پاسخی به سؤالی که هیچکس نپرسیده بود
1
اولین کوروت چهارچرخ محرک و هیبریدی، خودرویی بسیار چشمگیر است. اما ممکن است در جذب خریداران از مدل Z06 با چالشهایی مواجه شود.
سرمایهگذاری بزرگ جنرال موتورز
شرکت جنرال موتورز هزینه زیادی برای توسعه کوروت موتور میانی صرف کرد. شایعات حاکی از این است که این سرمایهگذاری بیش از یک میلیارد دلار بوده است. این اقدام نشاندهنده تعهد جنرال موتورز به این پلتفرم و جدیت این شرکت در تقویت شهرت جهانی کوروت بود.
تحولی ضروری برای کوروت
برای اینکه کوروت بتواند به تکامل خود ادامه دهد، این تغییر اجتنابناپذیر بود. مدل C7 قدرت خود را به سطحی رسانده بود که مدلهای Z06 و ZR1 بیشتر از اینکه بتوانند در رقابت با سوپرکارها موفق باشند، مستعد داغ شدن بیش از حد و تخریب لاستیکها بودند. مدل Grand Sport با بدنه Z06 و پیشرانه Stingray بهترین گزینه بود و تعادلی بین دو دنیا ایجاد میکرد.
نبود مدل Grand Sport در C8
مدل Grand Sport تاکنون برای C8 بازنگشته است. حداقل هنوز این اتفاق نیفتاده. یک استینگری عریضتر با لاستیکهای بزرگتر و موتور پایه نمیتواند عملکرد چندانی ارائه دهد، بهویژه وقتی استینگری به دلیل چسبندگی بالا همانند یک خودروی چهارچرخ محرک عمل میکند.
ظهور E-Ray
بهجای این کار، تیم کوروت رویکرد دیگری را انتخاب کرد. آنها بدنه Z06 را با موتور LT2 V-8 به قدرت ۴۹۵ اسب بخار و یک باتری کوچک ۱.۹ کیلووات ساعتی برای محور جلو ترکیب کردند. نتیجه این ترکیب، مدل E-Ray بود؛ کوروت هیبریدی چهارچرخ محرک با قدرت ۶۵۵ اسب بخار و گشتاور ۵۹۵ پوند-فوت. این خودرو تا حدودی پیچیده است.
مشخصات فنی سریع
مدل: کوروت E-Ray 2024
موتور: V-8 هیبریدی 6.2 لیتری
باتری: لیتیوم-یون 1.9 کیلووات ساعتی
خروجی: 655 اسب بخار / 595 پوند-فوت گشتاور
شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت: 2.5 ثانیه
قیمت (مدل پایه / آزمایششده): 106,595 دلار / 129,525 دلار
عملکردی خیرهکننده
این ارقام شکایتی باقی نمیگذارند. شورولت میگوید که این خودرو در ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و به سریعترین کوروت تاریخ تبدیل شده است. همچنین مصرف سوخت بهتری دارد و باید در شرایط لغزنده نسبت به دیگر مدلهای C8 عملکرد بهتری داشته باشد. بدنه عریض آن ظاهری جذاب به خودرو بخشیده است و با داشتن موتور LT2، این کوروت همچنان صدای خاص موتور کوچک خود را حفظ کرده است؛ صدایی که نسلها نماد این مدل بوده است.
تجربه رانندگی با کوروت E-Ray: قدرت، سرعت و چند مشکل جزئی
در شهر، E-Ray مانند یک کوروت کلاسیک رفتار میکند: پیشرفته و راحت. این خودرو همچنان یکی از راحتترین خودروهای موتور میانی برای استفاده روزمره است، فارغ از کلاس قیمتی. دید خوبی دارد، فضای زیادی در دو صندوق عقب ارائه میدهد و توانسته به خوبی فرمول کوروت را به خودرویی با قابلیتهای بیشتر و طرح پیشرانهای کاملاً جدید تبدیل کند. در بزرگراهها نیز بهعنوان یک خودروی گرند تورر (GT) عالی عمل میکند؛ متعادل و نه بیش از حد تهاجمی.
قدرت و سرعت بیمانند
مهمترین نکته این است که این خودرو واقعاً فوقالعاده سریع است. سرعت آن را نمیتوان اغراق کرد. این خودرو مانند یک دیوانه عمل میکند. وقتی از باجه عوارضی عبور میکنید و پایتان را روی پدال گاز میگذارید، به سرعت سهرقمی (بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت) میرسید. گشتاور موتورهای الکتریکی فوریت زیادی دارد و با پشتیبانی موتور کوچک بلوک V8، یک موج قدرت بینظیر ایجاد میشود که در این رده قیمتی بیرقیب است. مدل Acura NSX قبلی نیز مشابه بود، اما موتورهای الکتریکی آن مجبور بودند کمبود قدرت موتور توربوشارژ را جبران کنند. در E-Ray، خبری از توربوشارژ یا این خلاها نیست؛ فقط دیواری از قدرت.
حالت رانندگی تمام الکتریکی
یکی از امکانات جدید، حالت رانندگی تمام الکتریکی است. شورولت تأکید کرده که این خودرو میتواند تنها با استفاده از موتورهای الکتریکی تا سرعت ۴۵ مایل بر ساعت (حدود ۷۲ کیلومتر بر ساعت) حرکت کند و چند مایل طی کند. این ویژگی برای مواقعی که نمیخواهید صدای موتور V8 خواب کودکان را خراب کند، مفید است. اما این حالت محدودیتهایی دارد.
نمیتوانید این حالت را پس از روشن کردن خودرو فعال کنید. مثلاً اگر وارد یک پارکینگ شوید و بخواهید برای کاهش صدا، موتور را خاموش کنید، این امکان وجود ندارد. باید قبل از روشن کردن خودرو، از طریق انتخابگر حالت، این ویژگی را فعال کنید.
اگر کمی بیش از حد به پدال گاز فشار دهید، موتور روشن میشود و دیگر نمیتوانید به حالت تمام الکتریکی بازگردید. این موضوع کمی آزاردهنده است.
مشکلات حالت الکتریکی
مزایا: سرعت فوقالعاده، طراحی بدنه عریض جذابتر از Stingray، و حالت Stealth مفید برای صبحهای زود.
معایب: در حالت Stealth، ویژگیهایی مانند تهویه مطبوع کار نمیکنند، زیرا موتور برای تأمین نیروی این تجهیزات ضروری است. بنابراین اگر از این حالت استفاده میکنید، مطمئن شوید که هوا بیش از حد گرم نیست، وگرنه بهزودی گرمازده خواهید شد.
مقایسه با سایر مدلهای کوروت
E-Ray را میتوان نسخه مدرن مدل Grand Sport دانست: یک Stingray با چسبندگی بیشتر، اما در این مورد، با قدرت بیشتر. اما چیزی که مدام به ذهنم میرسید، این بود که اگر بخواهم یک کوروت بخرم، انتخابم این مدل نخواهد بود.
درست است که این خودرو سریعتر از هر کوروت دیگری به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت میرسد، اما فقط ۰.۴ ثانیه سریعتر از مدل پایه Stingray است، مدلی که قیمتش از ۶۸,۳۰۰ دلار شروع میشود (البته در تئوری). قیمت E-Ray از ۱۰۴,۹۰۰ دلار شروع میشود. این یعنی افزایش قیمت ۳۶,۶۰۰ دلاری. اما مشکل بزرگتر در انتهای بالای خط تولید است.
مدل Z06 با موتور LT6 V-8 تخت و ۵.۵ لیتری خاص خود از ۱۱۰,۱۰۰ دلار شروع میشود. در این رده قیمتی، دیگر به دلایل عملی برای خرید خودرو فکر نمیکنید؛ بلکه به دنبال چیزی خاص هستید. Z06 واقعاً خاص است؛ یک فراری 458 از کارخانه بولینگ گرین. فقط روشن کردن موتور آن مو بر تن شما سیخ میکند.
معایب: تقریباً همقیمت Z06 است، تزئینات همرنگ بدنه جذابیت کمتری نسبت به Z06 دارند، و چه کسی یک استینگری هیبریدی خواسته بود؟
E-Ray احساس خاص بودن کمتری دارد. تزئینات همرنگ بدنه برخی از جزئیاتی را که باعث درخشش Z06 میشد، پنهان کردهاند. صدای روشن شدن موتور تفاوتی با استینگری ندارد. رانندگی روزانه با سرعت معمولی نیز حس خاصی بیشتر از مدل پایه به شما نمیدهد، درحالیکه موتور Z06 در هر سرعتی هیجانانگیز است.
در واقعیت، E-Ray یک گزینه متمرکز بر جاده در محدوده قیمتی Z06 است. این خودرو مانند مدل 911 Turbo برای پورشه است در مقایسه با مدل 911 GT3. آیا این خودرو برای کسانی که عاشق کوروت هستند اما نمیخواهند وارد پیست شوند و تنها به یک موشک خط مستقیم نیاز دارند، جذابیت دارد؟ قطعاً.
اما من جزو این افراد نیستم. همچنین بازار این مدل را بهخوبی درک نمیکنم. چند نفر از خریداران کوروت گفتهاند که به چهارچرخ محرک نیاز دارند یا خواستار یک پیشرانه هیبریدی هستند، بهویژه پیشرانهای که برد الکتریکی قابلتوجهی ندارد و نمیتواند تجهیزات جانبی را در این حالت فعال نگه دارد؟
آیندهای روشن برای E-Ray
بهتنهایی، E-Ray برای من چندان منطقی نیست. اما برای بازار کاملاً منطقی است، زیرا شورولت بهسرعت اعلام کرده که تقاضا برای این مدل به حدی زیاد است که نمیتوانند بهاندازه کافی تولید کنند. این یک نشانه عالی برای خودروهای اسپرت در آمریکا است.
E-Ray کاری را انجام میدهد که مدل NSX سالها پیش تلاش کرد: این خودرو فناوری خودروهای هایپرکار مدرن را با قیمتی واقعاً معقول در مقایسه با استانداردهای خودروهای اسپرت و هایپرکارهای مدرن به بازار عرضه میکند. همچنین این خودرو یک بستر آزمایشی ارزشمند برای مدل Zora آینده است، یعنی کوروت ZR1 با محور جلوی هیبریدی.
اگر ZR1 با قدرت ۱۰۶۴ اسب بخار بدون هیچ هیبریدی عرضه شود، باید آماده یک کوروت ۱۲۰۰ اسب بخاری باشید که هایپرکارهایی را که چند برابر گرانتر هستند، شکست خواهد داد. این همان کاری است که کوروت باید انجام دهد و این همان چیزی است که من را هیجانزده میکند.