نیلی بلاگ‌

قدرت، وزن، و قیمت بسیار زیاد

1

پورشه کاین توربو E-Hybrid، یک خودروی هیبریدی پلاگین با عملکرد بالا، ترکیبی از احساسات متناقض را برمی‌انگیزد. در ابتدا، این خودرو به نظر می‌رسد یک گزینه ایده‌آل میان خودروهای بنزینی و الکتریکی باشد. امکان رانندگی روان و بدون آلایندگی در شهر، برد طولانی و سوخت‌گیری سریع برای سفرهای طولانی، و عملکرد چشمگیر هنگام کار همزمان موتور بنزینی و الکتریکی از ویژگی‌های آن است.

مدل جدید پورشه کاین توربو E-Hybrid همه این ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد، اما ترکیب این امکانات به سادگی داشتن کیک و خوردن آن نیست.

مشخصات فنی

مدل: پورشه کاین توربو E-Hybrid کوپه 2024
موتور: V8 توئین توربو 4.0 لیتری هیبریدی پلاگین
توان خروجی: 729 اسب بخار / 700 پوند-فوت گشتاور
شتاب 0 تا 60 مایل: 3.5 ثانیه
وزن: 5,719 پوند
قیمت پایه / قیمت آزمایشی: 153,050 دلار / 191,230 دلار

تغییرات جدید

پورشه مدل کاین نسل سوم را برای سال 2024 به‌روزرسانی کرده و این تغییرات چشمگیر هستند. ظرفیت باتری مدل‌های هیبریدی پلاگین از 14.1 کیلووات ساعت به 25.9 کیلووات ساعت افزایش یافته که برد الکتریکی بیشتری را ارائه می‌دهد. قدرت موتور الکتریکی نیز از 134 اسب بخار به 174 اسب بخار افزایش یافته است. این موتور به همراه موتور V8 توئین توربو بازطراحی‌شده، توان ترکیبی 729 اسب بخار و گشتاور 700 پوند-فوت را تولید می‌کند. این توان از مدل قدیمی توربو S E-Hybrid و حتی اکثر SUV‌های بنزینی موجود در بازار بیشتر است، به‌جز لامبورگینی اوروس SE که ساختاری مشابه دارد.

وزن و قیمت

اما ترکیب سیستم احتراق داخلی و الکتریکی هزینه‌هایی دارد، فراتر از قیمت پایه بالای 158,995 دلاری مدل 2025 (مدل مورد بررسی 2024 بود). وزن این مدل توربو E-Hybrid کوپه 5,719 پوند است. در مقایسه، کاین GTS کوپه با همان موتور V8 اما بدون سیستم هیبریدی حدود 700 پوند سبک‌تر است.

Porsche Cayenne Turbo E-HybridPorsche Cayenne Turbo E-Hybrid

عملکرد و سواری

مزایا: عملکرد فوق‌العاده، هندلینگ عالی، برد الکتریکی خوب
سیستم فرمان چرخ‌های عقب و سیستم‌های ضدلغزش فعال کمک می‌کنند که این وزن زیاد به بهترین نحو ممکن مدیریت شود. در حالت اسپرت پلاس، خودرو با کاهش ارتفاع از سطح زمین و تنظیم سختی کمک‌فنرها، پیچ‌ها را به گونه‌ای طی می‌کند که وزن سنگین آن حس نمی‌شود.
فرمان‌دهی: دقیق و سبک است، اما در سرعت‌های زیر 50 مایل در ساعت، که چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو حرکت می‌کنند، حسی غیرطبیعی ایجاد می‌شود که مدتی طول می‌کشد به آن عادت کنید.
کیفیت سواری: به لطف تغییرات در سیستم تعلیق و کمک‌فنرها، ترکیبی عالی از راحتی در سواری و هندلینگ شبیه به خودروهای اسپرت ایجاد شده است. حتی با چرخ‌های بزرگ 22 اینچی، دست‌اندازهای بزرگ تأثیر زیادی روی سواری ندارند.

چالش‌ها

ترمزها: احساس وزن خودرو همیشه هنگام ترمزگیری قابل درک است، حتی در سرعت‌های پایین. این امر، به ویژه با وجود روتورهای کربن-سرامیکی، چالش‌برانگیزتر می‌شود و ادغام ترمزهای بازتولیدی و اصطکاکی به طور مداوم حس یکنواختی ایجاد نمی‌کند.

در نهایت، پورشه کاین توربو E-Hybrid ترکیبی از قدرت بالا، وزن زیاد، و پیچیدگی تکنولوژیک است که تجربه‌ای متفاوت و جذاب ارائه می‌دهد، اما قطعاً برای همه مناسب نیست.

Porsche Cayenne Turbo E-HybridPorsche Cayenne Turbo E-Hybrid

معایب: وزن زیاد، قیمت بالا، مصرف سوخت ضعیف با باتری خالی

هنگامی که در شهر کاملاً توقف می‌کنید، معمولاً ترمزگیری بیشتر از حد انتظار اتفاق می‌افتد. موتور الکتریکی از طریق جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک پورشه کاین عمل می‌کند، بنابراین هنگام توقف، خودرو باید بازتولید انرژی موتور و تعویض دنده‌ها را متعادل کند. هرچند تعویض دنده‌ها حس نمی‌شود، اما حس کلی مشابه ترمزگیری شدید موتور است. متوقف شدن صاف و یکنواخت در تقاطع‌ها چالشی واقعی محسوب می‌شود.

گاهی اوقات، سیستم هیبریدی هنگام شتاب‌گیری کمی تزلزل دارد، اما پس از شروع حرکت، همه‌چیز بسیار روان می‌شود. موتور بنزینی بدون هیچ وقفه‌ای روشن و خاموش می‌شود، و موتور الکتریکی همیشه آماده ارائه یک موج گشتاور قدرتمند است.

شتاب‌گیری شگفت‌انگیز
همان‌طور که انتظار می‌رود، سرعت این خودرو به طرز شگفت‌انگیزی زیاد است. ترکیب موتور الکتریکی و بنزینی، کاین توربو E-Hybrid را مانند خودرویی با یک موتور V8 سوپرشارژ شده به نظر می‌رساند. هنگام سبقت گرفتن در بزرگراه، جعبه‌دنده 8 سرعته ممکن است یک یا دو دنده کاهش دهد، و سپس موجی بی‌پایان از قدرت شما را به جلو می‌برد. شتاب‌گیری در دنده‌های پایین حتی تأثیرگذارتر است. چنین عملکردی تا همین اواخر تنها به خودروهای سطح بالای پورشه 911 اختصاص داشت.

Porsche Cayenne Turbo E-HybridPorsche Cayenne Turbo E-Hybrid

صدای جذاب و هیجان‌انگیز
این شاید بدعت به نظر برسد، اما صدای این خودرو بهتر از بسیاری از مدل‌های جدید 911 است. با خرید بسته ورزشی سبک‌وزن (که برای خودرویی با وزن 5,700 پوند تقریباً خنده‌دار است)، یک سیستم اگزوز ورزشی با خروجی مرکزی دریافت می‌کنید که صدایی پرشور تولید می‌کند. حتی در حالت‌های کم‌صدا، همیشه صدای غرغر از موتور V8 شنیده می‌شود، و با باز شدن کامل دریچه‌های اگزوز، صدای رعدآسای شبیه خودروهای عضلانی را خواهید شنید. این صدا کودکانه و در عین حال کاملاً اعتیادآور است.

مصرف سوخت: ترکیبی از لذت و گناه
با این حال، هرچه بیشتر از قدرت موتور استفاده کنید، سوخت بیشتری مصرف می‌کنید. این موضوع البته واضح است و معمولاً در یک SUV قدرتمند نگرانی زیادی ایجاد نمی‌کند. اما در مدت بیش از یک هفته رانندگی با این خودرو، نمی‌توانستم از فکر مصرف سوخت خارج شوم. تصوری از یک تجربه قدرتمند و بدون عذاب وجدان با موتور V8 در ذهن داشتم، اما سیستم هیبریدی هرچند مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، پورشه را به یک خودروی صرفه‌جو مانند پریوس تبدیل نمی‌کند.

همانند همه خودروهای هیبریدی پلاگین، لازم است باتری را مرتباً شارژ کنید. مدل‌های جدید کاین هیبریدی دارای شارژر AC داخلی 11 کیلوواتی هستند، بنابراین اگر تجهیزات مناسب در خانه دارید، می‌توانید باتری را در حدود دو ساعت و نیم کاملاً شارژ کنید. برد الکتریکی نیز عالی است. سازمان EPA برد 24 مایلی را اعلام کرده است، اما من اغلب اعدادی نزدیک به 40 مایل را مشاهده کردم.

در شهر، اگر آرام رانندگی کنید، مصرف سوخت بسیار خوبی خواهید داشت. می‌توانید کاین را در حالت E-Power قرار دهید، و موتور V8 تا زمانی که گاز را به شدت فشار ندهید، روشن نمی‌شود. اما در سفرهای طولانی و با سرعت بالا، وضعیت کمی پیچیده‌تر است. در سفری 200 مایلی که بیشتر در بزرگراه و حدود 20 مایل آن در ترافیک آرام شهر نیویورک بود، با یک باتری پر، مصرف سوخت حدود 27 مایل در هر گالن (mpg) بود، در مقایسه با 22 mpg وقتی حدود یک‌چهارم باتری باقی مانده بود. هرچند عدد قابل توجهی نیست، اما همچنان به نوعی مصرف نمایانگر تجمل است.

در نهایت، شما با چیزی روبه‌رو هستید که هم بهترین ویژگی‌های هر دو جهان را دارد و هم بدترین ویژگی‌های آن‌ها را. در شرایط مناسب، می‌توانید از مزایای بزرگ بهره‌وری سیستم هیبریدی استفاده کنید، اما در مواقع دیگر، وزن اضافی قابل‌توجهی را باید با خود حمل کنید.

از نظر فلسفی، مدل‌های پایه کاین E-Hybrid و کاین S E-Hybrid احتمالاً منطقی‌تر به نظر می‌رسند، زیرا یک موتور V6 سبک‌تر و کارآمدتر را با همان باتری و موتور ترکیب می‌کنند. با این حال، عملکرد و شخصیت قدرتمند اما کم‌صدا که معمولاً در یک پورشه توربو دیده می‌شود، انکارناپذیر است. من این خودرو را واقعاً دوست دارم، هرچند آن را کاملاً مضحک می‌دانم و احتمال می‌دهم که به اندازه یک خودروی بنزینی خالص یا یک خودروی تمام‌الکتریکی رضایت‌بخش نباشد.

و از آنجا که این بررسی مربوط به یک پورشه است، نمی‌توانیم بدون اشاره به قیمت به پایان برسیم. این خودرو به طرز حیرت‌انگیزی گران است. قابل‌توجه است که قیمت پایه این مدل آزمایشی 2024 از 153,050 دلار به 163,945 دلار برای مدل معادل 2025 افزایش یافته است. قیمت مدل تست‌شده ما از 191,230 دلار به نزدیک به 200,000 دلار رسیده است. می‌توانید بسیاری از گزینه‌های اضافه مانند ترمزهای کربن-سرامیک 9,070 دلاری و بسته ورزشی سبک‌وزن 10,700 دلاری را حذف کنید (البته این تنها راه برای داشتن این صندلی‌های شطرنجی شگفت‌انگیز است). با این حال، این خودرو به هر شکل که نگاه کنید، بسیار گران است.

به نظر می‌رسد طبیعی است که یک خودروی پیچیده احساسات پیچیده‌ای را برانگیزد. در برخی لحظات، عاشق آن می‌شوید. در مواقع دیگر، از آن متحیر می‌شوید. و اغلب، از اینکه چقدر مضحک است شگفت‌زده می‌شوید. من کمی دلم می‌خواهد یکی از این‌ها داشته باشم و این فکر کمی مرا مضطرب می‌کند.

همان‌طور که قبلاً گفتم، احساسات متناقض.

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!