اشکودا کاروک وارداتی ؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت
ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 29 دی 1403 ساعت 09:47
یکی از کراس اوورهای جذاب بازار که به زودی با قیمت معقول در دسترس مشتریان قرار میگیرد، اشکودا کاروک وارداتی است که مشخصات آن را بررسی میکنیم.
یکی از ایمنترین خودروهای اروپا در سال 2024، اشکودا سوپرب بوده که هم اکنون به لطف شرکت پارس ساتر هوشمند به بازار کشورمان راه یافته است. اشکودا گرچه در ایران شناخته شده نیست، اما توانسته در قاره سبز خوش بدرخشد و جزو خودروسازان زیرمجموعه فولکس واگن، صدر جدول بهترینها قرار بگیرد.
تا به امروز، محصولات زیادی در سگمنتهای مختلف از سوی Skoda به بازار معرفی شده که میتوان به اشکودا کامیک GT و اوکتاویا پرو اشاره کرد. بعضی از این خودروها فروش بیشتری نسبت به خودروهای فولکس واگن داشته و محبوبیت زیادی در اروپا دارند. حالا این فرصت پیش آمده که در بازار داخلی ایران، میزبان بعضی از محصولات این شرکت باشیم که یکی از جذابترین آنها، اشکودا کاروک است.
گرچه پیش از این به بررسی نقاط ضعف و قوت اشکودا کاروک پرداختهایم، اما بررسی طراحی ظاهری و داخلی، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی و ارزش خرید این کراس اوور کامپکت، مجال بیشتری میخواهد که هم اینک فراهم آمده است. با ما هم قدم شوید تا به مرور مشخصات یکی از وارداتیهای خوش استایل کشور بپردازیم.
فهرست محتوا
نگاه اجمالی به اشکودا کاروک وارداتی
اشکودا کاروک در سال 2017 متولد شد و به خانواده محصولات این برند اروپایی پیوست. این کراس اوور کامپکت روی پلتفرم MQB-A1 سوار شد تا عملکرد خود را به رخ رقبایش بکشد و در کنار سایر اعضای خانوادهاش از جمله فولکس واگن تی راک، فولکس واگن تائوس و سئات آتکا بایستد. این محصول خوش قامت در میان دو خودرو کامیک و کودیاک قرار میگیرد و بینابین آنهاست.
کاروک در جشن تولد دو سالگیاش تبدیل به پرفروشترین محصول اشکودا شد و توانست در سراسر جهان، بیش از 137 هزار دستگاه بفروشد. سال 2023 هم توانست بیشتر از 100 هزار دستگاه خودرو به فروش برساند و تحت جوینت ونچر سایک – فولکس واگن، فروش قابل توجهی را در بازار چین تجربه کند.
فیس لیفت این کراس اوور در سال 2021 میلادی با تغییرات ظاهری به میدان آمد و ضمن بهرهمندی از چراغهای جلو و عقب جدید، مجهز به جلوپنجره پهنتر و نمای جذابتری شد.
طراحی ظاهری
متاسفانه علیرغم محبوب بودن کاروک در بازارهای جهانی، طراحی ظاهری به روز و مدرنی در مقایسه با رقبایش ندارد و حتی مدلهای جدیدتر از جمله فیس لیفت 2021 هم نتوانستهاند به حل این مشکل کمک کنند. تنها عاملی که باعث فروش زیاد این کراس اوور به لحاظ طراحی ظاهری شده، اصالت و متانتی است که در محصولات اشکودا و فولکس واگن وجود دارد.
نمای جلو کاروک، شبیه به نمای جلوی اشکودا سوپرب بوده و فرم کلی چراغها و جلوپنجره به همان شکل است. در واقع امضای این برند اروپایی را میتوان پای اغلب محصولاتش دید. برخلاف نمای جلو، پروفیل جانبی این محصول، زیبا و متمایز بوده و خطوط روی درها به جذابیت هر چه بیشتر آن کمک کردهاند. ظاهر رینگهای آلومینیومی مطلوب بوده و تریم دو رنگ آنها جلوه خوبی به این کراس اوور بخشیده است.
نقطه قوت طراحی Skoda Karoq را میتوان در نمای عقب مشاهده کرد، زیرا زوایای شکسته روی بدنه و گرافیک چراغها، اسپرت و جوان پسند از آب درآمده و با طراحی سپر همخوانی دارند. خروجیهای اگزوز هم به جذابیت بیشتر این قسمت کمک میکنند.
طراحی کابین
با ورود به کابین کاروک، همه چیز ساده و به دور از پیچیدگی به نظر میرسد و شاید در نگاه اول توجهتان را به اندازه سایر وارداتیهای لوکس سامانه یکپارچه جلب نکند، اما در ادامه متوجه خواهید شد که ارگونومی آن بینظیر بوده و فضا برای سرنشینان به قدر کافی فراهم شده است.
یکی از مهمترین مزایای کابین کراس اوور پارس ساتر، کاربردی بودن آن است. صفحه نمایش لمسی 9.2 اینچی که به منظور نمایش اطلاعات و سرگرمی تعبیه شده، منوی ساده و گرافیک بصری جذابی دارد. صندلیها به خوبی جثه سرنشینان را پوشش میدهند و کابین به اندازه کافی جادار است. خوشبختانه متریال کابین باکیفیت بوده و خبری از پلاستیک سخت یا مواد دیگر نیست.
قوای فنی
قطع به یقین نسخههای وارداتی به ایران، مونتاژ چین هستند و امکان واردات مستقیم از مبدأ آلمان وجود ندارد و به همین خاطر باید به محدودیت مدلهای بنزینی تن داد و از قید و بند نسخههای دیزلی و درون سوز قدرتمندتر خارج شد.
کاروک وارداتی پارس ساتر هوشمند مجهز به یک پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر شده که میتواند در شرایط ایده آل، 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به چرخهای جلو انتقال دهد. این کراس اوور 1365 کیلوگرمی با موتور 1400 سی سی که دارد، میتواند عملکرد مطلوبی از خود به نمایش بگذارد.
مصرف سوخت Karoq در هر صد کیلومتر پیمایش، حدود 7.1 لیتر است که با احتساب باک 50 لیتری، میتواند 700 کیلومتر را با یک باک پر از بنزین طی کند. نسخه وارداتی این کراس اوور که مونتاژ چین بوده، 5 سانتی متر طول بیشتری در مقایسه با مدل جهانی دارد و طول، عرض و ارتفاع آن برابر است با: 4432، 1884 و 1676 میلی متر. فاصله محوری 2688 میلی متر است و با این اوصاف، فضای کافی در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
صندوق بار اشکودا کاروک دارای ظرفیت 520 لیتری بوده که برای نیاز اغلب خانوادههای ایرانی کافی است. همچنین اگر صندلیهای ردیف عقب را بخوابانید، حجم کل صندوق عقب به 1630 لیتر میرسد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
شاید تصور کنید که اشکودا کاروک یک کراس اوور اقتصادی با امکانات حداقلی است، اما خوشبختانه مجهز به آپشنها و تجهیزاتی شده که نسبت به رقبایش از جایگاه خوبی برخوردار است. از مهمترین این امکانات باید به موارد زیر اشاره کرد:
تجهیزات بیرونیتجهیزات داخلیکنترل و ایمنیاطلاعات و سرگرمیآینه تاشو برقی با گرم کنفرمان دی کاتکنترل پایداری الکترونیکینمایشگر ۶ اینچی پشت آمپر با کامپیوتر سفریچراغ خوشامدگویی زیر آینهدسته دنده با روکش چرمیترمز ضد قفلصفحه نمایش لمسی ۹.۲ اینچیسانروف برقیصندلیها و فرمان با پوشش چرمترمز پارک برقیسیستم صوتی مجهز به ۴ عدد بلندگوروشنایی در روزتنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهتکنترل کششدرگاه یو اس بی تایپ Cچراغهای ال ای دیگرم کن فرمان برقیکمک شروع حرکت در سربالاییسیستم اتصال بلوتوثمه شکن جلو و عقبگرم کن صندلیهای جلو و عقبمانیتورینگ فشار باد تایرهاشارژر بیسیم موبایلچراغ اتوماتیکقابلیت تاشوندگی صندلیهای ردیف عقبایربگ سرنشینان جلوکلیدهای کنترل صوتی روی فرمانبرف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور بارانسیستم تهویه مطبوع خودکار دوگانهایربگ جانبی جلوسیستم اپل کارپلیسیستم کنترل کیفیت هوای کابینایربگ پردهایدریچه هوای سرنشینان عقبکمربند ایمنی جلو با پیش کشندهکمربندهای ایمنی ۳ نقطهای ردیف عقبهشدار خواب آلودگی رانندهسیستم ورود بدون کلیداستارت دکمهایسنسور پارک جلو و عقبسیستم پارک خودکار
مزایا و معایب
هر خودرویی در کنار مزایا و نقاط قوتی که دارد، معایب و نقاط ضعفی هم خواهد داشت و گل بیخار کجاست؟ اشکودا کاروک یک کراس اوور وارداتی بوده که گر چه مونتاژ چین است، اما کیفیت ساخت مطلوب، کابین جادار و دسترس پذیر، پیشرانه نسبتا قدرتمند و سواری نرمی دارد.
نقطه ضعف کاروک را باید قیمت بالای آن دانست که مثل سایر رقبای وارداتیاش بیش از 2 میلیارد تومان است. قطعا اگر امکان خرید این خودرو از طریق نمایندگی را داشته باشید، با قیمتی که دارد میارزد، اما نباید بحث خدمات پس از فروش را از یاد ببرید.
از طرفی وارداتی پارس ساتر علیرغم بهرهمندی از امکانات و تجهیزات قابل قبول، در قسمت سیستمهای ایمنی و کمک راننده از قبیل کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و هشدار نقاط کور نقطه ضعف از خود نشان داده است. همچنین اگر به دنبال خرید یک خودرو اسپرت هستید که هیجان رانندگی داشته باشد، سراغ نمونههای وارداتی دیگر بروید.
رقبای اشکودا کاروک
نباید از یاد ببریم که کراس اوور کامپکت کاروک، تنها وارداتی بازار ما نیست و رقبایی در مقابل خود دارد که هر یک از آنها میتوانند عرصه را بر این خودرو تنگ کنند. هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و تویوتا کرولا کراس، وارداتیهای غیرچینی هستند که ارزش خرید یکسانی دارند و از کراس اوورهای چینی هم میتوان به ونوسیا وی آنلاین و جی ای سی GS3 امزوم اشاره کرد.
ارزش خرید و قیمت
متاسفانه همچنان خبر قطعی و درستی از قیمت اشکودا کاروک منتشر نشده و نمیدانیم که قیمت مصرف کننده آن چقدر خواهد بود. در حال حاضر قیمت گمرکی این خودرو در مبادی ورودی کشور حدود 1 میلیارد و 936 میلیون تومان اعلام شده که به آن مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه اسقاط خودرو و حمل و نقل اضافه خواهد شد.
در مجموع باید انتظار داشته باشیم که کاروک با قیمتی نزدیک به 2.5 میلیارد تومان به بازار عرضه شود. اگر موفق به خرید از نمایندگی شوید، بدیهی است که این خودرو ارزش خرید دارد، اما به هر حال باید به فکر خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی که در تیراژ محدود به بازار وارد میشوند، داشته باشید. البته ایران روور به عنوان شرکت مادر پارس ساتر هوشمند، وعدههای زیادی در راستای تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش محصولات برند اشکودا داده، اما همچنان نمیتوان اعتماد 100 درصد به آن داشت.
در گجت نیوز بخوانید: چانگان CS55 پلاس، وارداتی جدید سایپا 250 میلیون تومان گران شد اعلام شرایط واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور واردات خودروهای برقی و هیبریدی به ایران آسان تر از قبل شد مینی کوپر ۲۰۲۵ پرشیا خودرو به ایران آمد