نیلی بلاگ‌

گزارش سازمان هواپیمایی درباره حادثه بوئینگ ۷۳۷

گزارش سازمان هواپیمایی درباره حادثه بوئینگ ۷۳۷

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارشی برخی از ابعاد حادثه روز سه‌شنبه (هجدهم دی‌ماه) در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) را تشریح کرد.

فولاد سل

به گزارش تجارت نیوز،

سه‌شنبه شب یک پرواز از مبدا فرودگاه امام خمینی(ره) قصد عزیمت به فرودگاه ازمیر ترکیه را داشت که خلبان در زمان برخاستن (تیک‌آف) پرواز، به اشتباه از تاکسی‌وی مجاور باند (TWY A) به جای باند پرواز (۲۹ چپ) استفاده کرد که با صدور به موقع دستور انصراف از پرواز توسط کنترلر برج مراقبت پرواز، این رویداد هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به همراه نداشت.

سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا گزارشی در این خصوص ارائه داده که در ادامه آمده است:

در پی کسب اطلاع از رویداد حادثه جدی اقدام به برخاستن از Twy فرودگاه امام خمینی (ره) توسط یک فروند هواپیمای B۷۳۷ در مورخه ۱۴۰۳/۱۰/۱۸، هماهنگی لازم برای اعزام تیم بررسی حادثه به فرودگاه مذکور صورت پذیرفته که گزارش مقدماتی حادثه به شرح زیر منتشر می شود.

در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ هواپیمای بوئینگ ۵۰۰- ۷۳۷ شرکت هواپیمایی کاسپین با علامت ثبت EP-KPC در ساعت ۲۲:۲۴ به وقت محلی UTC ۱۸:۵۴ و با حدود یک ساعت تاخیر با ۸۹ نفر مسافر و ۱۱ خدمه جهت انجام پرواز شماره ۷۹۱۲ از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران به مقصد فرودگاه ازمیر ترکیه، پس از انجام مراحل معمول پیش از پرواز و دریافت مجوز تاکسی از برج مراقبت پرواز از موقعیت شماره ۱۰۲ پارکینگ فرودگاه از طریق Twy U،N به سمت باند ۲۹ چپ شروع به حرکت کرده که خلبان با دریافت هشدار TCAS Failure مواجه شده و با هماهنگی برج مراقبت پرواز در تقاطع Twy N.A توقف کرده تا موضوع ارزیابی شود و سپس نفر فنی داخل پرواز را فراخوانده تا نسبت به عیب یابی و رفع ایراد اقدام شود.

پس از اقدام نفر فنی مشکل بر طرف شده و خلبان ضمن دریافت تاییدیه صحت سامانه TCAS Transponder ، از برج مراقبت پرواز مجوز برخاستن از باند ۲۹ چپ را درخواست کرده و برج مراقبت نیز مجوز لازم را صادر کرده است. در این زمان خلبان به تصور توقف در ابتدای باند ۲۹ چپ، اقدام به برخاستن از Twy A کرده که پس از رسیدن به سرعت ۱۳۰ نات، کنترلر برج مراقبت پرواز متوجه خطای خلبان شده و به موقع دستور انصراف از پرواز را صادر کرده و هواپیما در زمان UTC ۱۸:۵۵ در Twy مذکور متوقف شده و خلبان ضمن نظارت به شرایط موجود و اطمینان از صحت هواپیما با هماهنگی برج از Twy F به پارکینگ مراجعت و نسبت به تخلیه مسافرین اقدام شده است.

پس از اطلاع از وقوع رویداد مذکور، بلافاصله نماینده این دفتر به فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام و شدت رویداد، “حادثه جدی” ارزیابی گردید و متعاقباً نسبت به جمع آوری مستندات ، انجام مصاحبه با خلبانان پرواز و دریافت دستگاه های ثبت و ضبط پروازی اقدام کرده تا بررسی های لازم براساس آئین نامه بررسی سوانح و حوادث مصوب هیئت وزیران و ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو انجام پذیرد.

همچنین شرکت هواپیمایی کاسپین ضمن جایگزین کردن هواپیما و خدمه پروازی نسبت به انتقال مسافرین به مقصد با تاخیر شش ساعته اقدام کرد.

هم اکنون دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پرواز هواپیما با موفقیت بازخوانی شده و در اختیار تیم بررسی حادثه قرار گرفته است و جلسات کارشناسی برای ریشه یابی علت وقوع حادثه و تعیین اقدامات اصلاحی ادامه دارد که مراتب متعاقباً به استحضار خواهد رسید.

لازم به ذکر است که سازمان هواپیمایی کشوری پیش از این، هشدار ایمنی لازم را به صورت عمومی و رسمی در تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۲۶ برای پیشگیری از حوادث مشابه صادر کرده بوده که موضوع توسط خلبانان پرواز مورد توجه قرار نگرفته است.

ضروری است که کلیه شرکت های هواپیمایی و سایر ارائه دهندگان خدمات هوانوردی با توجه به مفاد آن از تکرار این وقایع جلوگیری کنند.

دانشگاه تهران

منبع :

ایسنا

منبع خبر

برچسب ها :

مطالب مشابه را ببینید!