این پیشرانه آب میسوزاند و 400 اسب بخار قدرت میدهد
درحالیکه صنعت خودرو ایران هنوز درگیر پیشرانههای قدیمی است، یک کمپانی به نام AVL RACETECH موفق شده است تا به لطف آب، توانی معادل 400 اسب بخار را از این موتور بگیرد. در ادامه با جزئیات موتور آب سوز 400 اسب بخاری همراه شما هستیم.
شرکت تحقیقاتی AVL RACETECH که در زمینه توسعهی پیشرانههای هیبریدی جزو نامهای پرچمدار به حساب میآید، به تازگی موفق شده تا از جدیدترین پیشرانه آب سوز خود توان شگفت انگیزی را استخراج کند و در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز نیز قصد داریم تا به صورت کامل با جزئیات منتشر شده از این موتور آشنا شویم.
موتور آب سوز با توان 400 اسب بخار قدرت
موتور هیدروژنی AVL RACETECH با در نظر گرفتن کاربردهای مسابقهای، یا به عبارت دیگر، موتور اسپرت بهینه شده است. این موتور 2 لیتری توربو شارژ، ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در دور موتور 7000 RPM را در کنار حدود 500 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 3000 تا 5000 RPM تحویل راننده میدهد که این اعداد برای پیشرانهی خودروهای هیبریدی ریسینگ، بسیار جذاب به نظر میرسند. بد نیست اشاره کنیم که موتورهای هیبرید هیدروژنی در یک قدمی ورود به لمانز هستند و شاید در دنیای فرمول یک نیز به زودی جای خود را پیدا کنند. همچنین باید اشاره کنیم که شرکت AVL در سال گذشته موفق شده بود تا از همین موتور، بیش از 200 اسب بخار قدرت خروجی بگیرد و تنها در عرض یک سال، توان آن را به دو برابر برساند.
مزایا و معایب پیشرانه هیدروژنی 400 اسبی AVl
از جمله موانع رسیدن به چنین توانی، بوست موتور و سیستم انژکتور متفاوت برای سوختهای هیدروژنی است. این امر نیاز به انژکتورهای پیچیدهای داشت که بتوانند حجم زیادی از سوخت را با دقت بالا تحویل دهند. AVL فناوریهای انژکتور هیدروژن را ابداع کرده است که آن را قادر ساخته است تا در عین استفاده از این حجم سوخت بالا، ارقام قدرت و گشتاور خوبی را به دست آورد.
طراحی یک موتور هیدروژنی پرقدرت آسان نیست و مسائل خاصی مانند ذخیرهسازی سوخت، پیش احتراق و کنترل دقیق تأمین گاز هیدروژن را به همراه دارد. با این حال، AVL RACETECH بر این موانع غلبه کرده است و امکان گسترش کاربردهای احتراق هیدروژن را فراهم کرده است. باید گفت که از جمله نقاط قوت هیدروژن این است که بسیار تمیز میسوزد و صرفا بخار آب و نیتروز اکسید را به عنوان خروجی تحویل میدهد.
با این حال، واکنشپذیری بالایی دارد که احتمال پیش احتراق (به اصطلاح پیش سوزی) را ایجاد میکند. اگر این موضوع کنترل نشود، منجر به فشار سیلندر بسیار زیاد میشود که برای موتور خطرناک است. تزریق آب یا تکنولوژیهای مختلفی مانند کیت واتر متانول و رادیاتورهای بزرگتر، راهی برای خنک کردن محفظه احتراق و به حداقل رساندن شانس احتراق ناخواسته فراهم میکند. بنابراین، موتور هیدروژنی AVL میتواند ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند بدون اینکه پایداری موتور به خطر بیفتد.