خودروهای جدید هر روز بزرگتر از دیروز؛ علت گرایش خودروسازان به ساخت ماشین های بزرگ چیست؟
ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 05 بهمن 1403 ساعت 11:38
خودروهای امروزی نسبت به دو دهه پیش بزرگتر و سنگینتر شدهاند. علت ساخت ماشینهای بزرگ و غول پیکر در مقایسه با گذشته چیست؟
امروزه سلیقه و علاقه مردم نسبت به دو دهه پیش فرق کرده و هر چه یک خودرو بزرگتر و تنومندتر باشد، مشتری بیشتری برایش پیدا میشود. برای مثال در آمریکا، مردم تمایل زیادی به خرید مینی کوپر مدل 2025 نشان نمیدهند، زیرا این خودرو در مقایسه با یک شاسی بلند فول سایز مثل شورولت تاهو یا فورد اکسپدیشن، کوچک است.
علت ساخت ماشین های بزرگ چیست؟
به موازات رشد و پیشرفت فناوری و تکامل صنعت خودروسازی، نیازهای مصرف کنندگان هم تغییر کرده و روز به روز اشیاء بزرگتر، بیشتر مورد پسند مشتریان قرار میگیرند. تا یک دهه پیش، کاربران گوشیهای نوکیا که اندازههای کوچکی داشتند را ستایش میکردند، اما امروز نسخههای بزرگ مورد توجه قرار گرفتهاند.
خودروسازان هم از دو دهه پیش تا به الان، به اندازه خودروها اهمیت داده و تمام تلاش خود را برای بزرگتر نشان دادن ماشینها کردهاند. در واقع خودرو بزرگ به معنای فضای کافی برای سرنشینان و آسایش بیشتر آنهاست. سوال مهمی که مطرح میشود این است که آیا خریداران به خواست خود به خودروهای بزرگ و سنگینتر تمایل نشان دادهاند یا خیر؟
عوامل تأثیرگذار بر اندازه و وزن خودروهای امروزی
قطع به یقین مهمترین علت افزایش ابعاد و وزن ماشینها در مقطع کنونی، خواست مشتریان و علاقه آنهاست، اما این همه ماجرا نیست. یکی از دلایل بزرگ شدن خودروها نسبت به دهههای قبلی، افزایش ایمنی سرنشینان است. در حال حاضر دولتها با ذره بین به محصولات خودروسازان مجوز تولید میدهند و مهمترین فاکتور برای تولید انبوه یک خودرو در بسیاری از کشورهای جهان (جز ایران) ایمنی است.
شرکتهای خودروسازی بر سر امنیت خودروهایشان با یکدیگر رقابت میکنند و برای اینکه بتوانند تجهیزات بیشتری به منظور محافظت از راننده و سرنشینان ارائه دهند، مجبورند خودروها را بزرگتر بسازند. به عبارت بهتر، نصب سیستمهای ایمنی گوناگون روی خودروها فضای زیادی را اشغال میکند و همچنین وزن آنها را بیشتر خواهد کرد. آمارها نشان میدهد که وزن خودروهای شاسی بلند اروپا طی دو دهه اخیر 9 درصد و سایر سگمنتها تا 23 درصد افزایش یافته است.
بیشتر بخوانید:
معنی واژه TRD روی برخی از خودروهای تویوتا چیست؟
رفاه و آسایش مشتریان
در گذشته جمعیت خانوادهها بیشتر و فضای داخلی خودروها کوچک بود، اما امروزه علیرغم کم شدن جمعیت خانوادهها، فضای داخلی ماشینها بیشتر از قبل شده است. در دنیای مدرن امروز، سرنشینان نیاز به فضای بیشتری برای جولان دادن دارند و خودروسازان به این مهم توجه کردهاند. شاید باورتان نشود، اما امروز میبینیم که هاچ بک سگمنت B اروپا با هاچبکهای سگمنت C اروپا در دو دهه گذشته یکسان هستند.
از طرف دیگر طول خودروها نسبت به 23 گذشته افزایش یافته و سگمنتهای A و B و C به ترتیب 16.3 و 21.5 و 19 سانتی متر بیشتر شدهاند. از آنجایی که اندازه پارکینگها افزایش نیافته، به نظر میرسد که طول خودروها کمی بیش از حد معمول شده است. همه این تغییر و تحولات در دو دهه اخیر، به منظور رفاه بیشتر و آسایش سرنشینان صورت پذیرفته است.
افزایش ابعاد و وزن خودروها ادامهدار است؟
خودروسازان بدون وقفه در حال اضافه کردن به طول و وزن خودروها هستند و محدودیتی برای خودشان قائل نیستند. سدانهای لوکس سگمنت E در وضعیت فعلی، به اندازه هم قطاران نیم دهه خود در سگمنت F شدهاند. با این اوصاف، شکی نیست که در آینده نزدیک باید منتظر سدانهایی با حداکثر طول 5.5 متر و بیشتر هم باشیم.
هم اکنون شهروندان ایالات متحده، علاقه زیادی به خودروهای بزرگ و فول سایز نشان میدهند و خیلی زود این علاقه به سایر کشورها سرایت میکند. با این حال به نظر میرسد که اگر خودروسازان به ابعاد پارکینگها توجهی نشان ندهند، دولتها قوانینی علیه افزایش ابعاد ماشینها وضع کنند. در ادامه به جداول زیر توجه کنید تا بیشتر با ابعاد و وزن خودروها طی دو دهه اخیر آشنا شوید:
مقایسه طول و وزن سگمنت A اروپا
آمارها نشان میدهد در سال 2001 میلادی، فیات سیچنتو که یک خودرو در سگمنت A اروپاست، 3336 میلی متر طول و تنها 817 کیلوگرم وزن داشته و 23 سال بعد، وزن و ابعاد فیات 500 به 3630 میلی متر و 1323 کیلوگرم رسیده است.
هیوندای آتوس هم از طول 3495 میلی متری و وزن 922 کیلوگرمی در سال 2001 به هیوندای i10 با طول 3670 میلی متری و وزن 1015 کیلوگرمی رسیده که پیشرفت قابل توجهی به حساب میآید. با این اوصاف، میانگین طول و وزن در سال 2001 به ترتیب 3482 میلی متر و 945 کیلوگرم بوده که این عدد بیش از دو دهه بعد به 3645 میلی متر و 1160 کیلوگرم رسیدهاند.
بیشتر بخوانید:
معرفی بهترین پیشرانه هایی که شرکت تویوتا تا به حال ساخته است
مقایسه طول و وزن سگمنت B اروپا
در سگمنت B اروپا، آمارها به سه خودرو پژو 206، رنو کلیو و فولکس واگن پولو استناد میکنند که میانگین آنها از 3482 میلی متر طول و 945 کیلوگرم وزن در سال 2001 به 3645 میلی متر طول و 1160 کیلوگرم وزن رسیده است.
طول سه خودرو فوق از محدوده 3000 میلی متر به بیش از 4000 میلی متر در سال 2024 رسیده که نشان میدهد خودروسازان اروپایی، توجه زیادی به افزایش طول و وزن خودروها نشان دادهاند.
مقایسه طول و وزن سگمنت C اروپا
طول و وزن خودرو اوپل آسترا در سال 2001 میلادی به ترتیب 4110 میلی متر و 1231 کیلوگرم بوده که این اعداد پس از 23 سال به 4374 میلی متر و 1522 کیلوگرم رسیدهاند. فولکس واگن گلف هم گرچه اندک، اما افزایش ابعاد و وزن داشته و وضعیت آئودی A3 هم به همین منوال بوده است. میانگین این سه خودرو در سال 2001 به ترتیب 4157 میلی متر و 1274 کیلوگرم بوده که این اعداد پس از دو دهه، 4348 میلی متر و 1454 کیلوگرم شدهاند.
مقایسه طول و وزن سگمنت D اروپا
بررسیها در سگمنت D اروپا نشان میدهد که مرسدس بنز C کلاس در سال 2001 حدود 4526 میلی متر طول و 1461 کیلوگرم وزن داشته که پس از تغییر و تحولات 23 ساله به 4784 میلی متر و 1953 کیلوگرم رسیده است.
از برند بی ام و نیز باید به خودرو سری 3 اشاره کنیم که دو دهه پیش با طول و وزن 4471 میلی متری و 1479 کیلوگرمی تولید میشده، اما در سال گذشته این ابعاد و وزن به 4724 میلی متر و 1734 کیلوگرم رسیدهاند. آئودی A4 هم سایز خود را در این چند سال افزایش داده و از 4547 میلی متر به 4762 میلی متر و از 1485 کیلوگرم به 1615 کیلوگرم تغییر پیدا کرده است.
مقایسه طول و وزن سگمنت F اروپا
نوبت به خودروهای طویل و سنگین وزن سگمنت F اروپا میرسد که باید اول از همه به مرسدس S کلاس با طول و وزن 5116 میلی متری و 1921 کیلوگرمی اشاره کنیم. این ابعاد در سال 2024 به ترتیب 5306 میلی متر و 2262 کیلوگرم بودهاند.
بی ام و سری 7 نیز 5029 میلی متر طول و 1942 کیلوگرم وزن داشته، اما امروز میبینیم که با طول 5263 میلی متری و وزن 2161 کیلوگرمیاش دلبری میکند. خودرو بعدی آئودی A8 است که تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده و از 5054 میلی متر در سال 2001 به 5263 میلی متر در سال 2024 رسیده است. وضعیت در سگمنت E اروپا به همین منوال بوده و سه خودرو مرسدس بنز M کلاس، بی ام و X5 و ولوو XC90 با افزایش طول و وزن همراه بودهاند.
در گجت نیوز بخوانید: از امروز هر ایرانی میتواند با کد ملی یک خودرو صفر یا دست دوم به کشور وارد کند نخستین عکس های Maextro S800، سدان لوکس هواوی و جک منتشر شد فیدلیتی پرایم الیت، با این آپشن ها و مشخصات فنی در ایران عرضه میشود + کاتالوگ رسمی با ارزش ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۴ ؛ غول ژاپنی با افتخار در صدر