نسخه پایه شورولت اکویناکس EV یک معامله خوب است
1
شورولت اکویناکس EV مدل 2025، خودرویی است که سرانجام در زمینه قیمت با خودروهای بنزینی رقابت میکند و بسیاری ویژگیهای دیگر نیز دارد. شورولت بولت زمانی که عرضه میشد، نه جذابترین و نه کارآمدترین خودروی برقی بود. بلکه، بولت یک پاسخ عالی به مشکل حمل و نقل ارزان بود — خودرویی کوچک، کارآمد، منطقی و بسیار خوشرانندگی با سواری و هندلینگ عالی.
اکویناکس EV جدید، نه یک بولت بزرگتر است، بلکه احتمالاً به همین دلیل بهتر است.
مشخصات سریع
مدل: 2025 شورولت اکویناکس EV LT FWD
باتری: 85.0 کیلوواتساعت لیتیوم یون
موتور: موتور دائم مغناطیسی همزمان تک
قدرت خروجی: 220 اسب بخار / 243 پوند-فوت
برد: 319 مایل
قیمت پایه / قیمت آزمایششده: 34,995 دلار / 34,995 دلار
این چیزی است که بسیاری از طرفداران خودروهای برقی و مشتریان بالقوه به دنبال آن بودند — یک خودروی برقی با برد بلند و قیمت 35,000 دلار در قالبی که آمریکاییها دوست دارند. با اینکه این خودرو در سال 2024 وارد بازار شد، نسخه 2025 مدل پایه LT را معرفی میکند که قیمت آن قبل از تخفیفها 34,995 دلار است، یا تقریباً معادل بیشتر کراساوورهای هیبریدی میانسایز. به این ترتیب، شورولت یکی از بزرگترین موانع خرید خودروهای برقی را از سر راه برداشته است.
این یعنی اینکه اکویناکس EV خودرویی بسیار مهم است و تعجبآور نیست که همکاران ما در InsideEVs آن را به عنوان «دستاورد سال» معرفی کردهاند. اما در عین شگفتانگیزی، تجربه واقعی رانندگی و حضور در اکویناکس EV چندان جالب توجه نیست.
مزایا: قیمت مناسب مشابه هیبریدها، برد خوب، حس نداشتن ارزان بودن
شاید مهمترین نکته این باشد که اکویناکس EV LT مانند یک مدل پایه از داخل احساس نمیشود. این خودرو به طور طبیعی از پارچه و وینیل ساخته شده و حتی فرمان آن چرم نیست. اما هیچ چیزی احساس ارزان بودن یا ضعیف بودن نمیدهد و تکنولوژی آن به روز است. این خودرو به هیچ وجه به سطح اجارهای نمیرسد.
در رانندگی، این خودرو… خوب است. خودروهای برقی جدید جنرال موتورز سنگین هستند؛ شورولت هنوز وزن اکویناکس EV را منتشر نکرده است، اما مجله Car and Driver وزن مدل بهتر مجهز 2024 را کمی بیش از 4,900 پوند اندازهگیری کرده است. بنابراین میتوان انتظار داشت که وزن این اکویناکس در حدود 4,800 پوند باشد، و شما این حس را در رانندگی میکنید.
سواری اکویناکس EV، به ویژه هنگام نزدیک شدن به سرعتهای بزرگراهی، کمی پر از دستانداز و ناآرام است. و گاهی اوقات، خودرو کمی سنگین و کند به نظر میرسد. با این حال، نمیتوانم بگویم که ناراحتکننده است و برای رانندگی در داخل شهر کاملاً مناسب است.
قدرت 220 اسب بخار و گشتاور 243 پوند-فوت برای خودرویی با این وزن زیاد نیست، اما برای بیشتر خریداران کافی است. شورولت پدال گاز را نرم کرده است، بنابراین حتی اگر آن را از توقف کامل فشار دهید، یک لحظه تأخیر دارد تا تمام قدرت را ارائه دهد. این ویژگی باید برای کسی که از یک خودرو با موتور احتراقی به این مدل منتقل میشود، راحتتر قابلقبول باشد. زمانی که خودرو به تمام قدرت خود برسد، توان کافی برای ایجاد کمی انحراف از مسیر (تورک استیر) را فراهم میکند.
معایب: سواری پر دستانداز، سنگین، صندلیهای گرمشونده به عنوان گزینه
ما هیچ آزمایش بردی انجام ندادیم، اما رتبهبندی EPA اکویناکس نشان میدهد که این خودرو 3.2 مایل به ازای هر کیلوواتساعت میسازد که در مقایسه با خودروهای برقی دوچرخدفع مشابه، در میانه جدول قرار دارد. سرعت شارژ 150 کیلووات هم خوب است، اما برای رسیدن به حداکثر نرخ شارژ، باید به یک شارژر سریع DC 350 کیلووات وصل شوید.
تصور اینکه مصرفکننده متوسط چیزی را در نحوه رانندگی اکویناکس EV قابل اعتراض بیابد، دشوار است. اگر این یک نقد با تعریف کم باشد، خوب، فکر میکنم این ناشی از این واقعیت است که خودروهای برقی اصلی دیگری هم هستند که رانندگی بهتری دارند. نامهایی مثل کیا EV6 و هیوندای آیونیک 5 به ذهن میآید، اما هر دو گرانتر هستند. بیشتر افراد فقط از طبیعت روان، بیصدا و بدون دردسر اکویناکس EV قدردانی خواهند کرد.
آنچه شاید بیشتر آزاردهنده باشد، نبود Apple CarPlay یا Android Auto است — شما مجبورید از سیستم اطلاعاتی و سرگرمی بومی GM استفاده کنید. خوشبختانه، این سیستم خوب است. عملیات آن ساده است و شامل برنامههای محبوبی مانند Google Maps، Waze و Spotify است که به صورت پیشفرض در سیستم وجود دارند، همچنین دستیار صوتی توسعهیافته گوگل هم موجود است. کاربران اندروید ممکن است با این سیستم راحتتر باشند به دلیل یکپارچگیهای گوگل، اما به عنوان یک کاربر آیفون، از نبود قابلیت خواندن پیامهای متنی یا انتخاب سریع موسیقی و پادکستها احساس کمبود کردم. نبود CarPlay مسئله بزرگی نیست، اما یکپارچگی کمتری دارد.
صفحهنمایش پانورامیک اما عالی به نظر میرسد و خوشبختانه خوشه صفحهنمایش دیجیتال نیز خوب است، اگرچه تنظیم آن کمی پیچیده است. برای مثال، اگر بخواهید کامپیوتر سفری را روی صفحهنمایش مشاهده کنید، باید کامپیوتر سفر را که عمیقاً در منوی سیستم اطلاعاتی قرار دارد پیدا کرده و سپس برای اضافه کردن آن فشار دهید. این کمی عصبیکننده است.
ایرادات دیگری هم وجود دارد. دید جلوی خودرو به دلیل ستونهای A بزرگ و کاپوتی که به سمت پایین شیب دارد، خیلی خوب نیست و باعث میشود قسمت جلوی خودرو دور از دسترس به نظر برسد. همچنین، ای کاش صندلیهای گرمشونده به صورت استاندارد در دسترس بودند، زیرا گرمایش بدن کارآمدتر از گرم کردن کل کابین است. البته مانند تمام خودروهای برقی جدید GM، اکویناکس از پمپ حرارتی برای افزایش کارایی استفاده میکند. اگر صندلیهای گرمشونده برقی میخواهید، باید یک پکیج 1,455 دلاری را انتخاب کنید که به همراه آن پکیج 545 دلاری شامل هشدار عابر پیاده عقب، دوربینهای نمای 360 درجه و شناسایی علائم ترافیکی است.
سیستم کمک راننده بدون دست فوقالعاده GM، یعنی SuperCruise، به عنوان یک گزینه 3,355 دلاری موجود است، اما این بستهها را نیاز دارد که در نهایت قیمت را تا 14,755 دلار افزایش میدهند. بنابراین، اگر میخواهید SuperCruise را داشته باشید، موانع ورود به آن نزدیک به 50,000 دلار است. شخصاً من 5,000 دلار اضافی را برای داشتن اکویناکس چهارچرخمحرک هزینه میکنم چون قدرت اضافی مفیدی را بدون کاهش زیاد برد فراهم میکند و بخشی از این افزایش قیمت شامل صندلیهای گرمشونده و ویژگیهای ایمنی اضافی است.
با این حال، اکویناکس EV یک معامله عالی است. وقتی آن را با خودروهای برقی مقایسه میکنید، وقتی آن را با هیبریدهای مشابه و حتی خودروهای بنزینی مقایسه میکنید. مخصوصاً اگر یکی از آنها را با اعتبار مالیاتی فدرال 7,500 دلاری بگیرید (تا زمانی که هنوز موجود باشد).
بولت قدیمی یک لذت شگفتانگیز بود و جذابیت آن در رویکرد بازگشتی به اصول حمل و نقل روزمره کارآمد بود. اکویناکس EV اینگونه نیست. در عوض، این چیزی است که ممکن است بسیاری از آمریکاییها واقعاً بخواهند.