ناشناخته ترین خودروهای ژاپنی که از دیدن آنها حیرت زده خواهید شد + عکس
ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 07 بهمن 1403 ساعت 12:35
خودروسازان ژاپنی در کنار تولید محصولات محبوب خود، ماشینهای ناشناختهای دارند که حتی یک مرتبه هم اسم آنها را نشنیدهاید.
ژاپن یکی از موفقترین کشورها به لحاظ صنعت خودروسازی است، زیرا برندهای معتبر و معروفی همچون تویوتا، نیسان و مزدا دارد. تویوتا که بزرگترین خودروساز جهان در سال 2024 شد، محصولات مهم و متنوعی برای بازارهای آمریکا و اروپا تولید میکند و در هر سگمنت و کلاس بدنهای خودرو دارد. هوندا، نیسان و سایر برندهای خودروسازی ژاپن هم حضور فعال و مسئولیت مهمی در جامعه جهانی به عهده دارند.
معرفی ناشناخته ترین خودروهای ژاپنی
هر شرکت خودروسازی دارای یک یا چند خودرو منحصربهفرد است که انحصاری سرزمین مادری خود تولید کرده و آن را به بازارهای جهانی پیشکش نکرده است. به همین خاطر، ممکن است هیچ گاه اسم تویوتا وروسا یا مزدا لانتیس را نشنیده باشید و مشخصات این ماشین جذاب را ندانید. اگر صنعت خودرو ژاپن شما را تحت تأثیر خود قرار داده، در این مطلب به معرفی ناشناختههای خودروسازی ژاپن و آفتاب مهتاب ندیدههایی میپردازیم که قسمت بازار خودرو جهان نشدهاند.
فهرست محتوا
1. تویوتا مارک X
همه ما کم و بیش با محصولات متنوع و معروفی مثل تویوتا راو 4، هایلوکس، کرولا و کمری آشنا هستیم و مشخصات این گلهای سرسبد را میدانیم. مارک X یک سدان سایز متوسط از سرزمین ژاپن بوده که تولید آن از سال 2004 میلادی آغاز شده و تا 2019 ادامه داشته است.
تویوتا مارک ایکس که جایگزین مطلوب کمری در بازار داخلی ژاپن به حساب میآید، مجهز به یک پیشرانه 2.5 لیتری 6 سیلندر شده که میتواند در شرایط ایده آل، 315 اسب بخار قدرت تولید کند. یک مدل منحصربهفرد از این سدان، GRMN است که کمی سبکتر بوده و قابلیتهای بیشتری هم دارد. همچنین این مدل از دیفرانسیل لغزش محدود تورسن بهره میگیرد و شاسی آن تقویت شده است.
2. هوندا تورنئو یورو R
اواخر قرن بیستم، هوندا شروع به تولید یک ماشین جذاب و انحصاری برای ژاپنیها کرد که تورنئو یورو R نامگذاری شد. این سدان ناشناخته که عمر کوتاهی در بازار این کشور داشت، یک اسب سرکش به تمام معنا به شمار میرفت. زیر کاپوت تورنئو یورو R یک موتور 2.2 لیتری 4 سیلندر مخصوص به هوندا قرار گرفته بود که میتوانست 220 اسب بخار قدرت تولید کند.
این سدان هم مثل تویوتا مارک X مجهز به سیستم دیفرانسیل لغزش محدود تورسن شده و دارای یک اگزوز بزرگ و صندلیهای مسابقهای ریکارو است و همین تغییرات باعث شده نسبت به سایر محصولات هوندا، متمایز به نظر برسد.
3. تویوتا وروسا
یک سال بعد از جشن گرفتن برای قرن بیست و یکم، تویوتا از وارث سدانهای چیسر و کرستا با نام وروسا رونمایی کرد. این سدان دیفرانسیل عقب که با توجه به دهمین نسل از تویوتا کراون توسعه پیدا کرده بود، یک پیشرانه 6 سیلندر خطی 1JZ با حداکثر 280 اسب بخار قدرت داشت.
تویوتا وروسا میتوانست نیروی محرکه را از طریق گیربکس خود به هر چهار چرخ انتقال دهد و عملکرد کلی خودرو تحت تأثیر این توانمندی، مطلوب بود. عمر کوتاه وروسا، مانع توسعه نسلهای بعدی آن شد و با تیراژ کلی 26 هزار دستگاهی با صنعت خودروسازی خداحافظی کرد.
4. تویوتا چیسر
تویوتا اغلب محصولات خود را به بازارهای دنیا عرضه میکند، اما تصمیم گرفت چیسر را که یک جایگزین مناسب برای کرولا و کمری به شمار میرفت، فقط برای ژاپنیها تولید کند. این سدان جذاب مجهز به یک پیشرانه 6 سیلندر خطی توربو با جعبه دنده دستی شده بود و نیروی محرکه را به چرخهای عقب میفرستاد.
چیسر خودرو مورد علاقه تیونرها بود و شباهتهای زیادی با سوپرای چهار درب داشت و از همان موتور افسانهای 1JZ استفاده میکرد. این پیشرانه 2.5 لیتری میتوانست در شرایط ایده آل، 280 اسب بخار قدرت تولید کند.
5. مزدا لانتیس
فرآیند تولید مزدا لانتیس در اوایل دهه 90 میلادی آغاز شد و اواخر همین دهه به پایان رسید. با این اوصاف، لانتیس را باید یک خودرو کمیاب از شرکت مزدا نامید که عمر کوتاهی داشت. دو نسخه سدان و لیفت بک از این خودرو کامپکت به بازار ژاپن معرفی شد و به بازارهای اروپایی هم راه یافت.
لانتیس تایپ R یک خودرو اسپرت و کمیاب بود که فقط در ژاپن عرضه شد و در سینه خود از یک پیشرانه 2.0 لیتری 6 سیلندر با حداکثر توان خروجی 170 اسب بخاری سود میبرد. لانتیس هم مجهز به سیستم دیفرانسیل لغزش محدود شده بود.
6. نیسان Mid4
در دهه 80 میلادی بود که نیسان تصمیم گرفت با الهام از محصولاتی مثل فراری تستاروسا و لوتوس اسپریت، یک خودرو جدید تولید کند. Mid4 همان خودرویی است که نیسان در صدد تولیدش بود. اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت بود که از این خودرو رونمایی به عمل آمد و کانسپت آن مورد توجه قرار گرفت.
قلب تپنده نیسان Mid4 یک پیشرانه 3.0 لیتری 6 سیلندر توئین توربو مدل 300ZX بود که میتوانست 330 اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس به هر چهار چرخ منتقل کند. از آنجایی که هزینههای تولید این محصول مقرون به صرفه نبود و فروش آن در ژاپن و بازارهای جهانی توجیه اقتصادی نداشت، هیچ گاه به مرز تولید نرسید.
7. تویوتا bB اوپن دک
تویوتا پیش از آنکه وانت bB اوپن دک را تولید و راهی بازار کند، یک خودرو جعبهای شکل به نام تویوتا bB داشت. وانت غیرمعمول و عجیبی که انحصاری بازار ژاپن تولید میشد و بعدا به آمریکا هم راه یافت و سایون xB نامیده شد، نسخه پیکاپ همان خودرو قبلی تویوتا بود. ظاهر این خودرو همانطور که ملاحظه میکنید، عجیب است، اما در عوض رانندگی آن اسپرت خواهد بود.
8. نیسان مارس سوپر توربو
ژاپنیهای نیسان در اواخر دهه 80 میلادی تصمیم گرفتند براساس نیسان میکرا، خودرو دیگری برای بازار ژاپن طراحی کنند که نتیجه مارس سوپر توربو شد. این خودرو که در ابتدا به صورت محدود و تنها در 10 هزار دستگاه تولید و عرضه شد، مجهز به یک پیشرانه 930 سی سی 4 سیلندر بود و میتوانست حداکثر 110 اسب بخار قدرت تولید کند.
یکی از ابتکارات کمپانی نیسان برای ساخت موتور مارس سوپر توربو، تلفیق توربوشارژ با سوپرشارژ از طریق سیستم القای اجباری دوگانه بود. به لطف همین فناوری بود که موتور کم حجم مارس میتوانست قدرت زیادی تولید کند.
9. میتسوبیشی FTO
میتسوبیشی که امروزه با مدلهایی همچون اوتلندر و میراژ معروف شده، اواسط دهه 90 میلادی موفق به توسعه یک خودرو به نام FTO شد. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر یا 2.0 لیتری 6 سیلندر قرار گرفته بود که نیروی محرکه را گیربکسهای دستی و اتومات به چرخها انتقال میدادند. قویترین نسخه میتسوبیشی FTO با 6 سیلندر و 200 اسب بخار قدرت، به دام قوانین ایمنی جدید ژاپن گرفتار و از صفحه روزگار محو شد.
10. میتسوکا اوروچی
در میان بزرگان صنعت خودروسازی ژاپن، شرکت میتسوکا به چشم نمیآید، زیرا یک خودروساز کوچک و نه چندان معروف در این کشور است. به هر حال اوروچی نام یکی از سوپراسپرتهای این کمپانی بود که در سال 2006 میلادی به بازار معرفی شد و تا سال 2014 همچنان تولید میشد.
از اوروچی در دو کلاس بدنه کوپه و رودستر رونمایی شد و متاسفانه به دلایل متعددی همچون ضعف پیشرانه و طراحی عجیب و غریب، با استقبال مشتریان مواجه نشد. زیر کاپوت میتسوکا اوروچی یک پیشرانه 3.3 لیتری 6 سیلندر ساخت تویوتا قرار گرفت که میتوانست 230 اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخها منتقل کند.
در گجت نیوز بخوانید: آیا خرید لاستیک دست دوم برای خودرو کار منطقی و مطمئنی است؟ رکورد افزایش قیمت در اختیار این خودروها در ایران است ژیان دوباره زنده میشود؛ خودرو خاطره انگیز اینبار مدرن و برقی میآید آخرین قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا، ۵ بهمن ۱۴۰۳