تفاوت جک S3 و کی ام سی SR3 در چیست و در مقایسه چه چیزهایی تغییر کرده است
ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 17 بهمن 1403 ساعت 12:29
کرمان موتور به زودی کراس اوور جدید خود را که نسخه فیس لیفت جک اس 3 است، راهی بازار میکند. تفاوت تفاوت جک S3 و کی ام سی SR3 در چیست؟
خودروسازان خصوصی طی یک دهه اخیر از پلکان ترقی بالا رفته و موفق به طی مسیری دشوار و پر پیچ و خم در صنعت خودرو کشور شدهاند. گرچه عمده تلاش شرکتهای مونتاژکار در زمینه واردات قطعات منفصله از چین و مونتاژ آنها در کارخانههای داخل کشور بوده، اما همین اتفاق هم مثبت و در راستای رونق بیشتر بازار رخ داده است.
فهرست محتوا
تفاوت جک S3 و کی ام سی SR3
بهمن موتور، مدیران خودرو و کرمان موتور، سه خودروساز خصوصی و بزرگ ایران هستند که سالهاست سعی میکنند با مونتاژ محصولات چینی، سبد محصولات خود را متنوع کرده و مشتریان را راضی نگه دارند. یکی از کراس اوورهای نسبتا قدیمی از مبدأ پکن که سال 1396 به بازار کشورمان آمد، جک S3 از کرمان موتور است که اقتصادی و مقرون به صرفه بود.
اولین محصولی که کرمان موتور به بازار فرستاد، جک S5 بود و پس از این تلاش موفق، جک اس 3 متولد شد. از آنجایی که جک اس 5 با استقبال خوب مشتریان مواجه شده بود و همچنین فروش خوبی داشت، برادر کوچکتر محبوب شد و راه خانواده S را ادامه داد. قریب به 7 سال است که این خودروساز مشغول تولید و مونتاژ JAC S3 در کارخانه خود بوده و مدتی است که جایگزین و وارث این کراس اوور را معرفی کرده تا همچنان فروش خوب این محصول را از دست ندهد. در این مطلب به مرور مشخصات فنی، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هر دو خودرو میپردازیم و تفاوتهای مدل جدید را توضیح خواهیم داد.
مختصری از جک S3
در سال 2013 بود که چشم بادامیها با حضور در نمایشگاه خودرو شانگهای از یک کراس اوور جدید به نام جک S3 رونمایی کردند. تا به این لحظه، چند مرتبه شاهد فیس لیفت این خودرو بودهایم و اولین آن در سال 2016 و سه سال بعد از معرفی در شانگهای به بازار آمد. فیس لیفت 2016 جک اس 3 شامل تغییرات بنیادین و مهمی بود که منجر به بازطراحی چراغها شد.
در سال 2017 یک فیس لیفت دیگر انجام شد و دماغه خودرو نسبت به قبل تغییر پیدا کرد. کرمان موتور کاری به فیس لیفتهای چین نداشت و هیچ گاه سمت مونتاژ آنها نرفت و همچنان S3 مدل 2013 چینیها را تولید و راهی بازار کرد. آخرین فیس لیفت چشم بادامیهای پکن روی این کراس اوور در سال 2019 به وقوع پیوست و حالا این مدل با اسم KMC SR3 قرار است به بازار بیاید.
بیشتر بخوانید:
بررسی مزایا و معایب جک S3
طراحی ظاهری
گفتیم که کی ام سی اس آر 3، آخرین فیس لیفت این کراس اوور در سال 2019 میلادی است و نمای متفاوتی از نسخه 2013 را به نمایش میگذارد. بازطراحی دماغه به صورت اساسی دنبال شده و نمای جلو را نسبت به قبل کاملا متفاوت کرده است. چراغهای اصلی در فیس لیفت جدید به صورت دو قسمتی طراحی شده و چراغهای روشنایی روز هم به همراه آنها در طرفین سپر جاخوش کردهاند.
فرم کلی جلوپنجره شش ضلعی شده و پروفیل جانبی بدون کوچکترین تغییری، به طرح پیشین تن داده است. البته ستون C به رنگ مشکی درآمده و باعث به وجود آمدن نمای شناور سقف شده است که احتمالا نظرتان را جلب نمیکند.
در نمای عقب این کراس اوور جمع و جور، چراغها کوچکتر شده و تریم کرومی یکپارچه آنها را پوشش داده و سپر از نو بازطراحی گردیده است. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که جلوپنجره جدید کی ام سی SR3 مدرن و به روز است، اما هماهنگی با سایر المانها و اجزای بدنه ندارد و توی ذوق میزند. از طرفی، نمای عقب زیبا نشده، بلکه نسبت به قبل تغییر یافته است.
طراحی داخلی
جک S3 به لحاظ طراحی داخلی و فضای کابین از سایر رقبای چینی خود مثل ام وی ام X33 کراس و ایکس 22 پرو قدیمیتر عقبتر است و یکی از دلایل مهمی که باعث شده نسخه فیس لیفت آن با نام کی ام سی SR3 به بازار عرضه شود، بازطراحی این قسمت است. هم اکنون با ورود به کابین اس آر 3 شاهد داشبورد جدید و مدرنی هستیم که باز هم از کراس اووری مثل X33 کراس کم میآورد، اما نسبت به اس 3 بهتر است.
در میانه داشبورد یک صفحه نمایش 10.23 اینچی تعبیه شده و خبر خوب اینکه دریچههای تهویه به صورت افقی هستند و دریچههای عمودی آزاردهنده حذف شدهاند. طرح نو غربیلک فرمان به چشم میآید و گرچه یک کلاستر جدید برای نمایش اطلاعات وجود دارد، اما متاسفانه آنالوگ است و خبری از پشت آمپر دیجیتال نخواهد بود.
رودریها در ظاهر تغییر کرده، اما در اصل فرقی با جک S3 ندارند. در مجموع باید به نکات مثبت کابین جک SR3 اشاره کنیم که رنگ و بوی تازهای به خود گرفته و میتواند برای مدتی یک کراس اوور مطلوب برای کرمان موتور باشد.
بیشتر بخوانید:
جک S3 در برابر ام وی ام ایکس 22 پرو؛ مقایسه شاسی بلند های ارزان قیمت بازار
قوای فنی
زیر کاپوت KMC SR3 همان پیشرانهای قرار گرفته که در اولین نسخه وجود داشت. یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی که میتواند در شرایط ایده آل، 107 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. این کراس اوور مجهز به فرمان برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و نیمه مستقل پیچشی در عقب شده است.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
نه تنها در کابین کی ام سی SR3 شاهد تغییراتی مثل تعویض داشبورد و دریچههای هوا بودیم، بلکه در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی نیز بهبودهایی حاصل شده که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم:
جک S3کی ام سی SR3کیسه هوای راننده و سرنشین جلو4 کیسه هوا (سرنشینان جلو و جانبی)ترمز ABS + EBDسیستم پایش فشار باد تایرهاسیستم کنترل پایداری الکترونیکیسیستم ضد سرقتسیستم ترمز کمکی هیدرولیکیترمز ABS + EBDسیستم کنترل ایستایی در سربالاییسیستم کنترل پایداری الکترونیکیسیستم کنترل کششسیستم کنترل ایستایی در سربالاییسیستم کنترل دینامیکی خودروسنسور پارک جلو و عقبسیستم پایش فشار باد تایرهادوربین دنده عقب به همراه خطوط متحرک راهنمای پارکقفل مرکزی و قفل خودکارقفل مرکزی و ایزوفیکسسیستم ضد سرقتهشدار نبستن کمربندهای ایمنی کلیه سرنشینانقفل ایمنی کودکسیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهایسنسور پارک عقبچراغهای جلو LEDدوربین دنده عقبچراغهای جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزلسانروفقابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلوسنسور نورچراغهای مه شکن عقبچراغهای جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزلاتولایتچراغ روشنایی در روز4 خروجی برق 12 ولت (ردیف جلو و صندوق عقب)چراغهای مه شکن جلو و عقبچراغ روشنایی در روزآینههای جانبی با تنظیم برقی و چراغ راهنما همراه با گرم کنآینههای جانبی تاشونده برقی همراه با گرم کنکلیدهای کنترل صوتی روی فرمانآینههای جانبی با تنظیم برقی مجهز به راهنمای LEDفرمان برقیقابلیت تنظیم غربیلک فرمان در 2 جهتقابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو جهتکلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمانپوشش چرمی فرمانکروز کنترلکروز کنترلتنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهتکامپیوتر سفریتنظیم دستی صندلی شاگرد در 4 جهتصندلی چرمیگرم کن صندلیهای ردیف جلوکنسول عقب و جلوروکش صندلی چرمیبرف پاک کن شیشه عقبکنسول جلو و زیرآرنجی ردیف عقبتهویه مطبوع اتوماتیکسیستم تهویه مطبوع اتوماتیکخروجی برق 12 ولتشیشههای جانبی برقیسیستم صوتی دارای 6 بلندگو و بلوتوثسیستم تک لمسی برای باز و بسته شدن تمامی شیشهها با قابلیت تشخیص مانع–باز و بسته شدن شیشهها از طریق ریموت کنترل–نمایشگر مرکزی 10.23 اینچی لمسی–آنتن کوسهای و 6 بلندگو
قیمت جک S3 و کی ام سی SR3
بررسیها نشان میدهد که آخرین قیمت اعلام شده برای جک S3 از سوی کرمان موتور در تیر ماه سال جاری بوده است. این کراس اوور قدیمی 930 میلیون تومان قیمت گذاری شده و با توجه به تغییراتی که نسخه فیس لیفت پذیرفته و امکانات اضافی، باید منتظر قیمت حداقل 1 میلیارد تومان باشیم.
رقبای کی ام سی SR3 شامل ام وی ام ایکس 33 کراس و بک ایکس 3 پرو 1 میلیارد و 50 میلیون تومان قیمت دارند که احتمال میدهیم محصول جدید کرمان موتور هم در همین حدود قیمتی باشد.
گالری عکس
در گجت نیوز بخوانید: قیمت نیسان ترا فول در بازار ایران مشخص شد؛ ۴.۵ میلیارد تومان ناقابل نسخه برقی پیکاپ موسو گرند خان معرفی شد تفاوت فیدلیتی الیت با فیدلیتی پرایم در چیست و کدام در مقایسه بهتر است؟ مدل 2026 کراس اوور برقی BMW iX با طراحی جذاب معرفی شد