلند، نروژ و سوئد با امتیازات بالا در این زمینه‌ها سرآمد هستند. اما متأسفانه، 11 کشور شامل شیلی، کرواسی، فرانسه، مجارستان، اسرائیل، ایتالیا، کره جنوبی، لیتوانی، لهستان، پرتغال و اسپانیا در تمامی حوزه‌ها به طور مداوم نمرات پایین‌تر از میانگین OECD کسب کرده‌اند. در این بین، شیلی در هر سه زمینه در جایگاه آخر قرار گرفت.

فنلاند پیشتاز در مهارت‌ها

فنلاند در این نظرسنجی موفق به کسب بالاترین امتیازها شد. در حوزه سواد خواندن و نوشتن، فنلاند با 296 امتیاز پیشتاز است. همچنین در مهارت‌های عددی، این کشور 294 امتیاز کسب کرده است. در مهارت‌های حل مسائل تطبیقی نیز، فنلاند با ژاپن مشترکاً 274 امتیاز را بدست آورد.

لزوم بهبود سیستم‌های آموزشی

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که سیستم‌های آموزشی در بسیاری از کشورها نیاز به بهبود دارند. گزارش اشاره می‌کند که سطح مهارت‌های فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اکثر کشورها یا کاهش یافته یا ثابت مانده است، که این خود ضرورت توجه به آموزش در تمام طول عمر را نشان می‌دهد. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که بزرگسالانی که والدین با تحصیلات بالا دارند، نسبت به بزرگسالانی که والدین با تحصیلات پایین دارند، به طور متوسط 50 امتیاز بیشتر در مهارت‌های سواد خواندن و نوشتن دارند.

چرا ترکیه در این تحقیق حضور ندارد؟

اگرچه ترکیه عضو OECD است، اما در این تحقیق شرکت نکرده است. پروفسور دکتر بولنت آلچی، استاد علوم آموزشی دانشگاه فنی یلدیز ترکیه، دلیل این موضوع را در سیستم آموزشی ترکیه می‌داند. به گفته وی، سیستم آموزشی ما بیشتر بر روی آزمون‌های مرکزی و مطالب تئوری متمرکز است که ارتباط کمی با زندگی واقعی دارد. این مسئله به وضوح در مهارت‌های حل مسائل تطبیقی دیده می‌شود. وی همچنین به عدم وجود فرهنگ آموزش در تمام طول زندگی و کمبود عادات مطالعه در خانواده‌های ترکیه اشاره می‌کند.

مقایسه با فنلاند

در مقایسه با فنلاند که در زمینه مطالعه کتاب در دنیا پیشتاز است، ترکیه در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد. در فنلاند، میانگین سالانه کتاب‌خوانی هر فرد بیش از 55 کتاب است، در حالی که در ترکیه این رقم حدود 7 کتاب است.

سؤالات نمونه از نظرسنجی OECD

سواد خواندن و نوشتن: در این بخش، سوالاتی بر اساس اطلاعات علمی ساده طرح شده است. به عنوان مثال، درباره نحوه تغییرات نان و کراکرها پس از قرار گرفتن در معرض هوا، سؤالاتی پرسیده می‌شود.
مهارت‌های عددی: در این قسمت، سؤالاتی مربوط به حساب کردن و اندازه‌گیری فضاها مطرح می‌شود. به عنوان مثال، باید تعداد رولی‌های کاغذ دیواری مورد نیاز برای یک دیوار مشخص محاسبه شود.
مهارت‌های حل مسائل تطبیقی: در این بخش، وظایف و مسائل مختلفی برای حل در نظر گرفته شده که فرد باید سریع‌ترین مسیر برای انجام آن‌ها را انتخاب کند.

نتیجه‌گیری

این تحقیق نشان می‌دهد که برای موفقیت در دنیای امروز، نیاز به بهبود چشمگیر در سیستم‌های آموزشی و تقویت مهارت‌های پایه از جمله سواد خواندن و نوشتن، مهارت‌های عددی و حل مسائل تطبیقی وجود دارد.

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!