(تصاویر) داف XF یا ولوو FH؛ کدامیک انتخاب هوشمندانه تری است؟
خودروهای کار و تجاری مانند خودروهای سواری طیف وسیعی از محصولات و کلاس ها را شامل می شود که کشنده ها یکی از همین دسته خودروهای کار و تجاری هستند. کشنده ها در بازار با انواع مختلفی تولید شده که در میان آنها کشنده های تک محور به دلیل چابکی بیشتر و استهلاک کمتر بیشتر مورد توجه رانندگان قرار گرفته است.
در ایران هم این کشنده ها بیشترین حضور را داشته و سال هاست که برندهای مختلفی کشنده های خود را وارد کشور کرده اند، از برندهای مطرح آمریکایی و اروپایی تا این چند سال اخیر که کشنده های چینی نیز با قدرت بازار داخل را هدف قرار داده اند. در میان برند های اروپایی اما ولوو و داف از جمله محبوب ترین و خوش فروش ترین کشندهها هستند که انتخاب بسیاری از رانندگان بوده و خواهند بود.
ولوو FH و داف XF هر دو از جمله همین کشنده های اروپایی بدون دماغ هستند که هر تیپ شان با دیگری در یک سطح قرار میگیرند. این کشنده ها همیشه با یکدیگر در بازار رقابت داشته و طرفداران هر کدام با دلایل خاص خود کشنده محبوب خود را برتر می دانند، اما واقعا این برتری ها صحت دارد؟
طراحی ظاهری
نظر در مورد طراحی ظاهری موردی کاملا سلیقهای است و نمی توان هیچ کدام از این کشنده ها را از دیگری برتر دانست. اما در کل داف XF به مراتب چهره سادهتری از ولوو FH داشته که البته هم طرفداران و هم منتقدان بسیاری را دارد.
ولوو FH در نسخه های قبل از فیس لیفت چراغ های چهار وجهی و کشیده را داشت که ظاهر جسورانهای را به آن بخشیده بود اما در نسخه های فیس لیفت همان سبک جدید ولوو که چراغ های خطی L شکل است وجود داشته که ظاهر اسپرت تری را به کشنده داده است. همچنین خط و خطوط به کار رفته در نمای جلو و جانبی ولوو FH بیشتر بوده و همین مورد سبب شده تا چندان ساده نباشد.
داف XF اما طراحی به مراتب سادهتر و مینیمالی نسبت به رقیب داشته که در آن چراغ های اصلی با ابعادی نسبتا بزرگ و بیضی شکل طراحی شدهاند. همچنین جلوپنجره هم به صورت تمام مشکی بوده و تنها در بالاترین بخش آن لوگو داف قرار گرفته است. در این کشنده هم خبری از خطوط تند و تیز نیست اما برخلاف ولوو چراغ های روی تاج داف بزرگتر و مشابه چراغ های اصلی است.
کابین
در مقایسه کابین این دو کشنده باز هم شرایط بیرونی آنها حکم فرماست. با اینکه تقریبا از نظر فضا هم کشنده داف و هم کشنده ولوو تقریبا ابعاد و اندازه برابری دارند اما طراحی داخلی داف XF بسیار سادهتر و تا حدودی قدیمی تر از ولوو FH است.
ولوو FH در بخش کابین یک داشبورد نسبتا مدرن و بروزی دارد که خوشبختانه همچنان تمامی ادوات و آپشن های آن از طریق کلیدهای فیزیکی قابل کنترل هستند. مقابل راننده هم یک فرمان چهار شاخه با کلیدهای کنترلی و یک کلاستر دوگانه آنالوگ – دیجیتال تعبیه شده تا تمامی اطلاعات مورد نیاز را به راننده نشان دهد.
داف XF اما این سوی میدان داشبورد به مراتب سادهتر و البته کمی قدیمی داشته که در آن همچنان کلیدهای فیزیکی به صورت کامل قرار دارد. مقابل راننده هم یک فرمان چهار شاخه مولتی فانکشن و یک کلاستر آنالوگ – دیجیتال قرار گرفته تا راننده تمام اطلاعات مورد نیازش را از طریق آن بدست آورد.
همانطور که اشاره کردیم فضای کابین در هر دو کشنده تقریبا یکسان بوده و نکته مثبتی که در هر دو دیده می شود حذف پالونی وسط است تا رفت و آمد در کابین به راحت ترین حالت ممکن صورت پذیرد. همچنین متریال به کار رفته در ولوو FH و داف XF هر دو بسیار کیفیت بالایی داشته و مونتاژ هم با دقت بالا انجام شده است.
مشخصات فنی
ولوو FH در بخش فنی و قوای محرکه به یک موتور ۶ سیلندر ۱۲.۸ لیتری خطی توربو دیزل مجهز شده که توان تولید ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک i-shift مختص خود ولوو کنترل شده که تعویض دنده های بسیار هوشمند و نرمی دارد.
تعلیق ولوو FH500 در محور جلو از نوع پارابولیک با فنر و میل موجگیر بوده و در محور عقب هم از نوع بادی است که قابل تنظیم ارتفاع را فراهم می کند. ضمن اینکه اتاق FH500 نیز سوار بر بالن بوده تا ضربات در کمترین حالت به کابین و سرنشینان منتقل شود. ضمن اینکه استاندارد آلایندگی این کشنده هم از نوع یورو ۶ بوده و توان حمل بار آن حدود ۳۶.۵ تن است.
داف XF هم این سوی میدان به یک پیشرانه ساخت برند مادر خود یعنی پکار مجهز شده که یکی از کم استهلاک ترین هاست. قلب تپنده داف یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۱۳ لیتری توربو دیزل بوده و توانایی تولید ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. گیربکس این کشنده هلندی از برند ZF اصلی آلمان بوده و به صورت ۱۲ سرعته ریتاردر دار است.
سیستم ترمز داف XF در هر دو محور جلو عقب از نوع ترمزهای دیسکی بوده و همچنین تعلیق کشنده نیز تماما سوار بر بالون بوده که یکی از محاسن این داف محسوب می شود. وزن XF هم نزدیک به ۷.۵ تن بوده و مجموع وزن ناخالص آن هم ۴۴ تن است. البته یکی از مواردی که در ایران مطرح است حساسیت پیشرانههای داف نسبت به ولوو به کیفیت سوخت بوده که ممکن است راننده را گاه به زحمت اندازند.
امکانات ایمنی و رفاهی
داف ۵۳۰ در بخش امکانات ایمنی و رفاهی هم یک کشنده نسبتا پر آپشن بوده و به مواردی همچون هشدار نقطه کور، سیستم رادار خط خوان ، سنسور ترمز اضطراری، سیستم سنجش درجه باد تایر ها و سیستم هشدار باز شدن درب باک، قفل کن دیفرانسیل، ترمز ضد لغزش، کلید تنظیم ارتفاع، ترمز تپه، بوق دنده عقب، رادار خط خوان، چراغ های جلو LED، صندلی بادی راننده و شاگرد، استارت دکمه ای، دو عدد تخت خواب، یخچال، کولر و بخاری درجا، دی لایت، کنترل کابین از روی تخت، فرمان مولتی فانکشن، مانیتور، سیستم برقی بالابر اتاق، کروز کنترل، سانروف، رادارهای جلو ، سیستم های ایمنی نظیر ABS ،AEBS ،ESC ،EBS ،ASR و TCS اشاره کرد.
ولوو FH500 نیز در بخش آپشن با سطح های مختلفی به بازار عرضه شده و به امکاناتی نظیر سیستم تعلیق بادی پیشرفته، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و ترمز اضطراری خودکار (AEB)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، صندلیهای راحت با تنظیمات مختلف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با کیفیت و سیستم مالتی مدیا با مانیتور، کروز کنترل تطبیقی، دوربینهای دید عقب و کناری و سیستم مدیریت رانندگی مجهز شده است.
نتیجه گیری
ولوو FH500 و داف XF530 همانطور که اشاره کردیم دو کشنده بسیار قدرتمند و محبوب در صنعت حمل و نقل هستند که هر کدام ویژگیها و مزایای خاص خود را دارند. ولوو FH500 با موتورهای مختلف D13K از ۴۲۰ اسب بخار تا ۵۴۰ اسب بخار قدرت داشته که آن را برای رانندگی در مسیرهای طولانی و حمل بارهای سنگین مناسب می کند. این کامیون با توجه به طراحی آیرودینامیک خود و فناوری توربو کامپوند، مصرف سوخت را بهینه کرده و در کنار آن راحتی راننده را با کابینهای لوکس و فناوریهای پیشرفته مانند سیستم هشدار برخورد و فرمان پویا فراهم میآورد.
داف XF530 نیز با موتور PACCAR MX-13، قدرت ۵۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰۰ نیوتنمتر دارد که بهویژه در سرعتهای پایین عملکرد بسیار بهینهای دارد و مصرف سوخت را کاهش میدهد. کابین سوپر اسپیس این کشنده، جادار و راحت است و برای رانندگانی که ساعات طولانی را در جاده سپری میکنند، گزینهای بسیار مناسب است. داف XF530 همچنین با ویژگیهایی همچون سیستم ترمز پیشرفته و کابین آرامتر شناخته میشود.
سرانجام اگر اولویت شما بر تکنولوژی پیشرفته، ایمنی و راحتی راننده باشد، ولوو FH500 میتواند انتخاب بهتری باشد، اما اگر به دنبال کاهش هزینهها، مصرف سوخت پایینتر و راحتی در کابین هستید، نماینده داف گزینهای قابل قبول است. بسته به نیازهای خاص شما و نوع عملیات حمل و نقل، انتخاب یکی از این دو مدل میتواند متفاوت باشد، اما هر دو کشنده در دسته بهترینها قرار دارند و گزینهای مناسب برای استفادههای طولانیمدت و مسیرهای مختلف به شمار میروند.
منبع: اسب بخار