علت سرخ شدن منیفولد دود و توربو شارژ در پیکاپ کی ام سی تی 9 – KMC T9
ارسال شده توسط: عرفان باستانی 27 دی 1403 ساعت 21:47
اخیرا ویدیویی در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که نشان میدهد توربو شارژ خودرو پیکاپ کی ام سی تی 9 – KMC T9 به شدت سرخ شده است. اما علت این موضوع چیست و آیا باید نگران باشیم؟
سرخ شدن منیفولد دود و یا خود توربو شارژ در خودروهای جدید، بسیاری از مالکین این خودروها را نگران کرده و متاسفانه افراد نا آگاه هم با نشر اطلاعات نادرست در این مورد، در حال دامن زدن به ترس و نگرانی بی مورد مالکین این خودرو ها شده اند.
در آخرین مورد از این موضوع، شخصی پس از طی مسافت با خودرو پیکاپ KMC T9، تصویری از توربوشارژ آن را به نمایش گذاشته و توضیح میدهد که تمام سیستم توربو شارژ این خودرو در حال ذوب شدن است و به زودی سایر اجزای موتور نیز به خاطر این گرمای بیش از حد، نابود خواهد شد. اما دلیل علمی این سرخ شدن و گرما چیست و آیا مالکین خودروهای مجهز به سیستم توربو شارژ باید نگران باشند؟
علت گرمای بیش از حد و قرمز شدن توربو شارژ چیست؟
دمای عملیاتی سنسور اکسیژن
اکثر خودروهای توربوشارژ جدید این پدیده را تجربه میکنند؛ اما سرخ شدن منیفولد دود یا خود توربو شارژ طبیعی است. به طور کلی سنسور اکسیژن در خودروهای توربوشارژ میتواند دمای بالایی داشته باشد، اما معمولاً حدود 900 درجه سانتیگراد دما در بسیاری از خودروها برای ورود به دمای عملیاتی صحیح است که یعنی سنسور باید به این دما برسد تا بتواند نسبت سوخت به هوا را به درستی تنظیم کند. بنابراین، سرخ شدن منیفولد دود یا توربو شارژ در این دما امری طبیعی است.
رنگ قرمز منیفولد دود و توربو شارژ
سرخ شدن منیفولد دود یا خود توربو شارژ به دلیل افزایش دمای گازهای خروجی موتور در شرایط خاص، مثل شتابگیری شدید، رانندگی طولانی با سرعت بالا یا در سربالاییها، طبیعی است. این پدیده به دلیل دمای بالای گازهای خروجی است که در اثر عملکرد توربو شارژ و فشار زیاد ایجاد میشود. البته این میزان سرخ شدن بسته به نوع هر خودرو میتواند متفاوت باشد، اما به طور کلی امری طبیعی است.
تأثیر فشار و بار بر سرخ شدن
شدت و میزان سرخ شدن منیفولد دود، توربو شارژ و حتی بخشی از مسیر اگزوز مستقیماً به فشاری که به ماشین وارد میشود (دور موتور)، شیب مسیر و وزن خودرو بستگی دارد. هرچه فشار بیشتر، وزن سنگینتر یا شیب مسیر زیادتر باشد، سرخ شدن بیشتر میشود.
کاتالیزور و مشکلات تخلیه
در کارکردهای بالای 100 هزار کیلومتر، ممکن است کاتالیزور دچار انسداد شود و خروج گازها به درستی انجام نشود.این موضوع میتواند باعث افزایش دمای بیش از حد و سرخ شدن بیشتر منیفولد دود شود. در این صورت، باید نگران باشید و در نتیجه یا کاتالیزور را تعویض کنید یا داون پایپ (downpipe) نصب کنید.
این موضوع کاملاً طبیعی است و در خودروهای صفر و با کارکرد زیر 100 هزار کیلومتر جای نگرانی نیست.
نتیجه گیری:
سرخ شدن منیفولد خروج دود توربو شارژ در خودروها معمولاً به دلیل دمای بسیار بالا ناشی از گازهای خروجی موتور است. در خودروهای توربو شارژ جدید، دمای عملیاتی سنسور اکسیژن برای تنظیم نسبت سوخت به هوا حدود 900 درجه سانتیگراد است و به همین دلیل قرمز شدن توربو شارژ در این نوع خودروها کاملا طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست.