بدون هیچ ترفند اضافی، یک خودروی بینظیر
1
با کنار گذاشتن طراحیهای خستهکننده خودروهای الکتریکی (EV)، آئودی توانسته کراساوور متوسط Q6 E-Tron 2025 فوقالعاده را بسازد که توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد.
چرا خودروسازان به جای استفاده از ترفندهای غیرضروری، یک خودروی الکتریکی با ظاهر عادی نمیسازند؟ این سؤال سالهاست ذهنم را به خود مشغول کرده، از زمانی که شرکتهای بزرگ خودروسازی شروع به تقلید از تسلا کردند و خودروهای الکتریکی با طراحیهای نهچندان الهامبخش تولید کردند.
آئودی بالاخره پاسخی به این پرسش داده است. نام این پاسخ Q6 E-Tron است. این خودرو طراحیهای معمول خودروهای الکتریکی شبیه به “ژلهبین” را کنار گذاشته و با یک کراساوور متوسط و زیبا جایگزین کرده که از انرژی الکتریکی بهره میبرد. پیشبینی من این است که آئودی تعداد زیادی از این خودرو را به فروش خواهد رساند.
مشخصات سریع آئودی Q6 E-Tron 2025 / Q6 E-Tron Quattro / SQ6 E-Tron
باتری: ۹۴.۴ کیلووات ساعت خالص
موتور: تک موتور عقب (نسخه پایه) / دو موتور (Q6 Quattro) / دو موتور (SQ6 Quattro)
قدرت خروجی اوج:
۳۲۲ اسب بخار (نسخه پایه)
۴۵۶ اسب بخار (Q6 Quattro)
۵۰۹ اسب بخار (SQ6 E-Tron)
برد:
۳۲۱ مایل (نسخه پایه)
۳۰۷ مایل (Q6 Quattro)
۲۷۵ مایل (SQ6 E-Tron)
قیمت پایه (با احتساب هزینه مقصد):
۶۵,۰۹۵ دلار (نسخه پایه)
۶۷,۰۹۵ دلار (Q6 Quattro)
۷۴,۱۹۵ دلار (SQ6 E-Tron)
چه چیز جدیدی وجود دارد؟
تقریباً همه چیز. آئودی در حال اجرای بزرگترین طرح معرفی مدلهای جدید در تاریخ خود است. این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۶ تعداد ۲۰ مدل جدید یا بهروزرسانیشده را عرضه خواهد کرد که شامل چهار خط تولید کاملاً جدید است.
همچنین نامگذاری مدلهای آئودی تغییر خواهد کرد تا این تغییرات را منعکس کند. مدلهای با شماره فرد (مانند آئودی Q5) همچنان از موتورهای احتراقی استفاده خواهند کرد، در حالی که مدلهای زوج (مانند همین Q6) خودروهای الکتریکی خواهند بود.
خیلی ساده!
پلتفرم جدید خودروهای الکتریکی آئودی
پایه بسیاری از خودروهای جدید زوجشمار، پلتفرم Premium Platform Electric (PPE) آئودی است که آینده طراحی و مهندسی این شرکت را شکل خواهد داد. در مقایسه با نسل قبلی مدلهای E-Tron، پلتفرم PPE موارد زیر را بهبود داده است:
کاهش ۳۰ درصدی در مصرف انرژی
افزایش ۳۳ درصدی عملکرد سیستم
کاهش ابعاد، وزن و تعداد قطعات خودروهای الکتریکی
این پلتفرم همچنین در خنکسازی و معماری کلی خود بهینهتر شده است.
در مورد Q6 E-Tron، این پلتفرم با محور جلوی بازطراحیشده، سیستم فرمان بهصورت سختگیرانه نصبشده برای حس بهتر، و سیستم تعلیق هوایی تطبیقی در دسترس ترکیب شده است.
واکنش بازار به طراحی خودروهای الکتریکی
یک مدیر محصول آئودی اشاره کرد که مشتریان اخیراً به دلیل طراحی خودروهای الکتریکی که بیش از حد روی نمایش “الکتریکی بودن” تمرکز دارند، به سمت خودروهای بنزینی روی آوردهاند.
این روند کاملاً قابل پیشبینی بود.
نکات مثبت: ظاهر جذاب، کابین بیصدا، سواری راحت
آئودی با بازگشت به اصول طراحی کلاسیک خود، از استانداردهای نازیبای طراحی خودروهای الکتریکی دوری کرده است. در Q6 E-Tron و نسخه پرفورمنس SQ6، خبری از طراحی ساده و بیروح نیست. بهجای آن، گلگیرهای برجسته و عضلانی در کنار خطوط تیز و دقیق که به بدنه زاویههای جذاب و دینامیک میبخشند، دیده میشود. کابین خودرو بهصورت ایستاده طراحی شده و در بالای یک خط میانی متوسط قرار دارد، در حالی که قسمت عقب کابین با شیب زیبایی به ستون D ختم میشود که جلوهای اسپرتتر به خودرو میبخشد.
گلگیرهای بیرونی، نمایشی خیرهکننده ایجاد کردهاند و بالای لاستیکهای ۲۵۵ میلیمتری جلو و ۲۸۵ میلیمتری عقب قرار گرفتهاند. فاصله بین دو محور خودرو ۱۱۴ اینچ است و خودرو در جلو و عقب دارای برآمدگیهای کوتاه است.
این طراحی، الهام گرفته از کتابچه راهنمای موفقیت آئودی است؛ به نظر من این کراساوور یک خودروی زیباست و پاسخی به طراحیهای ناهنجار “ژلهبین” است که بسیاری از خریداران خودرو را دلسرد میکند. آئودی ادعا میکند خطوط دقیق بدنه علاوه بر جذابیت ظاهری، یک هدف دیگر هم دارند: متمایز کردن آئودی از رقبا. برای مثال، پانلهای بخش عقبی Q6 پیچیدگیهایی دارند که تولید انبوه آنها سختتر از پانلهای صاف و ساده است.
در واقع، آئودی این پانلهای پیچیده را تولید میکند چون دشوار هستند و سایر خودروسازان نمیتوانند مشابه آن را بسازند. این دیدگاه جالبی است و امیدوارم در آینده نزدیک رواج پیدا کند. هر برند باید به دنبال طراحیهای زیبا و سخت باشد، نه اینکه نمونههای بیکیفیت و زشت را تقلید کند.
طراحی داخلی و خارجی
طراحی خارجی Q6 بسیار جذاب است و تنها با چند نشانه کوچک، مثل لوگوی “E-Tron” و یک پنل جلویی همرنگ بدنه به جای جلوپنجره مشبک، نشان میدهد که این خودرو الکتریکی است.
در داخل کابین نیز جذابیت طراحی ادامه دارد. کابین Q6 مکانی دلپذیر برای رانندگی است، اما نباید انتظار بازگشتی کامل به طراحیهای سنتی در فضای داخلی داشته باشید. این کابین ترکیبی از طراحی آیندهنگر آئودی است که به جای سادهگرایی مفرط در بسیاری از خودروهای الکتریکی، از شخصیت خاص خود بهره میبرد.
البته هنوز سال ۲۰۲۴ است و این فضای لوکس مملو از صفحهنمایشهاست. اما صفحهنمایشها در اینجا به خوبی طراحی شدهاند؛ اطلاعات زیادی را ارائه میدهند بدون اینکه بیننده را خسته یا گیج کنند. ساده اما زیبا، و در انتقال اطلاعات ضروری بسیار مؤثر هستند.
مشخصات فنی صفحهنمایشها
پنل اصلی خمیده به سمت راننده متمایل است و شامل موارد زیر است:
نمایشگر ۱۱.۹ اینچی OLED “Virtual Cockpit” آئودی که دقیقاً روبروی راننده قرار دارد.
نمایشگر لمسی مرکزی ۱۴.۵ اینچی OLED که سمت راست پنل خمیده را پر کرده است.
این نمایشگرها به گونهای طراحی شدهاند که اطلاعات را به سرعت و بدون پیچیدگیهای اضافی منتقل کنند.
نکات منفی: برد متوسط، نمایشگر هدآپ شلوغ
آئودی Q6 E-Tron بهصورت اختیاری دارای یک صفحهنمایش سوم است که جلوی سرنشین قرار دارد. این نمایشگر با استفاده از فناوری خاصی که برای فیلتر کردن تصویر طراحی شده، بهصورت خودکار هنگام پخش ویدئو برای راننده خاموش میشود، اما سرنشین میتواند به تماشای ویدئو ادامه دهد. بهعنوان مثال، سرنشین میتواند فصل سوم سریال White Lotus را در یک سفر جادهای تماشا کند، بدون اینکه راننده حواسپرت شود، البته بهجز صدای بلند و هیجاناتی که از سیستم صوتی خودرو به گوش میرسد!
سیستم دستیار صوتی آئودی
این پکیج سهنمایشی شامل دستیار صوتی آئودی نیز هست. با گفتن عبارت “Hey Audi” میتوانید تنظیمات مختلفی از کابین را کنترل کنید. این سیستم در انجام وظایف ساده مثل تغییر صدا یا روشن و خاموش کردن نمایشگر هدآپ عملکرد خوبی دارد.
برای مثال:
گفتن “Hey Audi” برای روشن یا خاموش کردن نمایشگر هدآپ مفید است.
تنظیم صدا یا کنترل دستورات صوتی که از بلندگوهای پشتسری پخش میشوند.
اما برای سوالات گستردهتر، مثل وضعیت آبوهوا یا کیفیت هوا، سیستم گاهی ناکارآمد است و به اتصال داده یا نحوه بیان شما وابسته است.
در کل، این دستیار صوتی (هرچند مبتنی بر اندروید) کمتر به کلمات تصادفی واکنش نشان میدهد و تنها در صورت شنیدن دقیق “Hey Audi” فعال میشود. این ویژگی در مقایسه با رقبا، مثل BMW، بسیار خوشایند است.
نمایشگر هدآپ و عملکرد
نمایشگر هدآپ (HUD) اطلاعات زیادی را نمایش میدهد، اما به دلیل انیمیشنها و اطلاعات بیش از حد، ممکن است حواسپرتی ایجاد کند. البته میتوانید میزان اطلاعات نمایشی را تنظیم کنید، اما من شخصاً این نمایشگر را خاموش کردم تا بتوانم از رانندگی در جادههای زیبای منطقهی California Wine Country لذت ببرم.
رانندگی و راحتی در Q6 E-Tron
Q6 E-Tron بهعنوان یک خودروی الکتریکی عملکردی طراحی نشده است؛ بلکه تمرکز اصلی آن روی راحتی، سکوت کابین و سواری نرم است. آئودی در ارائه این خودرو، بر روی جنبههای معمولی و روزمره آن تأکید داشت، نه اعداد و ارقام عملکردی.
این خودرو واقعاً راحت است و کابین آن یکی از بیصداترین کابینها در بازار است. در نبود صدای موتورهای درونسوز (ICE) که معمولاً صداهای مزاحم را پوشش میدهند، کابین Q6 تقریباً کاملاً ساکت است. حتی در سرعتهای پایین، برخلاف بسیاری از خودروهای برقی دیگر، صدای سیستم هشدار عابر پیاده در داخل کابین شنیده نمیشود.
آئودی به نظر میرسد که کابین را با لایههای عایق صوتی کاملاً مجهز کرده است. در مقایسه با خودروهای لوکس دیگر، مانند Range Rover Sport SV با قیمت ۱۸۰,۰۰۰ دلار، صدای جاده و سیستم انتقال قدرت در Q6 کمتر است.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق بادی اختیاری این خودرو سواری بسیار نرمی ارائه میدهد. حتی در فشردهسازیهای ناگهانی، پاسخ تعلیق کنترلشده و نرم است. با وجود فنرهای نسبتاً سفت، حرکات بدنه این SUV سنگین (بیش از ۵۰۰۰ پوند) کاملاً تحت کنترل است.
کابین این خودرو نیز فضای کافی برای سرنشینان با قامت ۱۸۵ سانتیمتر در هر صندلی را فراهم میکند. این فضا نه تنها قابل قبول بلکه بهطور راحتی بزرگ است.
با وجود اینکه شخصیت آئودی Q6 بیشتر برای خریدهای روزانه و رفتوآمدهای معمولی طراحی شده است، اما در جادههای پیچدرپیچ کالیفرنیا نیز به اندازه کافی عملکرد قابل قبولی دارد. البته، این خودرو تیز و چابک مانند یک تیغ برنده نیست، اما به قدری نزدیک به نسخه SQ6 است که نیاز به پرداخت هزینه بیشتر برای مدل S را احساس نمیکنید.
با این حال، این SUV به قدری آرام و راحت است که انگیزهای برای فشار آوردن در هر پیچ احساس نمیکنید. این خودرو یک خودروی لوکس به معنای واقعی کلمه است؛ نه خودرویی برای آفرود یا جادههای باریک پرپیچوخم. بلکه خودرویی است که زیبا به نظر میرسد و برای استراحت بسیار مناسب است. اگر بخواهیم صادق باشیم، این خودرو دقیقاً همان چیزی است که اکثر خریداران کراساوورهای لوکس متوسط نیاز دارند.
گزینههای موجود برای خریداران
خریداران میتوانند بین چند گزینه در سری Q6 انتخاب کنند:
Q6 e-tron دیفرانسیل عقب: مجهز به یک موتور الکتریکی در محور عقب که ۳۲۲ اسب بخار قدرت تولید میکند و بردی برابر با ۳۲۱ مایل ارائه میدهد. قیمت این مدل از ۶۵,۰۹۵ دلار (با احتساب هزینه مقصد) شروع میشود.
Q6 e-tron Quattro: این مدل یک موتور اضافی در محور جلو دارد که در حالت عادی خاموش است و تنها در مواقع نیاز به شتاب یا کشش فعال میشود. این مدل ۴۵۶ اسب بخار قدرت دارد و برد آن ۳۰۷ مایل است. قیمت آن از ۶۷,۰۹۵ دلار شروع میشود.
SQ6: قیمت این مدل از ۷۴,۱۹۵ دلار شروع میشود و ۵۰ اسب بخار بیشتر قدرت تولید میکند. شتاب ۰ تا ۶۰ مایل آن از ۴.۹ ثانیه (در Q6 e-tron Quattro) به ۴.۱ ثانیه کاهش مییابد.
سیستم شارژ سریع
به لطف معماری جدید Audi PPE با ولتاژ ۸۰۰ ولت، تمامی مدلها میتوانند باتری را از ۱۰ تا ۸۰ درصد در حدود ۲۱ دقیقه شارژ کنند. این به معنای افزودن ۱۳۵ مایل برد رانندگی تنها در حدود ۱۰ دقیقه در حالت شارژ کم است. همچنین، CarPlay بیسیم و Android Auto به صورت استاندارد در همه مدلها ارائه میشوند.
انتخاب پیشنهادی
اگر در منطقهای با آبوهوای خشک زندگی میکنید، مدل پایه را انتخاب کنید. در بیشتر شرایط رانندگی، واحد محرکه الکتریکی جلو خاموش است؛ بنابراین در مدلهای Q6 e-tron Quattro و SQ6، معمولاً وزن اضافی را بدون بهرهوری حمل میکنید. علاوه بر این، مدل پایه بیشترین برد را ارائه میدهد.
در غیر این صورت، ارتقاء به مدل Quattro هزینه چندانی ندارد (حدود ۲,۰۰۰ دلار)، قدرت بیشتری به خودرو اضافه میکند و شامل یک محور جلو است که در مواقع کاهش کشش به کمک میآید. برای بسیاری از آمریکاییها، این مدل یک گزینه متعادل (Goldilocks pick) به شمار میرود. حتی میتوان گفت که ارزش خوبی دارد. این همان مدلی است که برای زندگی خودم در شمال غربی اقیانوس آرام انتخاب میکنم.
مدل SQ6 برای کسانی است که گرانترین مدل در این رده را میخواهند؛ با فضای داخلی اسپرتتر و مجهزتری که در مدلهای ارزانتر پیدا نمیکنید. اما کالیبراسیون فرمان، عملکرد ترمز، پاسخگویی سیستم محرکه، کنترل بدنه، و شاسی در مدلهای Q6 Quattro و SQ6 به قدری مشابه بودند که من مدل SQ6 را انتخاب نمیکنم، مگر اینکه آماده باشم کاهش معنادار برد را بپذیرم و پول زیادی برای خرج کردن داشته باشم. بعضی افراد ذاتاً به دنبال بهترین مدل هستند؛ من از آن دسته نیستم.
یک برنده برای آئودی
با هر یک از این تریمها، فکر میکنم آئودی برندهای در دست دارد. مدل Q5 نیز به زودی عرضه میشود—با طراحی، کیفیت، دینامیک، و اجرای مشابه—اما با سیستم محرکه سنتی احتراقی (ICE). در نهایت، مشتریان دو گزینه مشابه دارند که هیچیک به قدری از مسیر اصلی خارج نیست که خلائی برای کسانی که نیازهای معمولی دارند، باقی بگذارد.
انتخاب درست برای هر نوع کاربر
برای کسانی که رفتوآمد روزانه و یک گاراژ برای شارژ و نگهداری کراساوور متوسط آئودی خود دارند، مدل Q6 E-Tron احتمالاً بهترین انتخاب است. این خودرو آرام، زیبا، باوقار است و از نظر کیفیت ساخت و پرداخت، یک سر و گردن بالاتر از رقبا در کلاس خود قرار میگیرد.
برای افرادی که به انعطافپذیری در سفرهای جادهای نیاز دارند یا نمیخواهند با زیرساختهای خودروهای الکتریکی خارج از خانهشان درگیر شوند، میتوانند مدل Q5 را انتخاب کنند.
پایانی بدون حقهبازی
خوشحالم که سرانجام هر دو انتخاب میتوانند گزینههای درستی باشند، بدون اینکه پای ترفند یا حقهای در میان باشد.