تفاوت فیدلیتی الیت با فیدلیتی پرایم در چیست و کدام در مقایسه بهتر است؟
ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 15 بهمن 1403 ساعت 10:18
بهمن موتور در نمایشگاه خودرو تهران از کراس اوور جدید خود رونمایی کرد. تفاوت فیدلیتی الیت با فیدلیتی پرایم در چیست و کدام برای خرید مناسب است؟
سه سال پیش بود که بهمن موتور با هدف تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود و همچنین عرضه یک کراس اوور برای خانوادههای ایرانی، فیدلیتی پرایم را به بازار عرضه کرد. این محصول جذاب با امکانات قابل قبول و مشخصات فنی و طراحی به روز و مدرن، توانست مورد استقبال مشتریان قرار بگیرد و خیلی زود جای خود را در بازار خودرو ایران پیدا کند.
تفاوت فیدلیتی الیت با فیدلیتی پرایم
قریب به یک ماه پیش بود که بهمن موتور نسخه فیس لیفت این شاسی بلند را با پسوند الیت به بازار معرفی کرد و سپس به صورت رسمی در نمایشگاه خودرو تهران، از این خودرو جدید رونمایی به عمل آورد. شنیدهها حاکی از این است که فیدلیتی الیت از سال 1404 به بازار عرضه میشود و به همین خاطر بد نیست به مقایسه نسخه پرایم با الیت بپردازیم و تفاوتهای آنها را موشکافی کنیم.
مختصری از فیدلیتی – پرایم و الیت
فیدلیتی پرایم
جتور یکی از برندهای گروه خودروسازی چری بوده که در سال 2018 با رونمایی از شاسی بلند جتور X70 به منصه ظهور رسید. این خودروساز یک سال پس از عرضه نخستین محصول خود، تصمیم گرفت از نسخه لوکستر و مدرنتری به نام جتور X70S رونمایی کند. آنچه گروه بهمن با نام فیدلیتی پرایم به بازار ایران معرفی کرد، همین نسخه آخری بود.
چینیها در سال 2022 میلادی بیکار ننشستند و تصمیم گرفتند ایکس 70 اس را با تغییر و تحولاتی ظاهری روانه بازار کنند که نتیجه تلاشهای آنها منجر به طراحی و تولید فیدلیتی الیت شد. حالا بهمن موتور این نسخه را به کشور آورده تا نام فیدلیتی را برای دهه جاری حفظ کند.
فیدلیتی الیت
تفاوت بین پرایم و الیت در طراحی ظاهری
در یک کلام باید گفت که فیدلیتی الیت به لحاظ طراحی ظاهری با تغییراتی جزئی همراه بوده است. محل بیشترین تغییر ظاهری، نمای جلوی این کراس اوور بوده که حالا میزبان یک جلوپنجره بزرگتر با ابعاد هشت ضلعی شده و تا روی سپر امتداد یافته است. دماغه و چراغهای اصلی بدون تغییر از نسخه پرایم به الیت انتقال پیدا کرده و ثابت ماندهاند.
فیدلیتی پرایم
البته بین جلوپنجره جدید و چراغهای قبلی هیچ هارمونی و هماهنگی وجود نداشته و به همین خاطر، طراحان سعی خود را کردهاند تا با افزودن تریمهای مشکی به انتهای چراغها، تناسبات را حفظ کنند، اما اگر حقیقتش را بخواهید، چندان جالب توجه و تمیز از آب درنیامده است. سپر طرحی نو و جدید دارد و ورودیهای هوا شکل تازهای به خود گرفتهاند. چراغهای روشنایی روز هم برخلاف نسخه پرایم، درون ورودیهای هوای تزئینی عمودی تعبیه شدهاند.
آنچه باعث تمایز بین نمای جانبی فیدلیتی پرایم با الیت شده، آینههای جانبی جدید هستند و الباقی طرح به شیوه سابق مانده است. نمای عقب هم میزبان تغییر و تحولات اندک بوده و چراغهای اصلی از نسخه پرایم به عاریه گرفته شده است. با این حال، سپر عقب بازطراحی شده و از المانهای جدیدش باید به خروجیهای هوای تزئینی عمودی، دیفیوزر جدید و جاپلاکی تازه اشاره کرد.
فیدلیتی الیت
در طرفین سپر نیز شاهد تعبیه چهار سر اگزوز مدور بزرگ هستیم که بیشتر جنبه نمایشی دارند تا واقعیت! فیس لیفت جتور شامل تغییراتی محدود و جزئی بوده و به همین خاطر ابعاد فیدلیتی الیت مثل سابق به ترتیب 4735 میلی متر طول، 1900 میلی متر عرض و 1710 میلی متر ارتفاع است.
تفاوت بین الیت و پرایم در طراحی داخلی
قلب تپنده کابین یک خودرو برای راننده و سرنشین جلو، داشبورد است که در خودروهای امروزی، بزرگ و سراسری طراحی میشود. فیدلیتی الیت متاسفانه موفق نشده به داشبورد جدید مجهز گردد و به همان طرح قدیمی قبلی رضایت داده است. داشبورد قبلی به این معناست که نمایشگر لمسی 10.25 اینچی و کلاستر هم 12.3 اینچی است و دریچههای هوا به صورت سراسری هستند.
فیدلیتی الیت
هم اکنون کنسول مرکزی میزبان شارژر بیسیم گوشی و شیفتر الکترونیکی گیربکس شده و این تغییرات در سال 1401 برای فیدلیتی پرایم اتفاق افتاد. (زمانی که این کراس اوور مجهز به گیربکس دو کلاچه خیس شد) داخل کابین تغییر محسوس و چشمگیری جز پنل کنترل جدید برای سقف پانوراما و رنگ تریم روی داشبورد به چشم نمیخورد.
الیت مجهز به یک فضای نسبتا قدیمی است و شوربختانه به لحاظ بهرهمندی از المانهای مدرن از رقبا کم میآورد. هم اکنون فونیکس تیگو 7 پرو مکس یک رقیب گردن کلفت و جدی برای این کراس اوور به حساب میآید و الیت در برابر آن حرفی برای گفتن ندارد. نسخههای 5 و 7 نفره الیت از سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.
فیدلیتی پرایم
تفاوت بین پرایم و الیت در امکانات رفاهی و ایمنی
خوشبختانه یکی از تغییرات فیدلیتی الیت در مقایسه با فیدلیتی پرایم، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بیشتر است. به طور کلی نسخه الیت، چهار آپشن بیشتر از پرایم دارد که عبارتنداز:
دستیار صوتیسردکن صندلیهای جلواپل کارپلیاندروید اتو
جدای از چهار آپشن فوق باید به امکانات مشترک این دو خودرو اشاره کرد که فهرست تمام آنها در جدول زیر به نمایش درآمده است:
امکانات رفاهیتجهیزات ایمنیصندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت به همراه گرم کنسیستم کمکی ترمز EBA + EBD + BAصندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در ۳ جهت به همراه گرم کنترمز پارک برقی به همراه سیستم توقف خودکارپوشش چرمی صندلیهاسیستم کنترل حرکت خودرو در سربالاییقابلیت تا شدن صندلیهای ردیف دوم و حرکت ریلیسیستم کنترل کششصندلیهای ردیف آخر به صورت کاملا تاشو (ویژه مدل ۷ نفره)سیستم کنترل پایداری الکتریکیدستگیرههای درب با پوشش کرومسیستم نمایش لحظهای فشار باد تایرهانورپردازی محیط داخل کابینکیسه هوای راننده، سرنشین جلو و جانبیصفحه نمایشگر لمسی ۱۰.۳۵ اینچی به همراه بلوتوثسیستم ضد سرقت الکترونیکیقابلیت انتقال تصویر تلفن همراه به سیستم مولتی مدیا (میرور لینک)سیستم اتصال صندلی کودکجلو آمپر 12.3 اینچی دیجیتالسیستم تشخیص مانعدوربین 360 درجهسیستم هوشمند ورود بدون کلیدفرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به مولتی مدیا و فرمان صوتیروشنایی خودکار چراغهای جلوقابلیت تنظیم فرمان (بالا و پایین)چراغ روشنایی در روز8 عدد بلندگو + 2 عدد درگاه یو اس بی تایپ A در ردیف جلو + 2 عدد درگاه یو اس بی تایپ A و C در ردیف عقبسیستم حفاظتی ضد مانع شیشه بالابر و سانروفخروجی 12 ولت + شارژر بیسیمتنظیم ارتفاع چراغهای جلو به صورت برقیاستارت دکمهایدوربین دید عقبکالیپرهای قرمز سیستم ترمزسیستم رادار تشخیص نقاط کورقابلیت باز و بسته شدن درب صندوق عقب از روی کنسول وسط–هشدار باز بودن کمربند برای تمام سرنشینان–سیستم تهویه مطبوع با کنترل الکترونیکی به همراه دریچه برای سرنشینان عقب–قفل مرکزی + ریموت کنترل با قابلیت جستجوی خودرو–کروز کنترل + حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت + سانروف پانوراما–شیشههای حریم خصوصی جانبی و عقب–سیستم هوشمند باز شدن درب صندوق به کمک پا–جک هیدرولیکی باز کردن درب موتور–درب صندوق عقب با قابلیت تشخیص مانع–تمامی چراغها با فناوری فول ال ای دی–سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل–آینههای جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرم کن، چراغ راهنما و خوشامدگویی–آینه آرایشی و چراغ روشنایی آفتابگیر راننده / سرنشین جلو–آینه داخلی با عملکرد خودکار ضد انعکاس نور–برف پاک کن با سنسور باران–برف پاک کن شیشه عقب + تیغههای برف پاک کن ژلهای–––
تفاوت بین الیت و پرایم در قوای فنی
زیر کاپوت فیدلیتی الیت و پرایم هیچ تفاوتی وجود ندارد و همچنان شاهد قرارگیری یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر هستیم که میتواند در شرایط ایده آل، 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیروی محرکه از طریق یک گیربکس 6 سرعته دبل کلاچ خیس به محور جلو منتقل میشود.
متاسفانه فیدلیتی پرایم اولین بار با گیربکس خشک به بازار عرضه شد که یک عیب و ایراد اساسی داشت. این جعبه دنده داغ میکرد و آزاردهنده میشد تا این که بهمن موتور در سال 1401 با پیاده سازی یکسری تغییرات، گیربکس جدیدی جایگزین آن کرد. هم اکنون الیت با وزن 1560 و 1575 کیلوگرم برای نسخههای 5 و 7 نفره، 8.1 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مسافت میسوزاند.
قیمت و رقبای فیدلیتی الیت
گرچه شرایط فروش فیدلیتی الیت در دو تیپ 1 و 2 از سوی شرکت بهمن موتور اعلام شده، اما همچنان قیمت مشخصی برای این کراس اوور تعیین نشده است. از آنجایی که قیمت فیدلیتی پرایم در نمایندگی 1 میلیارد و 515 میلیون تومان است، باید منتظر قیمتهای بیشتر برای نسخه الیت بود. در جریان پیش ثبت نام این خودرو، پیش پرداخت 630 و 640 میلیون تومانی تعیین شده بود.
همانطور که پیش از این اشاره کردیم، الیت در بازار ایران با رقبایی از چین مثل فونیکس تیگو 7 پرو، لاماری ایما و هایما اس 7 پرو دست و پنجه نرم میکند. با توجه به اینکه نسخه الیت تفاوتهای قابل ملاحظه و محسوسی با فیدلیتی پرایم ندارد و تنها چهار آپشن بیشتر به آن اضافه شده، اگر صاحب یک نسخه پرایم باشید، باز هم چیزی از دست ندادهاید.
در گجت نیوز بخوانید: قیمت خودرو وویا فری، زیر مجموعه لوکس دانگ فنگ در ایران مشخص شد ام جی ۳ هیبرید ؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت هاچبک وارداتی فردا موتورز ولاگ ششمین نمایشگاه خودرو تهران؛ جذابترین رویداد خودرویی امسال مقایسه قیمت خودرو در سال ۹۰ و ۱۴۰۳؛ تویوتا لندکروزر فقط ۲۳۵ میلیون تومان!