(تصاویر) ولوو FH500 یا مرسدس بنز اکتروس؛ جدال اروپایی ها بر سر پادشاهی
خودروهای کار و تجاری مانند خودروهای سواری طیف وسیعی از محصولات و کلاس ها را شامل می شود که کشنده ها یکی از همین دسته خودروهای کار و تجاری هستند. کشنده ها در بازار با انواع مختلفی تولید شده که دو نوع رایج آن ها کشنده های تک محور و جفت محور هستند.
ولوو یکی از فعالان بزرگ و محبوب در زمینه ساخت خودروهای سنگین کار و تجاری بوده که در ایران هم بسیار خوش سابقه و پرطرفدار است. سری FH شاید محبوب ترین مدل در میان سنگین وزن های ولووست که در بیشتر نقاط دنیا محصولی مورد اطمینان و محبوب است. یکی از مدل های سری FH نسخه FH500 است که در میان تک محورهای ولوو یکی از پرفروش ترین هاست.
بنز هم که نیازی به معرفی ندارد، برندی آلمانی که ید طولایی در زمینه خودروهای سبک و سنگین مختلف داشته و یکی از برترین نام های تجاری در این بخش است. اکتروس یکی از معروف ترین تولیدات دایملر یا همان بنز است که در میان کشنده های اروپایی همیشه در راس قرار دارد. اکتروس بنز به دلیل تکنولوژی بالا خصوصا در بخش فنی و امکانات همیشه فروش بالایی را در بازارهای مختلف داشته است.
طراحی ظاهری
ولوو FH500 در بخش ظاهری تقریبا شرایط یکسانی با رقیب داشته و از نظر چهره بسیار جذاب و زیباست. البته که نسخهای که در این مقایسه انتخاب شده در واقع آخرین فیس نسل چهارم FH محسوب شده و نسبت به نسخه های جدید طراحی سادهتر و قدیمی تری دارد.
در نمای جلوی FH500 چراغ ها اصطلاحا همان ظاهر خرگوشی نسل های چهار را داشته که به فرم یک ذوزنقه است. چراغ دیلایت که همزمان چراغ راهنما هم هست به فرم L شکل داخل کاسه چراغ اصلی بوده و مه شکن ها هم درست زیر چراغ های اصلی تعبیه شدهاند. جلوپنجره هم که به سبک ولوو چند بخشی بوده نشان و عبارت ولوو در بالاترین بخش آن قرار گرفته است.
اکتروس بنز هم درست این سوی میدان شرایطی مشابه رقیب سوئیسی خود دارد، چرا که اکتروس منتخب برای این مقایسه آخرین نسخه سری MP4 محسوب شده و نسبت به اکتروس های جدیدی که اخیرا معرفی شدند چهرهای ساده تر را دارد، البته که همچنان همین نسخه هم یکی از زیباترین هاست. چراغ های اصلی فرم هلال شکلی داشته که چهره جسورانه و خشنی را به اکتروس بنز بخشیدهاند.
جلوپنجره به صورت خطوط مشبک موازی طراحی شده و در دل خود نشان بنز را جای داده است. وجود خطوط مختلف در نمای جلو و کناری بنز اکتروس همانند کشنده رقیب سبب شده تا از نظر آیرودینامیک هم این محصول حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.
کابین
ولوو FH500 در داخل کابین هم همچنان یک کشنده مدرن و زیباست که البته از نظر کیفی هم بسیار عالی عمل کرده است. درست مشابه رقیب و البته تمام کشنده ها داشبورد میانی از وسط به سمت بیرون کشیده شده و در بخش راننده کلیدهای بسیاری را جای داده مه با چینش منظم تمام بخش های کشنده را کنترل می کنند.
یک صفحه بیرون زده از داشبورد مختص سیستم مالتی مدیا بوده و اطلاعات مختلفی را به راننده نمایش می دهد. مقابل راننده هم یک فرمان خوش دست با غربیلکی چهار شاخه قرار گرفته که کلید های کنترلی کلاستر را در خود جای داده است. کلاستر FH500 هم به صورت تمام دیجیتال بوده و خوانایی خوبی دارد.
فضای کابین ولوو FH500 در حد و اندازه یک کشنده اروپایی جادار بوده و با حذف پالونی وسط جابجایی هم در آن امکان پذیر شده است. کیفیت متریال به کار رفته در قسمت های مختلف بسیار بالاست و همچنین فضای خالی هم برای قرار دادن اشیا مختلف به وفور در ولوو FH500 به کار رفته است.
اکتروس بنز این سوی میدان دقیقا مانند رقیب قدرتمندش کابین جادار، داشبورد مدرن و چشم نوازی داشته اما بر خلاف ولوو FH500 داشبورد آن مینیمال تر و با کلید های کمتر طراحی شده است. بسیاری از آپشن های اکتروس از طریق مانیتور سیستم مالتی مدیا قابل دسترسی بوده که بسیار عریض است. همچنین لیور دنده هم به روی داشبورد میانی منتقل شده است.
مقابل راننده یک فرمان با غربیلک چهار شاخه مولتی فانکشن تعبیه شده که به سبک محصولات سواری مرسدس بنز است. صفحه کیلومتر شمار هم که به صورت تمام دیجیتالی بوده و نور و شفافیت بسیار بالایی دارد. ضمن اینکه در برخی نسخه فول اکتروس L در دو طرف ستون A دو مانیتور عمودی وجود داشته که برای جایگزینی آینه های جانبی با دوربین است.
فضا در بنز اکتروس بسیار جادار و بزرگ بوده و درست مانند رقیب دو تخت روی هم در این کشنده هم وجود دارد. متریال به کار رفته در بخش های مختلف کابین اکتروس بسیار با کیفیت و جذاب بوده که البته عمر خوبی هم دارند.
مشخصات فنی
ولوو FH500 در بخش فنی به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۱۲.۸ لیتر توربودیزل مجهز شده که همانطور که از پسوندش مشخص است توان تولید ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس این کشنده هم از نوع ۱۲ سرعته اتوماتیک با تکنولوژی i-shift ولوو است که سبب می شود تا تعویض دنده ها نرم تر و هوشمندتر رخ دهد.
تعلیق ولوو FH500 در محور جلو از نوع پارابولیک با فنر و میل موجگیر بوده و در محور عقب هم از نوع بادی است که قابل تنظیم ارتفاع را فراهم می کند. ضمن اینکه اتاق FH500 نیز سوار بر بالن بوده تا ضربات در کمترین حالت به کابین و سرنشینان منتقل شود. ضمن اینکه استاندارد آلایندگی این کشنده هم از نوع یورو ۶ بوده و توان حمل بار آن حدود ۳۶.۵ تن است.
مرسدس بنز اکتروس ۱۸۵۱ هم این سوی میدان به یک موتور ۶ سیلندر توربو دیزل ۱۶ لیتری مجهز شده که می تواند ۵۱۰ اسب بخار و ۲۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. گیربکس این کشنده هم از نوع ۱۲ سرعته اتوماتیک ZF اصلی است که هماهنگی بسیار خوبی با موتور اکتروس داشته و تعویض دنده های نرمی هم دارد. این موتور از جمله پاک ترین موتورهای کشنده ها در اروپا معرفی شده است.
تعلیق بنز اکتروس در محور جلو از نوع فنر و یا بالون به انتخاب مشتری است و همچنین در محور عقب و دیفرانسیل هم از نوع بادی بوده که سیستم تنظیم ارتفاع هم دارد. ضمنا تعلیق اتاق مانند رقیب بر روی بالون بوده که نرمی بسیار خوبی دارد. استاندارد آلایندگی این کامیون هم از نوع یورو ۶ بوده که در ولوو هم همین شرایط حکم فرماست.
امکانات رفاهی و ایمنی
ولوو FH500 در بخش آپشن با سطح های مختلفی به بازار عرضه شده و به امکاناتی نظیر سیستم تعلیق بادی پیشرفته، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و ترمز اضطراری خودکار (AEB)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، صندلیهای راحت با تنظیمات مختلف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با کیفیت و سیستم مالتی مدیا با مانیتور، کروز کنترل تطبیقی، دوربینهای دید عقب و کناری و سیستم مدیریت رانندگی مجهز شده است.
مرسدس بنز اکتروس هم درست مانند رقیب با تیپ های متفاوت روانه بازار شده که امکاناتی همچون ترمز اضطراری فعال (Active Brake Assist 5)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم هشدار خروج از خط (Lane Keeping Assist) و سیستم هشدار توجه راننده (Attention Assist)، سیستم چندرسانهای با صفحه نمایش لمسی، صندلیهای بادی با تنظیمات مختلف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، و سیستم روشنایی داخلی LED از جمله این امکانات هستند. علاوه بر این، آپشنهای دیگری مانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشبینی مسیر (Predictive Powertrain Control)، و دوربینهای دید جانبی (MirrorCam) البته به صورت سفارشی تجهیز شده است.
منبع: اسب بخار