مسئولیت صحت و سقم اطلاعات برعهده ناشر است! / اگر سهامدار معتقد است که ناشر اطلاعات نادرستی منتشر کرده، میتواند شکایت کند
به گزارش تجارت نیوز،
یازدهم دیماه امسال در گزارشی با عنوان «غپاک سود را به زیان تبدیل کرد! / بحران مالی دامن لبنیات پاک را گرفت» عملکرد 6 ماهه و 9 ماهه شرکت لبنیات پاک را بررسی شد.
این گزارش تجارتنیوز که بر اساس گزارشهای منتشرشده شرکت لبنیات پاک روی سامانه کدال نوشته شده بود، نشان میداد، پاک که بیشتر از 54 درصد از آن به صورت تلفیقی متعلق به بنیاد مستضعفان است، در 9 ماهه ابتدایی امسال کاهش تولید 18 درصدی ثبت کرده است.
کاهش تولید 18 درصدی پاک در این مدت، افت 32 درصدی فروش شرکت را در پی داشت. به تبع این روند، درآمد پاک نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افت کرد.
در بخش دیگری از این بررسی روشن شده بود، شرکت لبنیات پاک در 6 ماهه ابتدایی امسال بیش از 100 میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده است. این در حالی بود که شرکت در دوره گذشته بیشتر از 56 میلیارد تومان سود ساخته بود.
این گزارش شفاف که بر اساس صورتهای مالی و گزارشهای رسمی شرکت لبنیات پاک (منتشرشده در سامانه کدال) نوشته شده بود، به مذاق مدیران این شرکت خوش نیامد و آنها در توضیحاتی تحت عنوان «جوابیه» نسبت به این گزارش واکنش نشان دادند.
در بخشی از این جوابیه که در تاریخ 15 دیماه در همین وبسایت منتشر شد، آمده بود: «نمایش سود 1180 میلیارد ریالی 6 ماهه اول 1402 در سامانه کدال بیشتر جهت فریب ذینفعان و سهامدران شرکت پاک از طریق ثبت نکردن اسناد هزینهای شرکت و عدم اخذ ذخایر لازم از بابت جرائم مالیاتی و ساخت سود بیکیفیت و غیر واقعی بوده است. به طوری که در پایان سال 1402 به جهت حسابرسی نهایی، شفافیت در گزارشگری و ارائه گزارشهای واقعی و با ثبت کلیه هزینههای شناساییشده تا آن تاریخ، زیان شرکت به عدد 2053 میلیارد ریال بالغ گردید.»
تجارتنیوز درباره این بخش از جوابیه، سکوت کرد و شرکت پاک را در خصوص طرح اتهام و افترا نسبت به اتاق شیشهای کدال درباره درج ارقام دروغین و فریب سهامداران، به مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع داد.
با این حال از آنجا که این بخش از جوابیه پاک موجب وهن سامانه کدال، شفافیت بورس و ایجاد نگرانی در میان سهامداران بازار سرمایه نسبت به صحت و سقم تمامی گزارشهای منتشرشده در سامانه کدال شده بود، تجارتنیوز بر اساس رسالت رسانهای و آگاهیبخشی خود، این مهم را از اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس پیگیری کرد.
سامانه کدال اطلاعات غلط و نادرستی را از جانب خود ارائه نمیدهد!
در همین ارتباط، حمید یاری، معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس به تجارتنیوز گفت: «سامانه کدال اطلاعات غلط و نادرستی را از جانب خود ارائه نمیدهد؛ این سامانه اطلاعات را مستقیما از طریق ناشران دریافت میکند.» او تاکید کرد: «مسئولیت صحت و سقم اطلاعات برعهده ناشر است!»
معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس در ادامه توضیح داد: «به صورت کلی صحت اطلاعات ابتدا از طریق حسابرس مشخص میشود و حسابرس اطلاعات را جمعآوری و آمادهسازی میکند. اطلاعات بعد از جمعآوری در مجمع اعلام و در نهایت تصویب میشود.»
یاری افزود: «اطلاعات و گزارشهایی که در گذشته روی سامانه کدال منتشر شده، بر اساس اطلاعات دریافتی از ناشر است.» او تاکید کرد: «ناشر ملزم است که اطلاعات را در اسرع وقت و به طور درست و دقیق افشا کند.»
این مقام ناظر افزود: «اگر سرمایهگذاری معتقد باشد که ناشر اطلاعات نادرستی منتشر کرده است، میتواند بهعنوان یک سهامدار شکایت کند و سازمان نظارت بر ناشران موضوع را پیگیری خواهد کرد.»
اگر فردی از تخلف شرکتی آگاه باشد میتواند «سوتزنی» کند
یاری توضیح داد: «فرایند مشخصی برای اطلاع از صحت و سقم اطلاعات وجود دارد؛ در ابتدا از سمت حسابرسهای معتمد یکسری از فرایندهای اجرایی صورت میگیرد و بعد از آن در مجمع گزارشهای مالی اعلام و تصویب میشوند.»
معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: «در برخی از موارد ممکن است، شرکت اطلاعات نادرست و غلطی داده باشد و حسابدار متوجه این اتفاق نباشد، که قاعده و قانونهای خود را باید سپری کند.»
او افزود: «در این صورت، سازمان بورس وارد فرایندهایی میشود که اطمینان یابد در آن محیط اتفاقات خاصی رقم خورده است.»
یاری اظهار کرد: «کدال یک سامانه انتشار اطلاعات است؛ بستر و سایتی با نام (سوتزنی) وجود دارد که اگر فردی متوجه اطلاعات نادرست توسط شرکت شود، میتواند اطلاعات و دادههای مبنی بر تخلف را آنجا منتشر کند.»
او افزود: «سازمان نظارت بر ناشران بورس اطلاعات مربوط به تخلف را بررسی و پیگیریهای لازم را انجام میدهند و در نهایت به بخشهای حقوقی انتقال خواهد داد.»
گزارشهای بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.