مقایسه پیکاپ بهمن G9 با سانگ یانگ موسو خان
ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 03 بهمن 1403 ساعت 15:39
در این مطلب قصد داریم تا دو پیکاپ G9 شرکت بهمن موتور و سانگ یانگ موسو خان شرکت ایلیا موتور را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.
بازار پیکاپهای دو دیفرانسیل در ایران، روزهای پرالتهابی را سپری میکند و با وجود غیبت سردمداران ژاپنی و آمریکایی، به نقطه اوج پختگی خود نزدیک میشود. در این میان، سازندگان چینی و کرهای با الگوبرداری از نامداران جهانی، محصولات متنوعی را روانهی بازار کردهاند و تا حد زیادی نیز موفق بودهاند. در این رقابت تنگاتنگ، دو پیکاپ پرحاشیه، یعنی بهمن G9 چینی و سانگ یانگ موسو خان کرهای، توجه بسیاری را به خود جلب کردهاند.
این دو خودرو که هر یک با ویژگیها و قابلیتهای منحصر به فرد خود پا به عرصه نهاده و نبردی جذاب را برای کسب سهم بیشتری از بازار به نمایش گذاشتهاند. با آگاهی از این موضوع قصد داریم تا در این بخش از اخبار خودرو، قوای محرکه، امکانات و ارزش خرید این دو پیکاپ مطرح و پرحاشیه این روزهای بازار ایران را مورد بررسی قرار دهیم.
فهرست مطالب:
معرفی دو پیکاپ بهمن G9 و سانگ یانگ موسو خان
بهمن G9 در واقع ریشه در شرکت ZX Auto چین دارد. این پیکاپ بزرگ دو دیفرانسیل، که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، با نامهای مختلفی از جمله بایک ترالرد در بازارهای جهانی شناخته میشود. پس از تجربه چند فیسلیفت مختلف، سرانجام این خودرو در سال ۱۴۰۲ با نام G9 به خط تولید مونتاژی گروه بهمن پیوست. جالب است بدانید که وانتهای سری کاپرا نیز همگی از تولیدات همین شرکت چینی هستند.
در سوی دیگر میدان، سانگ یانگ موسو خان، محصولی کرهای، به پشتوانه صنایع خودروسازی ایلیا به بازار ایران قدم گذاشته است. این پیکاپ دو دیفرانسیل بر اساس پلتفرم سانگ یانگ رکستون شکل گرفته و از سال ۲۰۱۸ در بازارهای بینالمللی حضور دارد. در سال ۲۰۲۳، نسخه فیسلیفت آن با طراحی ظاهری بهروزتر روانه بازار شد. اکنون این مدل در دو تیپ ساهارا و سیگنچر در ایران عرضه میشود و با بهرهگیری از اصالت کرهای و طراحی مدرن، به دنبال جذب نظر مشتریان است.
طراحی بیرونی Bahman G9 و Ssangyong Musso Khan
بهمن G9 و سانگ یانگ موسو خان با دو رویکرد کاملاً متفاوت در طراحی بدنه، سلیقههای مختلفی را هدف قرار دادهاند. بهمن G9 آشکارا تلاش کرده تا با تقلید از سبک وانتهای هوی-دیوتی آمریکایی، خود را به عنوان یک پیکاپ قدرتمند و جذاب نشان دهد. فرم عضلانی، چهره خشن، جلوپنجره بزرگ و المانهای اغراقآمیز در نمای جلویی، همگی دست به دست هم دادهاند تا G9 ظاهری مردانه و پر ابهت پیدا کند.
این سبک طراحی، به خصوص برای طبیعتگردان و علاقهمندان به خودروهای آفرودی، بسیار جذاب و دلنشین به نظر میرسد. به طور خلاصه، G9 با ظاهر عضلانی و قدرتمندش، خود را به عنوان یک پیکاپ آفرودی واقعی به نمایش میگذارد.
در نقطه مقابل، سانگ یانگ موسو خان با طراحی بدنهای متفاوت، نتوانسته است نظر همه را به خود جلب کند. استایل نسبتا کمارتفاع و خوابیده این پیکاپ، برخلاف انتظارات معمول از یک وانت آفرودی، مورد انتقاد برخی قرار گرفته است. عدم تناسب طرح چهره با نمای جانبی نیز بر این انتقادات افزوده است. در حالی که موسو خان در ظاهر لوکس تجملاتی به نظر میرسد، اما طراحی منحصر به فرد آن در میان عموم مردم به اندازه G9 طرفدار ندارد.
به طور کلی، به نظر میرسد که استایل مردانه و عضلانی بهمن G9 در مقایسه با طراحی متفاوت و نسبتاً انتقاد برانگیز سانگ یانگ موسو خان، طرفداران بیشتری را به خود جذب کند. با این حال، سلیقه شخصی در انتخاب خودرو حرف اول را میزند و هر دو پیکاپ، مخاطبان خاص خود را خواهند داشت.
مقایسه مشخصات فنی بهمن جی 9 و سانگ یانگ موسو خان
در دنیای پرهیجان پیکاپهای دو دیفرانسیل، پیشرانه و عملکرد خودروها حرف اول را میزند. بهمن G9 و سانگ یانگ موسو خان، هر دو از موتورهای 2 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر بهره میبرند که این روزها در بسیاری از وانت پیکاپهای وارداتی رایج شده است. بهمن G9 با موتور خود توان 195 اسب بخار و 360 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و این نیرو را از طریق یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و سامانه دو دیفرانسیل به چرخها منتقل میکند.
در مقابل، موسو خان قدرتی معادل 225 اسب بخار و 350 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل به چرخها میرسد. با توجه به این مشخصات، میتوان انتظار داشت که عملکرد این دو پیکاپ در جاده بسیار نزدیک به هم باشد. به عنوان مثال، موسو گرند خان در حدود 10.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد.
انتظار میرود که شتاب صفر تا صد بهمن G9 هم تقریباً در همین محدوده باشد، با این حال، گشتاور بالا و عملکرد مناسب جعبه دندههای هر دو خودرو باعث شده تا کشش و شتابگیری ثانویه مناسبی را ارائه دهند. این موضوع به خصوص در شرایط آفرودی که نیاز به کشش بالا و عملکرد دقیق گیربکس و سیستم دو دیفرانسیل است، بسیار کارآمد خواهد بود.
اما در بحث تواناییهای آفرودی، به نظر میرسد که بهمن G9 با ارتفاع بیشتر اتاق و زوایای حمله و فرار بزرگتر، عملکرد بهتری نسبت به حریف کرهای خود داشته باشد. این ویژگی به G9 کمک میکند تا از مسیرهای ناهموار با سهولت بیشتری عبور کند. در مقابل، سانگ یانگ موسو خان احتمالاً در شرایط جاده و مسیرهای آسفالت عملکرد بهتری ارائه خواهد داد. از نظر مصرف سوخت هم بهمن G9 با میانگین مصرف 10.1 لیتر در هر 100 کیلومتر در حالت ترکیبی، کمی بهینهتر از رقیب خود عمل میکند که مصرفی معادل 11.1 لیتر دارد.
در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه پیکاپ KMC T9 با بهمن G9؛ شتر گاو پلنگ بهمن یا با وقار کرمان موتور؟
مقایسه ابعاد
بهمن G9 با وزن حدودی 2060 کیلوگرم و ابعادی شامل طول 5393 میلیمتر، عرض 2045 میلیمتر، ارتفاع 1965 میلیمتر و فاصله محوری 3230 میلیمتر، به طور کلی ابعاد بزرگتری نسبت به رقیب خود دارد. در مقابل، سانگ یانگ موسو خان با وزن تقریبی 2184 کیلوگرم و ابعاد بدنه شامل طول 5095 میلیمتر، عرض 1950 میلیمتر، ارتفاع 1840 میلیمتر و فاصله محوری 3100 میلیمتر، کمی جمعوجورتر به نظر میرسد.
طراحی داخلی و کابین پیکاپهای G9 و موسو خان
در دنیای پیکاپهای دو دیفرانسیل، طراحی داخلی و فضای کابین نیز به اندازه مشخصات فنی و عملکرد خودرو اهمیت دارد. خوشبختانه، بهمن G9 و سانگ یانگ موسو خان با طراحی داخلی مدرن خود، پا را از طراحیهای زمخت و قدیمی وانت پیکاپها فراتر گذاشتهاند. در بهمن G9، با وجود طراحی مدرن، همچنان رگههایی از سبک پیکاپهای جانسخت به چشم میخورد. طراحی عمودی دریچههای تهویه بزرگ، نمایشگر مالتیمدیا به همراه کنسول حجیم بین صندلیهای جلو، حسی از قدرت و صلابت را به فضای داخلی بخشیده است.
در مقابل، طراحی داخلی سانگ یانگ موسو خان بیشتر به کراس اوورها و شاسی بلندهای خانوادگی شباهت دارد و کمتر حس یک وانت پیکاپ آفرودی را منتقل میکند. با این حال، نمیتوان از زیبایی و مدرن بودن طراحی داخلی موسو خان چشمپوشی کرد. به نظر میرسد که طراحی داخلی بهمن G9 بیشتر با سلیقه افراد طبیعتگرد و آفرودباز هماهنگی داشته باشد، در حالی که فضای داخلی موسو خان میتواند برای کسانی که به دنبال فضایی لوکستر و راحتتر هستند، جذاب باشد.
هر دو پیکاپ فضای داخلی نسبتاً جاداری دارند و از متریال با کیفیت مناسبی در ساخت ادوات آنها استفاده شده است. همچنین فضای بار هر دو خودرو نیز ظرفیت قابل توجهی دارد و میتواند حجم باری بیش از 1000 لیتر را در خود جای دهد. این ویژگی باعث میشود که هر دو پیکاپ برای مسافرت و طبیعتگردی بسیار مناسب باشند.
امکانات رفاهی و ایمنی بهمن جی 9 و سانگ یانگ موسو خان
در کنار طراحی و عملکرد، آپشنهای رفاهی و ایمنی نیز نقش مهمی در انتخاب یک پیکاپ ایفا میکنند. بهمن G9 با ارائه تجهیزات متنوع، سعی دارد تا رضایت مشتریان را جلب کند. از مجموع امکانات این خودرو میتوان موارد ذیل را نام برد:
سیستم ورود و استارت بدون کلیددوربین ثبت وقایع خودرودوربین ۳۶۰ درجهدریچه تهویه هوای ردیف عقبصندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در ۶ جهتآینههای جانبی تاشونده برقی بههمراه گرمکنسیستم کنترل پایداریسیستم ترمز کمکیسیستم هشدار برخورد از جلوسیستم کنترل حرکت در بین خطوطکروز کنترلسیستم کنترل فشار باد تایرهاسنسور نور و باران۴ عدد کیسه هوای ایمنیسنسور پارک عقب و جلوسیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبیترمز پارک برقیو…
در بررسی امکانات و آپشنهای سانگ یانگ موسو خان، باید به این نکته توجه کرد که این خودرو در دو تیپ ساهارا و سیگنیچر به بازار ایران عرضه شده است. تیپ ساهارا به عنوان نسخه کم آپشن، امکانات کمتری نسبت به بهمن G9 ارائه میدهد، در حالی که تیپ سیگنیچر با تجهیزات متنوع و مدرن خود، برتری بسیار بیشتری نسبت به جی 9 بهمن موتور دارد. امکانات نسخه فول موسو خان به شرح ذیل است:
سیستم کنترل پایداری خودروسیستم ضد واژگونی (ARP)سیستم کنترل حرکت رو به بالا در شیبسیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخهاسیستم هشدار ترمز اضطراریسیستم ضد هرزگردی چرخهانمایشگر میزان باد چرخهادوربین 360 درجهکروز کنترلتثبیت کننده ولتاژقفل دیفرانسیل عقبسیستم تهویه مطبوعشیشه جلو ضد اشعه نور آفتابدکمه استارت برقی موتورورود هوشمند به خودروسنسور نور وبارانچراغهای مه شکن جلو LEDسنسور پارک جلو و عقبصفحه نمایشگر ۱۲.۳ اینچ مولتی مدیاپوشش چرم مصنوعی صندلیها (TPU)تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت و شاگرد در ۶ جهتگرمکن و سردکن صندلیهای جلوگرمکن صندلیهای عقبسانروف برقیو…
جمعبندی نهایی
با توجه به نکات ارائهشده، میتوان گفت که بهمن جی ۹ از لحاظ طراحی ظاهری، قابلیت آفرود و تنظیم کیفیت سواری میتواند نسبت به حریف برتر ظاهر شود. اما سانگ یانگ موسو خان نیز برای مصارف شهری گزینه بهتری به شمار میرود، امکانات متنوعی در مدل سیگنیچر دارد، شتاب بهتری ارائه میدهد و احتمالاً کیفیت ساخت بخش فنی آن کمی به حریف غلبه داشته باشد. این پیکاپ کرهای میتواند بیشتر مورد توجه خاصپسندان و افرادی قرار گیرد که میخواهند یک وانت پیکاپ نسبتاً لوکستر و با قابلیتهایی شبیه به شاسیبلندهای خانوادگی داشته باشند.
اگر بیشتر به آفرود و ماجراجویی علاقهمند هستید، بهمن G9 گزینه بهتری است و اگر به دنبال یک پیکاپ لوکستر برای استفاده شهری هستید، سانگ یانگ موسو خان (به ویژه تیپ سیگنیچر) انتخاب مناسبتری است. در مورد سانگ یانگ موسو خان، حتماً امکانات تیپ ساهارا و سیگنیچر را در نظر داشته باشید، زیرا تفاوت زیادی در امکانات بین این دو تیپ وجود دارد.هر دو وانت، با ارائه قابلیتها و ویژگیهای منحصربهفرد، سعی در جذب مخاطبان خود دارند و انتخاب بین آنها به ترجیحات و نیازهای شخصی شما بستگی دارد.
همچنین بخوانید: بایک X7 در برابر چانگان CS55 پلاس؛ پیروز مقایسه شاسی بلندهای وارداتی کدام است؟ آریزو ۸ یا شاین مکس ایران خودرو؛ مقایسه سدانهای لاکچری بازار ایران مقایسه هیوندای النترا با کیا K3 (سراتو جدید)؛ کدام سدان وارداتی کره ای را بخریم؟