( تصاویر) برترین فیلمهای تک لوکیشنی
لوکیشنها و جلوههای بصری متفاوت، از جمله نقات قوت فیلمهای سینمایی محسوب میشوند، اما در گروهی از این آثار سازندگان و کارگردانها با پذیرفتن ریسکی بزرگ محیط و موقعیتهای رنگ و لعابدار را فدا کرده و کل فیلم را در چندین یا حتی یک لوکیشن ثابت فیلمبرداری میکنند. در نگاه اول شاید فکر کنید که تماشای فیلم سینمایی آن هم در لوکیشنهای بسیار محدود کسل کننده باشد اما امیدوارم تا با تماشای آثار ذکر شده در این مقاله نظرتان تغییر کند.
در این نوع فیلمها تمرکز اصلی فیلم معمولا بر روی یک شخصیت بوده و بیشتر دیالوگ محور میشود. به دلیل بودجه کم آنها، ساخت این گونه فیلمها برای سازندگان وسوسه انگیز به نظر میرسد اما باید توجه داشت که اگر فیلم در انتقال دلهره ، اضطراب و تنش به تماشاگران موفق نشود به یک فاجعه بدل خواهد شد.
Fall (2022)
کارگردان : Scott Mann
ژانر : بقا ، تریلر
IMDb : 6.4
دو دوست کوهنورد بعد از تحمل اتفاقی تراژدیک، تصمیم میگیرند تا از یک دکل آهنی قدیمی و متروکه اما بلند بالا بروند. همان طور که معلوم است شرایط آن طور که میخواهند پیش نمیرود و ذره ذره تلاش آنها برای رهایی از فاجعهای که در آن گرفتار شدهاند با برملا شدن رازهای بین دو نفر نفس گیرتر میشود، مخصوصا برای افرادی که دچار Acrophobia (ترس از ارتفاع ) هستند.
The Guilty (2021)
کارگردان : Antoine Fuqua
ژانر : جنایی ، درام ، تریلر
IMDb : 6.3
یک افسر پلیس تنزل یافته در بخش کمکهای اضطراری ۹۱۱، تماسی از طرف یک زن مبنی بر ربوده شدنش دریافت میکند و با پس زمینه مشکلات شغلی و شخصی که دارد سعی در نجات این زن میکند اما واقعیت به نظر چیز دیگریست. تصویر اصلی و ثابت فیلم جیک جیلنهال میباشد و بار دیگر هنر بازیگری بینظیرش را به نمایش میگذارد. این فیلم بازسازی شده از فیلمی دانمارکی با همین نام میباشد.
(۲۰۱۹) ۷۵۰۰
کارگردان : Patrick Vollrath
ژانر : درام ، تریلر
IMDb : 6.3
کد اضطراری خاصی برای هایجک هواپیما وجود دارد: ۷۵۰۰. جوزف گوردون لویت در نقش یک کمک خلبان توسط تروریستهای متعددی در هواپیما مورد حمله قرار میگیرد و باید جلوی آنها را گرفته و با فرود هواپیما جان مسافران را نجات دهد، اما با حضور همسر او به عنوان مهماندار هواپیما اوضاع پیچیدهتر میشود و درام فیلم چاشنی بیشتری به آن اضافه میکند. کل فیلم در کابین جلوی خلبان روایت میشود.
Locke (2013)
کارگردان و نویسنده : Steven Knight
ژانر : تریلر ، درام
IMDb : 7.1
زندگی یک مدیر ساختمان سازی به نام ایوان لاک دچار تغیراتی ناگهانی و پشت سر هم میشود که باید آنها را به طور همزمان مدیریت کند. تام هاردی محوریت اصلی فیلم را به خوبی دست میگیرد و فیلمبرداری تقریبا به طور کامل در یک ماشین صورت میگیرد. اگر بتوانید با روابط جریان در فیلم ارتباط بگیرید دچار دل زدگی از آن نخواهید شد و در صندلی کناری ایوان لاک همراه او رهسپار جاده خواهید شد.
Buried (2010)
کارگردان : Rodrigo Cortes
ژانر : هیجانی ، درام ، رازآلود
IMDb : 7.0
از ابتدا تا پایان فیلم، با فردی روبه رو هستیم که در تابوتی چوبی زنده دفن شده است! وزنه فیلم کاملا روی دوش رایان رینولدز قرار میگیرد که میتواند به خوبی از پس آن بربیاید. حس اضطراب و خفگی شخصیت اصلی به خوبی به بیننده منتقل میشود به گونهای که هیجان و ترس ما را در بر گرفته و تا پایان نمیتوانیم از فیلم چشم برداریم و تشنه سرنوشت زندگی پاول خواهیم بود. همچنین این فیلم برای افراد دچار Claustrophobia (ترس از فضای تنگ) چالش سختی خواهد بود.
Coherence ( 2013)
کارگردان و نویسنده : James Ward Byrkit
ژانر : تریلر ، علمی تخیلی ، رازآلود
IMDb : 7.2
تعدادی از دوستان برای صرف شام کنار یکدیگر جم میشوند، اما ظاهر شدن یک ستاره دنبالهدار به نظر میرسد تاثیرات عجیبی روی خانه آنها گذاشته و رفته رفته همه چیز مرموزتر و عجیبتر میشود. با توجه به بودجه پایین فیلم، فروش آن موفقیت خوبی برای سازندگان بوده ولی به اندازه کافی به آن توجه نشده است. بدون شک این فیلم برای کسانی که به موضوعات جهان موازی علاقه دارند گزینه خوبی برای تماشا خواهد بود و پایان باز آن جای خوبی برای ادامه دادن آن در آینده است.
Hours 127 (2010)
کارگردان : Danny Boyle
ژانر : بقا ، بیوگرافی ، فیلم مستند
IMDb : 7.5
این فیلم داستان واقعی یک کوهنورد به نام آرون رالستون با هنرنمایی جیمز فرانکو میباشد که در حین کوهنوردی در گرند کانیون گیر میافتد. اکثریت مدت زمان فیلم بر روی آرون در دره متمرکز بوده و کشمکشها و سختیهای فوقالعاده شدید این ۱۲۷ ساعت او را به تصویر میکشد. این فیلم به صورت مستندوار تهیه شده و در این سبک از بهترینهای خودش محسوب میشود.
Perfect Strangers (2016)
کارگردان : Paolo Genovese
ژانر : درام ، کمدی دارک
IMDb : 7.7
این فیلم رکورد دار بیشترین بازسازی در کشورهای مختلف میباشد اما نسخه اصلی آن محصول کشور ایتالیا میباشد. هفت دوست قدیمی برای یک مهمانی شام دورهم جم میشوند و تمام جریان فیلم در همین خانه و بیشتر روی میز غذا به پیش میرود. وقتی اعضا تصمیم میگیرند که تا پایان شام هر چیزی که در موبایلهایشان اتفاق میافتد به اشتراک بگذارد اوضاع به هم میریزد. در فیلم روابط و مشکلات اجتماعی و برخوردهای انسانها در مواجهه با صداقت به تصویر کشیده میشود و کارگردان با زیرکی طعنههای زیادی به آنها وارد میکند.
Rope (1948)
کارگردان : Alfred Hitchcock
ژانر : جنایی ، درام ، رازآلود
IMDb : 7.9
سینمای کلاسیک جایگاه خاصی در این سبک داشته و قطعا نمیتوان جای پای آقای هیچکاک در آن را نادیده گرفت. پس در اینجا میتوانیم به اولین اثر رنگی آقای هیچکاک یعنی طناب اشاره کنیم. کل فیلم در خانهی دو مرد فیلمبرداری شده که مرتکب قتلی در آن شدهاند، اما انگیزهی آنها مثل هر قاتل دیگری نیست، این دو مرد با این تفکر و تکبر که از بقیه مردم برتر هستند، دست به کشتن یکی از دوستانشان میزنند و حالا میخواهند خود را بیشتر به چالش بکشند. لایههای فلسفی فیلم کاملا مشهود بوده و از همان ابتدا شما را به فکر فرو میبرد.
Phone Booth (2002)
کارگردان : Joel Schumacher
ژانر : جنایی ، هیجانی ، روانشناختی
IMDb : 7.1
یک مسئول تبلیغات، طبق روال معمولش در حال دسیسه چینی و ساخت دروغ در دنیای سلبریتیها و روزنامههاست و در آستانه خیانت به همسرش میباشد که در یک باجه تلفن توسط فردی مرموز گیر میافتد، اگر از باجه خارج شود کشته خواهد شد و در اینجا شور و هیجان در تک لوکیشن باجه تلفن شدت میگیرد. کالین فارل در نقش اصلی بهترین انتخاب برای این شخصیت در فیلم میباشد و آنتاگونیست باهوش داستان شاید یکی از بهترین شخصیتهای منفی فیلمهای اخیر سینما محسوب شود.
Angry Man 12 (1957)
کارگردان : Sydney Lumet
ژانر : درام روانشناختی ، جنایی
IMDb : 9.0
برمیگردیم به سینمای کلاسیک قرن بیستم. فیلم دوازده مرد خشمگین که برنده اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامه غیر اقتباسی میباشد، داستان دوازده نفر از اعضای هیئت منصفه را برای تعیین مرگ یا زندگی یک فرد به نمایش میگذارد، درحالی که شواهدی برای گناهکار نشان دادن فرد وجود دارد، عدم قطعیت موضوع تصمیم گیرنده شماره ۸ را به فکر فرو میاندازد تا دیگران را تا با کنار گذاشتن غرور و احساسات شخصیشان به سمت قضاوت صحیحتری سوق دهد.
نکته پایانی
در سینمای کلاسیک این گونه فیلمها بیشتر با تمرکز بر ایدئولوژی های روانشناختی و فلسفه پیش برده میشده اما در آثار جدیدتر با کمک از عنصر اضطراب و دلهره و پیشرفت تکنولوژی فیلمبرداری سعی در ساخت اثر منحصر به فرد تری نسبت به قبل شده هرچند جایگاه سینمای کلاسیک خاص و محفوظ است. البته همچنان باید تاکید کرد که فیلمهای تک لوکیشنی کاملا سلیقهای بوده و قبل از تماشای آن باید به ژانر و انتظاری که از آن دارید دقت کرده و به فیلم اجازه ارائه بدهید.
منبع: گیمفا