نیلی بلاگ‌

مالک نیسان کیست و خودروهای این شرکت کجا ساخته می‌شود؟

می‌خواهید بدانید شرکت نیسان متعلق به کیست و خودروهایش کجا تولید می‌شوند؟ این مطلب به بررسی تاریخچه، مالکان و محل تولید خودروهای نیسان در سراسر جهان می‌پردازد.

اگرچه نیسان به اندازه تویوتا محبوب نیست، اما همچنان طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد و جزو ۱۰ شرکت برتر خودروسازی در جهان به شمار می‌رود. از محصولات شناخته شده آن می‌توان به نیسان GT-R، آلتیما، تایتان و لیف اشاره کرد. این خودروساز ژاپنی تاریخچه پرباری هم در فعالیت‌های مستقل و هم در همکاری با سایر برندها داشته است.

آغاز فعالیت شرکت نیسان با خودروهای داتسون

نیسان تاریخچه‌ای طولانی دارد که ریشه‌های آن به سال ۱۹۱۱ و تأسیس شرکت Kwaishinsha Motor Car Works در توکیو بازمی‌گردد. سه سال بعد، این شرکت اولین خودروی خود را با نام DAT روانه بازار کرد؛ نامی که از حروف ابتدایی نام خانوادگی بنیانگذاران آن، کنجیرو دن، روکورو آئویاما و آکتارو تاکه‌اوچی، گرفته شده بود. در سال ۱۹۳۴، شرکت Nihon Sangyo Co این مجموعه را خریداری کرد و نام آن به Nissan Motor Co. Ltd تغییر یافت.

با این وجود، خودروهای تولیدی همچنان با نام داتسون که یادآور نام اولیه شرکت بود، تا دهه ۱۹۷۰ شناخته می‌شدند. در سال ۱۹۳۷، برند نیسان به معنای «صنایع منشأ خورشید» در کنار برند داتسون به‌عنوان یکی از محصولات این شرکت معرفی شد.

مالک شرکت نیسانمالک شرکت نیسان

نیسان در طول ۹ دهه فعالیت خود نه تنها در ژاپن، بلکه در کشورهای دیگر نیز توسعه یافت. بین دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، رشد چشمگیری را تجربه کرد و در سال ۱۹۸۵ به اوج خود رسید، زمانی که حدود ۸۳۰ هزار دستگاه خودرو در ایالات متحده فروخت و از آمار فروش تویوتا و هوندا در آن سال پیشی گرفت. در سال ۱۹۹۹، نیسان با برندهای دیگر وارد شراکت شد و اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی را شکل داد. این اتحاد مالک نیسان و برند لوکس آن، اینفینیتی است، هرچند که این وضعیت ممکن است در آینده تغییر کند.

محل تولد مدل‌های مختلف خودرو نیسان

نیسان در قالب این اتحاد (رنو-نیسان-میتسوبیشی) تمرکز خود را بر چهار بازار اصلی شامل ژاپن، چین، اروپا و آمریکای شمالی قرار داده و عمدتا در این مناطق به موفقیت دست یافته است. پس از بازار داخلی ژاپن، دو بازار چین و ایالات متحده بیشترین تقاضا را برای خودروهای سواری نیسان، از جمله مدل‌های سیلفی، روگ و آلتیما، به خود اختصاص داده‌اند.

نیسان برای تأمین نیاز مشتریان آمریکایی، بخش قابل توجهی از تولید خود را در کارخانه‌های واقع در کانتون (ایالت می‌سی‌سی‌پی) و اسمیرنا (ایالت تنسی) انجام می‌دهد. علاوه بر این، یک کارخانه اختصاصی برای تولید پیشرانه در دچرد (باز هم در ایالت تنسی) نیز دارد. در کارخانه کانتون، خودروهای مورانو، فرانتیر، تایتان و ون‌های NV تولید و مونتاژ می‌شوند، در حالی که کارخانه اسمیرنا به تولید مدل‌های ماکسیما، روگ، پث‌فایندر و لیف می‌پردازد. مدل آلتیما نیز در هر دو کارخانه کانتون و اسمیرنا تولید می‌شود.

مالک شرکت نیسانمالک شرکت نیسان

علاوه بر کارخانه‌های آمریکا، نیسان برخی از مدل‌های خود را برای بازار ایالات متحده در ژاپن و مکزیک نیز تولید می‌کند. خودروهای اسپرت این شرکت یعنی نیسان GT-R و 370Z، در کارخانه توچیگی ژاپن و شاسی‌بلند بزرگ آن، نیسان آرمادا، در کارخانه کیوشو ژاپن ساخته می‌شوند. خودروهای سواری ورسا و سنترا نیز در کارخانه نیسان در آگوئاسکالینتس، واقع در شمال مرکزی مکزیک، تولید می‌شوند. لازم به ذکر است که خودروهایی که در بازارهای دیگر به فروش می‌رسند، در مکان‌های دیگری تولید می‌شوند؛ زیرا نیسان علاوه بر موارد ذکر شده، در ۱۱ کشور دیگر نیز کارخانه‌های تولید خودرو دارد: بریتانیا، اسپانیا، روسیه، چین، تایلند، اندونزی، هند، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر و ویتنام. همچنین قطعات خودرو در هفت کشور دیگر از جمله فرانسه، تایوان، کره جنوبی، مالزی، فیلیپین، نیجریه و میانمار تولید می‌شوند.

درآمد نیسان از خودروهای سواری در سال ۲۰۲۴ به ۱۱۸ میلیارد دلار رسید که حدود ۲۹ میلیارد دلار آن از فروش در ایالات متحده به دست آمده است. این شرکت ۴.۲ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۴ فروخت، در مقایسه با ۳.۴۴ میلیون دستگاه در سال قبل. با این حال، این رقم هنوز بسیار کمتر از سال ۲۰۱۷ است که شرکت ۵.۷۷ میلیون دستگاه فروخت.

مالک شرکت نیسانمالک شرکت نیسان

بنابراین نیسان طبق گزارش‌ها با مشکلات مالی روبرو است. در نوامبر ۲۰۲۴، یک مقام ارشد ناشناس به فایننشال تایمز گفت که این خودروساز پس از یک تجدید ساختار در مقیاس بزرگ که منجر به کاهش ۷۰۰۰ شغل در پاسخ به کاهش ۸۵ درصدی سود سه ماهه و کاهش فروش در ژاپن و ایالات متحده به دلیل رقابت شدید از سوی برندهای چینی شد، در خطر تعطیلی قرار دارد. و رنو گام‌هایی برای خروج از اتحاد سه جانبه با فروش تدریجی سهام نیسان از دسامبر ۲۰۲۳ برداشته است.

نیسان از یک خودروساز همسایه نیز حمایت کرده است. در دسامبر ۲۰۲۴، نیسان و هوندا مذاکراتی را در مورد یک ادغام احتمالی تأیید کردند و انتظار می‌رود تصمیم نهایی آن‌ها طی شش ماه پیش رو اعلام شود. میتسوبیشی، دیگر شریک نیسان در اتحاد فعلی خود نیز بخشی از این مذاکرات است. اگرچه هنوز برای اظهار نظر زود است، اما اتحاد بین سه برند ژاپنی می‌تواند صنعت خودروسازی جهانی را تکان دهد.

در گجت نیوز بخوانید:

منبع خبر

برچسب ها :

مطالب مشابه را ببینید!