عجایب طرح فروش خودرو ویژه جانبازان؛ ماشین دنده ای برای جانباز!
ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 03 بهمن 1403 ساعت 18:38
به نظر میرسد که عرضه ماشین دنده ای در طرح جدید فروش خودرو ویژه جانبازان، ابهامات و حواشی زیادی را به دنبال داشته است.
بر اساس آخرین اخبار خودرو، شرکتهای ایران خودرو و سایپا، در راستای قانون ۴۵ خدمترسانی به جانبازان و بهمنظور تسهیل شرایط حملونقل این عزیزان، طرح جدید فروش خودرو را ویژه جانبازان اعلام کردهاند. این طرحها در نگاه اول، اقدامی مثبت در جهت حمایت از جانبازان به نظر میرسند، اما با بررسی دقیقتر، تناقضات و مشکلاتی در آنها مشاهده میشود که باعث ایجاد حواشی و نارضایتیهایی شده است.
بررسی مشکلات طرح جدید فروش خودرو ویژه جانبازان
شرکت سایپا در اقدامی قابل توجه، طرح فروش ویژه خودرو را برای جانبازان و خانواده شهدا ارائه کرده است که شامل دو محصول شاهین پلاس اتومات و ساینا اس میشود. با این حال، عرضه خودرو ساینا دستی در این طرح، با ابهاماتی همراه شده است. در حالی که هدف اصلی این طرح، تسهیل حمل و نقل جانبازان و خانواده شهدا است، عرضه ساینا دستی که به طور مشخص برای افراد دارای محدودیت حرکتی مناسب نیست، با این هدف مغایرت دارد.
به استناد تبصره قانون مربوطه، همسر و فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد، دچار معلولیت شناخته شوند، میتوانند از تسهیلات این قانون بهرهمند شوند. این تبصره، به طور ضمنی دلالت بر این دارد که خودروهای دنده اتومات اولویت بیشتری برای این گروه دارند. از این رو، عرضه خودروی دستی، عملاً دامنه شمول این قانون را محدود کرده و با هدف توانمندسازی و سهولت تردد جانبازان و معلولین سازگار نیست.
نکته قابل تامل دیگر در این طرح، عرضه شاهین پلاس اتومات است. اگرچه این خودرو به دلیل برخورداری از گیربکس اتوماتیک، تناسب بیشتری با نیاز جانبازان دارد، اما گزارشهای متعدد حاکی از ناتوانی سایپا در تحویل به موقع این خودرو به متقاضیان است. این شرکت به طور رسمی اعلام کرده است که ظرفیت تولید شاهین با میزان تقاضای آن همخوانی ندارد.
بنابراین، عرضه خودرویی که با مشکلات تولید مواجه است، به جای حل مشکل، میتواند برای جانبازانی که به خودروی مناسب و ضروری نیاز دارند، مشکلات بیشتری ایجاد کند و فرآیند انتظار برای دریافت خودرو را طولانیتر سازد.
در گجت نیوز بخوانید:
شرایط فروش محصولات ایران خودرو و سایپا ویژه جانبازان – بهمن ۱۴۰۳
در سوی دیگر میدان، شرکت ایرانخودرو نیز طرحی را برای فروش محصولات خود به جانبازان گرامی ارائه داده است. این طرح شامل دو خودرو تارا اتومات و پژو 207 دنده دستی میشود. در نگاه اول، امکان ثبت نام برای خودروی تارا اتومات به عنوان گزینهای مناسب برای جانبازان با محدودیت حرکتی، امیدوارکننده به نظر میرسد.
با این حال، در ادامه طرح ذکر شده است که این خودرو قابل تبدیل به پژو 207 دستی خواهد بود. این تغییر ناگهانی و اجباری، ابهامات و انتقادات جدی را به دنبال دارد. در متن این طرح، به صراحت بیان شده که این برنامه در راستای اجرای قانون بودجه سال 1403 و مصوبه هیئت دولت انجام میشود. این موضوع میتواند حاکی از فشارهای قانونی و محدودیت زمانی برای خودروسازان باشد که در پی نزدیک شدن به پایان سال، آنها را ملزم به ارائه این طرح فروش کرده است.
با این وجود، چنین رویکردی که در آن هدف اصلی، صرفاً اجرای قانون و نه برآورده کردن نیازهای واقعی جانبازان باشد، جای تامل دارد. نکته قابل تامل دیگر این است که با توجه به ظرفیت تولید پایین خودروهای اتومات در شرکتهای خودروسازی، معرفی خودروهای دنده دستی به عنوان جایگزین، به وضوح نشاندهنده ناهماهنگی و بیبرنامگی در ارائه خدمات به جانبازان است.
این امر بیانگر این است که شرکت ایران خودرو نیز مانند سایپا، به جای ارائه راهکار واقعی و مناسب، بیشتر به دنبال رفع تکلیف و عبور از الزامهای قانونی است. برای جانبازانی که به دلیل محدودیتهای حرکتی نیازمند خودروی اتومات هستند، اجبار به انتخاب خودروی دنده دستی، نه تنها به معنای عدم ارائه خدمات مناسب است، بلکه میتواند موجب ایجاد مشکلات بیشتر شود.
چالش طرحهای پیشین عرضه خودرو به جانبازان
متاسفانه، طرح فروش خودرو ویژه جانبازان و مشابه آن، نه تنها برای اولین بار با مشکلات اجرایی مواجه نشدهاند، بلکه این مشکلات به صورت مکرر و در قالبهای گوناگون خود را نشان دادهاند. به عنوان نمونه، دور اخیر واردات خودروی جانبازان، به جای تسهیل امور، به محل مناقشات و سودجویی دلالان تبدیل شده است.
در این طرح، سقف ارزی 35 هزار یورویی و کاهش تعرفهها و سود بازرگانی به عنوان تسهیلات برای جانبازان معرفی شده است. اما این تسهیلات، به دلیل ناترازی با نیازهای واقعی جانبازان، به جای اینکه باعث بهبود شرایط شود، محلی برای سودجویی دلالان فراهم کرده و مشکلات جدی را برای جانبازان پدید آورده است.
اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، در گفتوگو با تجارتنیوز به صراحت اعلام کرد که طرح اختصاص خودروهای وارداتی به جانبازان، نه تنها کمک چندانی به این افراد نکرده، بلکه باعث بروز مشکلات بیشتر برای آنها شده است. وی توضیح داد که مناسبات فروش حوالهها به قیمت جان جانبازان 70 درصد تمام شده است. این اظهارات تکاندهنده، نشان میدهد که چگونه جانبازان که به دلیل شرایط جسمانی و نیازهای درمانی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکنند، به دلیل این طرحهای ناکارآمد، مجبور به ورود به چالشهایی برای فروش حوالههای خود شدهاند.
همانطور که در مورد طرحهای سایپا و ایران خودرو مشاهده کردیم، خودروهای دنده دستی به عنوان جایگزین خودروهای اتومات برای جانبازان معرفی میشوند. این امر نشاندهنده یک الگوی تکراری در ارائه طرحهای تسهیلاتی برای جانبازان است که در آن، به جای رفع نیازهای واقعی، بیشتر به دنبال رفع مسئولیتهای قانونی و اجرایی هستند.
ردپای دلالان و منفعت طلبان در واردات
علاوه بر چالشهای موجود در طرحهای فروش و واردات خودروهای شرکتی، امکان واردات فردی خودرو نیز به عنوان یکی دیگر از تسهیلات در نظر گرفته شده برای جانبازان، با مشکلات متعددی همراه است. پیچیدگیهای گمرکی، نبود دانش فنی کافی و عدم ارائه خدمات پس از فروش، از جمله موانعی هستند که باعث شدهاند بسیاری از جانبازان از این تسهیلات استفاده نکنند.
در چنین شرایطی، فروش امتیاز جانبازان به عنوان راهکاری برای گریز از مشکلات واردات فردی، مطرح شده است. تبلیغات گسترده شرکتهای واردکننده خودرو برای خرید این امتیازها، نشان میدهد که چگونه برخی افراد و شرکتها، از این وضعیت به دنبال سودجویی هستند و جانبازان را در شرایط سختتری قرار میدهند.
متاسفانه، این موضوع نشان دهنده ضعف نظارتی و عدم حمایت کافی از جانبازان در مواجهه با این سودجویی ها است. با وجود تمام تسهیلاتی که در سالهای اخیر برای جانبازان در نظر گرفته شده، تجربه نشان داده است که این تسهیلات نه تنها نتوانستهاند مشکلات حمل و نقل جانبازان را حل کنند، بلکه در بسیاری موارد به بروز چالشهای جدیدی منجر شدهاند
از جمله این چالشها میتوان به سوءاستفاده دلالان در طرح واردات خودرو، فروش خودروهای دنده دستی برای جانبازانی با محدودیتهای حرکتی، و پیچیدگیهای واردات فردی اشاره کرد. در نهایت، آنچه از بررسی طرحهای مختلف فروش و واردات خودرو برای جانبازان برمیآید، این است که سیاستهای کنونی در این حوزه کارآمد نیستند و نیاز به بازنگری جدی دارند.
هدف اصلی این طرحها، بهبود وضعیت حمل و نقل و تسهیل زندگی جانبازان است، اما روشهای پیچیده، عدم شفافیت در سیاستگذاریها و ارائه خودروهایی نامتناسب با نیازهای واقعی این افراد، نارضایتیهای بسیاری را به دنبال داشته است.
همچنین بخوانید: چند درصد مردم ایران صاحب خودرو شخصی هستند؟ ایران خودرو وارد فاز سود دهی شد؟! فراخوان اجباری سیستم خنک کننده خودروهای پژو ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا؛ سریعا به نمایندگی مراجعه کنید