نیلی بلاگ‌

سیستم اینفوتیمنت سوبارو باید تغییر کند: بررسی

1

تقریباً سال ۲۰۲۵ است. من یک ابررایانه در جیبم دارم که نمایشگری OLED با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز دارد و در کسری از ثانیه به ورودی‌ها پاسخ می‌دهد. اما خودرویی که در حال آزمایش آن هستم – یک سوبارو WRX tS جدید به قیمت ۴۶ هزار دلار – هنوز از فناوری صفحه‌نمایش لمسی استفاده می‌کند که تقریباً یک دهه پیش طراحی شده است.  این حس کهنه بودن کاملاً در آن مشهود است.

سوبارو یکی از اولین خودروسازانی بود که یک صفحه‌نمایش لمسی عمودی بزرگ را در مرکز داشبورد خودروهایش قرار داد. سیستم Subaru Starlink در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه CES لاس وگاس معرفی شد، اما برند سوبارو این صفحه‌نمایش بزرگ ۱۱.۶ اینچی را تا سال ۲۰۲۰ و در مدل Outback جدید عرضه نکرد.

در آن زمان، این صفحه‌نمایش بزرگ یک نوآوری بزرگ به حساب می‌آمد؛ ما حتی آن را به دلیل ظاهر زیبا و طراحی واضح آن تحسین کردیم. اما طی پنج سال گذشته، سیستم‌های رابط کاربری خودروها چنان بهبود یافته‌اند که سیستم سوبارو از رقابت عقب مانده است.

مشخصات سریع: سوبارو WRX tS ۲۰۲۵

صفحه‌نمایش لمسی: ۱۱.۶ اینچ
پنل ابزار دیجیتال: ۱۲.۳ اینچ
اپل کارپلی / اندروید آتو: بی‌سیم
هزینه اشتراک: ۴.۹۵ تا ۹.۹۵ دلار در ماه

سیستم اینفوتیمنت سوباروسیستم اینفوتیمنت سوبارو

نقاط قوت سیستم

بیایید با نکات مثبت شروع کنیم. صفحه‌نمایش ۱۱.۶ اینچی عمودی فضای زیادی برای کار کردن در اختیار شما قرار می‌دهد، در مقایسه با نمایشگرهای ۶.۵، ۷.۰، و ۸.۰ اینچی که در دیگر مدل‌های سوبارو موجود هستند. صفحه اصلی این سیستم با گرافیک‌های بزرگ و رنگارنگ طراحی شده که هنگام رانندگی به‌راحتی قابل مشاهده است. علاوه بر این، اپل کارپلی و اندروید آتو به صورت بی‌سیم ارائه می‌شوند که ۹۰ درصد از صفحه‌نمایش را اشغال می‌کنند و تنها برخی از عملکردهای ثابت (مانند کنترل‌های آب‌وهوا و تشخیص وضعیت خودرو) باقی می‌مانند.

و خوشبختانه، هنوز دکمه‌ها و ولوم‌های فیزیکی برای کنترل‌های اساسی وجود دارند. مثلاً یک ولوم برای صدا، یک دکمه برای یخ‌زدایی شیشه جلو، یک دکمه برای چراغ هشدار و کنترل‌های دمای راننده در سمت چپ صفحه، و همچنین یک ولوم برای تنظیم کانال، یک دکمه یخ‌زدایی شیشه عقب و کنترل‌های دمای سرنشین در سمت راست صفحه قرار گرفته‌اند.

نکات مثبت: صفحه‌نمایش بزرگ، گرافیک واضح، پنل دیجیتال عالی، وجود برخی دکمه‌ها

اما از اینجا به بعد مشکلات آغاز می‌شوند.

تقریباً تمام گزینه‌های مربوط به کنترل‌های آب‌وهوا در پایین صفحه لمسی قرار دارند. این یعنی باید گردنتان را برای نگاه کردن به پایین‌ترین قسمت این صفحه بزرگ خم کنید، آن هم در حالی که در حال رانندگی هستید. علاوه بر این، صفحه‌نمایش به شدت به بازتاب نور حساس است؛ حتی کمترین تابش آفتاب می‌تواند دید صفحه را مختل کند.

عملکرد لمسی صفحه به طور کلی بسیار ضعیف است. برای دسترسی به یک عملکرد ساده مجبور شدم چندین بار صفحه را لمس کنم. یا در مواردی تأخیر صفحه آن‌قدر زیاد بود که به اشتباه گزینه موردنظر را چندین بار انتخاب کردم و از جایی که می‌خواستم به آن بروم عبور کردم. این موضوع آزاردهنده است. البته، در برخی از مدل‌های سوبارو یک عملکرد فرمان صوتی ساده از طریق دکمه‌ای روی فرمان در دسترس است که کار را کمی آسان‌تر می‌کند.

نقاط ضعف: گرافیک قدیمی، تأخیر زیاد، طراحی بصری ناکارآمد

اگرچه گرافیک صفحه بزرگ و واضح است، اما ظاهر کلی آن شبیه به چیزی از بازی‌های ابتدایی پلی‌استیشن ۲ به نظر می‌رسد. ترکیب جعبه‌های برجسته با گوشه‌های گرد و پس‌زمینه‌ای شبیه آسمان پرستاره، قدیمی به نظر می‌رسد. همچنین متن در برخی موارد به‌طور فشرده نمایش داده می‌شود – انگار که تلاش می‌کند اندازه و جهت‌گیری صفحه را جبران کند.

و اگر قصد دارید از ناوبری داخلی استفاده کنید، این کار را فراموش کنید. سیستم TomTom بسیار قدیمی (یادتان هست؟) به‌قدری با تأخیر صفحه همراه است که استفاده از آن تقریباً غیرممکن می‌شود.

در قسمت جلوی خودرو دو پورت USB وجود دارد: یکی USB-A و دیگری USB-C. سرنشینان ردیف دوم نیز به یک پورت USB-A و یک پورت USB-C دسترسی دارند، بنابراین حداقل از نظر تعداد محل‌های اتصال کمبودی نیست.

نقاط ضعف: صفحه لمسی فوق‌العاده کند، پاسخ‌دهی ضعیف به لمس، حساس به تابش نور، سیستم ناوبری تقریباً غیرقابل استفاده

یکی از معدود نکات برجسته در داخل کابین WRX tS، پنل دیجیتال کاملاً جدید و تماماً دیجیتال آن است. این مدل یکی از اولین خودروهای سوبارو است که تنظیمات آنالوگ سنتی را کنار گذاشته است—و این تغییر به نفع آن بوده است. صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی آن واضح، شفاف، و بسیار مدرن‌تر از صفحه‌نمایش لمسی مرکزی به نظر می‌رسد. گرافیک‌های منحصربه‌فرد و واقعاً جذابی در این پنل وجود دارند که می‌توانید با کنترل‌های فرمان در سمت چپ پایین به‌صورت لحظه‌ای تنظیم کنید.

پنل دیجیتال اطلاعات زیادی را نمایش می‌دهد. نمای کمک‌راننده تصویری واضح از عملکرد تجهیزات ایمنی فعال EyeSight سوبارو ارائه می‌دهد، نمایش کامل نقشه برای ناوبری بسیار کاربردی است، و نمایش دوگانه سرعت‌سنج و دور موتور برای رانندگی‌های عملکردی اطلاعات دقیق‌تری ارائه می‌کند. این ویژگی‌ها بسیار کارآمد و جذاب طراحی شده‌اند.

البته بسته به مدل خودرو، ممکن است برای برخی از ویژگی‌های ایمنی اضافی نیاز به پرداخت هزینه باشد. اشتراک Starlink Safety Plus شامل اعلان خودکار تصادفات، گزارش‌های وضعیت خودرو، کمک کنار جاده، یادآور صندلی عقب، و چند ویژگی دیگر است. این اشتراک برای سه سال اول رایگان است، اما پس از آن، هزینه‌ای معادل ۹۹.۹۵ دلار در سال (یا ۹.۹۵ دلار در ماه) خواهد داشت.

اشتراک Starlink Security Plus نیز شامل امکاناتی مانند یافتن از راه دور خودرو و هشدارهای سرعت یا محدودیت زمانی (برای مثال، اگر نوجوانان بی‌نظم دارید) است. این اشتراک برای شش ماه اول رایگان است و پس از آن ماهانه ۴.۹۵ دلار هزینه دارد، اما برای استفاده از آن نیاز به اشتراک Safety Plus دارید. همچنین، رادیو ماهواره‌ای در خودروهایی که این گزینه را دارند برای چهار ماه اول رایگان است، اما پس از آن باید اشتراک آن را خریداری کنید.

سیستم اینفوتیمنت سوبارو اکنون تقریباً یک دهه قدمت دارد—و کاملاً قدیمی به نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش کند است، گرافیک‌ها قدیمی هستند، گزینه‌ها محدودند، و حتی با وجود چند دکمه فیزیکی، استفاده از کنترل‌های آب‌وهوا به‌شدت آزاردهنده است. به‌علاوه، سیستم ناوبری داخلی نیز تقریباً غیرقابل استفاده است. تصور این‌که Starlink بتواند برای مدت طولانی دوام بیاورد دشوار است. سیستم اینفوتیمنت سوبارو واقعاً نیاز به یک بازطراحی کامل دارد.

منبع خبر

برچسب ها :

مطالب مشابه را ببینید!