حضور ۱۴۰ استارتاپ در مرکز نوآوری پست/تبدیل ایده به فرصتهای کسبوکار
به گزارش تجارت نیوز،
محمد احمدی درباره همکاری شرکت ملی پست با بخش خصوصی گفت: اکنون تعداد قابل توجهی از شرکتهای نوآور و خلاق در کشور با شرکت ملی پست همکاری دارند؛ در این چرخه شرکت ملی پست نیز این امکان را به دست میآورد تا زنجیره محصولات خلاق و فناور پست را از طریق این شرکتها پیش ببرد و توسعه بدهد.
وی تاکید کرد: چیزی که به عنوان یک راهبرد کلان در برنامههای دوره جدید مدیریتی شرکت ملی پست مورد توجه قرار گرفته، این است که بتوانیم در عرصه فرایندهای اجرایی و عملیاتی و نیز حوزه تولید محصولات مشترک قدم برداریم و آن را تسهیل کنیم و سطح دسترسی را از این طریق و از طریق شبکههای اجتماعی برای مصرفکننده نهایی بالا ببریم و خدمات رو اصطلاحاً کاربر پسند کنیم. به این شکل که نیاز قسمتهای مختلف بازار را بسنجیم و خدمات تخصصی به آنها ارائه بدهیم.
احمدی خاطرنشان کرد: طبیعتاً شرکت ملی پست یک بستر کلان با قواعد و چارچوبهای خاص محسوب میشود که خدمات عمومی را شکل میدهد اما در آن بخش که بخواهد خدمات عمومی به عنوان بستر حمل و نقل توزیع برای گروههایی از جامعه هدف در دسترس باشد، باید با شرکتهای خلاق و نوآور همکاری کند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تسهیلگری یکی از اهداف کلیدی در شرکت ملی پست است، تاکید کرد: موضوع بعدی که در شرکت ملی پست بر آن تمرکز داریم نگاه حمایتی بیشتر از شرکتهای نوآور برای تبدیل ایده به محصول است. در همین دو سه ماه گذشته چند اقدام خوب انجام شده است که از میان آنها میتوان به راهاندازی سیستم سورتینگ یا تجزیه هوشمند محصولات با استفاده از رباتهای تجزیهگر در استان کرمانشاه و برگزاری همایش هوشمصنوعی در حوزه حملونقل اشاره کرد.
وی یادآور شد: تا پیش از این اتفاق ما شعبه مرکز نوآوری استانی برای همکاری نداشتیم اما به احتمال فراوان به زودی این بستر نیز فراهم میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پست خاطر نشان کرد: البته برخی اوقات در میان این شرکتها کارهای موازی انجام میشود که منجر به بروز چالشهایی میشود. باید این مسائل را بررسی کرد و برای آنها چارهای اندیشید.
مشکل کارتهای سوخت ناشی از نقل و انتقال بالای خودروهاست
احمدی درباره توزیع کارت سوخت و چالشهای آن گفت: چالشی که به صورت طبیعی در حوزه کارت سوخت وجود دارد که در دیگر اسناد مالکیتی کمتر مشاهده میشود، آنهم به نقل و انتقالات حوزه خودرو برمیگردد. تعداد نقلوانتقالات خودروها بالاست. کارت در واقع برای یک نفر در یک نشانی صادر میشود اما در این فاصله که کارت تولید و ارسال شود، نقل و انتقال دیگری صورت میگیرد که طبیعتاً چالشهای تازهای را به وجود میآورد.
وی تصریح کرد: اتفاقی که فکر میکنم نزدیک ۵ ماه قبل بین ما و حوزه صدور کارت سوخت شکل گرفت و به فضای بهینهای رسیدیم این بود که توانستیم کل فرایند صدور کارت را رصدپذیر کنیم تا چالشها کمتر و فرایندها اصلاح شود. یکی از آنها این است که در گذشته وجوه کارت سوخت درب منزل دریافت میشد که چالشهایی را ایجاد میکرد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: اکنون بستر مناسب برای ثبتنام کارت سوخت به شکل برخط مهیا شده تا فرایندها اصلاح شود. گاهی اوقات فرایند تولید کارت ممکن است فرایند را طولانی کند اما تا جایی که من اطلاع دارم در شرایط فعلی وضعیت خوب است.
احمدی اظهار داشت: از تولید کارت سوخت تا زمان توزیع اکنون کمتر از ۷۲ ساعت زمان میبرد تا به دست متقاضی برسد مگر مواردی که شخص در محل حضور ندارد یا نشانی که مطرح کرده درست نیست. بر اساس همین موارد، توزیع مجدد در بخش کارت سوخت نزدیک به ۱۰ درصد و دیگر مرسولات حدود ۴.۵ درصد است.
رقیب بخش خصوصی نیستیم
وی درباره اینکه شرکت ملی پست خود را رقیب بخش خصوصی میداند و با آنها در زمینه کاری رقابتی خواهد داشت یا نه، گفت: اگر این رویه در گذشته وجود داشته، ما اعتقاد نداریم که باید الان نیز ادامه پیدا کند.
احمدی مسئله دیگر اینکه اگر بخواهیم هم نمیتوانیم با بخش خصوصی رقابت کنیم چرا که ظرفیتها محدود و نیازها بسیار گسترده است. ضمن اینکه دولتی بودن شرکت ملی پست و چارچوبها، قوانین و مقررات حاکم بر این شرکت اصلاً اجازه این کار را نمیدهد.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: رقابت برای بازار محدود است؛ بازاری که ما اکنون راجع به آن صحبت میکنیم، حداقل ۱۰ برابر آن چیزی است که اکنون در اختیار داریم و به همین دلیل نیاز به یارگیری داریم. در واقع نگاه و سیاستگذاری شرکت ملی پست به مسئله رقابت، پیشنهاد برای ترابردپذیری خدمات و انجام کارهای مشترک است.
احمدی افزود: در برخی از بخشها مانند لجستیک چون هزینه نگهداری شبکه بسیار بالاست عاقلانه است که همکاری استراتژیک با شرکتهای بخش خصوصی را در پیش بگیریم چرا که بخش خصوصی در این حوزه هوشمندانهتر عمل میکند و هزینه نهایی برای مصرفکننده کاهش مییابد.
منبع :
ایرنا