نیلی بلاگ‌

فراری 12Cilindri Spider یک کلاسیک خواهد شد: بررسی اولین رانندگی

1

تنها یک خودروساز همچنان یک موتور V-12 تنفس طبیعی غیر هیبریدی تولید می‌کند. آن هم فراری است—چون البته که فراری است.

آیا فراری بدون V-12 همچنان فراری خواهد بود؟ این آرایش موتوری از سال ۱۹۴۷ برای این برند ضروری بوده است. البته فراری موتورهای V-8 شگفت‌انگیزی تولید می‌کند، و موتور جدید توربوشارژ و هیبریدی V-6 آن به اندازه موتورهایی با دو برابر سیلندر قدرت دارد. اما هیچ چیز هرگز به اندازه یک سمفونی ۱۲ سیلندر، ظریف و جادویی نخواهد بود.

اولین موتور V-12 فراری تنها ۱.۵ لیتر حجم داشت، یک موتور کوچک که در اولین خودروی انزو فراری، مدل 125S، قرار گرفت. اما اکنون موتور V-12 فراری به یک سلاح سنگین تبدیل شده است؛ یک موتور ۶.۵ لیتری پرهیجان که در زیر کاپوت شاسی‌بلند Purosangue و جدیدترین خودروی گرند تورر (GT) فراری، یعنی 12Cilindri، در نسخه اسپایدر، جای گرفته است.

مشخصات سریع: فراری 12Cilindri Spider مدل ۲۰۲۵

موتور: ۶.۵ لیتری V-12
قدرت خروجی: ۸۱۹ اسب بخار / ۵۰۰ پوند-فوت گشتاور
شتاب ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت: ۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۱۱ مایل در ساعت (۳۳۹ کیلومتر در ساعت)
قیمت پایه / قیمت در نسخه تست‌شده: ۵۱۵,۴۰۰ دلار / ۶۸۵,۵۳۳ دلار

اگر حدس نزده‌اید، نام “12Cilindri” به معنای واقعی کلمه به “۱۲ سیلندر” ترجمه می‌شود. شاید فکر کنید این فقط یک نام‌گذاری ساده و بدون خلاقیت است. اما فراری می‌گوید این نام یک ادای احترام به موتور نمادین V-12 است، و نشانه‌ای از ۷۸ سال سابقه تولید موتورهای ۱۲ سیلندر.

12Cilindri علاوه بر نامش، ارجاعات دیگری نیز به گذشته دارد که آشکارترین آن، ادای احترام بصری به مدل 365 GTB/4 Daytona است—شاید تحسین‌شده‌ترین خودروی GT تاریخ.

از نظر فنی، نسخه Spider همانند برادر کوپه خود است. سقف سخت تاشو باعث شده وزن آن به ۳۵۷۱ پوند (حدود ۱۶۲۰ کیلوگرم) برسد، که ۱۳۰ پوند بیشتر از نسخه کوپه است. این تفاوت وزن، نیاز به برخی تنظیمات در سیستم تعلیق و آیرودینامیک را به همراه داشته است. همچنین، برخلاف سنت معمول، این مدل بلافاصله پس از نسخه کوپه معرفی شده است، نه یک یا دو سال بعد.

در حالی که این خودرو از نسخه‌های پیشرفته فناوری و موتور مدل 812 Superfast بهره می‌برد، اما دارای فاصله محوری کوتاه‌تر و چرخ‌های بزرگ‌تر ۲۱ اینچی است. با این حال، برخلاف 812، این مدل دیگر همان نقش را در خط تولید فراری ایفا نمی‌کند.

از زمان معرفی 812، فراری تغییرات زیادی را تجربه کرده است. اکنون مدل‌های هایبرید موتور وسط مانند 296 GTB و SF90 با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار، خودروهای پرفورمنس بالای این برند هستند. در عوض، مدل‌های Roma، Purosangue و 12Cilindri بیشتر برای رانندگی در جاده طراحی شده‌اند تا پیست.

مدل 12Cilindri Spider با قیمت ۵۱۵,۴۰۰ دلار (یا ۶۸۵,۵۳۳ دلار در نسخه تست‌شده) ویژگی‌هایی دارد که حتی انزو فراری هرگز تصور نمی‌کرد، از جمله سیستم گرمایش مخصوص گردن، صندلی‌های ماساژور، سیستم استارت/استاپ خودکار و یک برنامه نگهداری ۷ ساله کارخانه‌ای. آیا اصلاً می‌توانید تصور کنید که آقای فراری دکمه استارت/استاپ را برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت تأیید کند؟ او احتمالاً در اعتراض به چنین اقدامی، شرکت را تعطیل می‌کرد!

نقاط قوت: موتور V-12 با ۹۵۰۰ دور بر دقیقه، طراحی خیره‌کننده، تجربه رانندگی لذت‌بخش، دوباره موتور V-12 با ۹۵۰۰ دور بر دقیقه

آیا این یعنی 12Cilindri نرم و خسته‌کننده است؟ یعنی یک فراری واقعی نیست؟ چنین چیزی با این موتور اصلاً امکان ندارد! این خودرو از نسخه ارتقایافته موتور دیوانه‌وار V-12 مدل 812 Competizione بهره می‌برد، به این معنی که تا ۹۵۰۰ دور بر دقیقه دور می‌گیرد و ۸۱۹ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ پوند-فوت گشتاور تولید می‌کند. این موتور همچنان از سیستم انگشتی پیرو سوپاپ‌های پیشرفته مدل 812 استفاده می‌کند و یک نرم‌افزار جدید به نام Aspirated Torque Shaping (ATS) به آن اضافه شده است. این فناوری، به مهندسان امکان داده تا منحنی گشتاور را در دنده‌های سوم و چهارم شکل دهند، به‌طوری که شتاب خودرو همچنان پرهیجان باشد اما در عین حال نرم و کنترل‌شده به نظر برسد.

تجربه رانندگی

در جاده، 12Cilindri رانندگی را آسان می‌کند. وقتی حالت رانندگی مانتینو روی اسپرت تنظیم شده، سقف باز است، سیستم گرم‌کن گردن روشن است و گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه در حالت دستی قرار دارد، این خودرو معنای واقعی یک GT را تداعی می‌کند. بسیاری از خودروهای مدرن گرند تورر (GT) سعی دارند راننده را از حس جاده جدا کنند، با تعلیق بیش‌ازحد نرم و عایق صوتی زیاد که ارتباط را کاهش می‌دهد. اما یک خودروی GT واقعی باید هم بتواند در اتوبان آرام و راحت باشد و هم در جاده‌های پرپیچ‌وخم هیجان ایجاد کند.

12Cilindri در ترافیک می‌تواند آرام و ساکت باشد، اما به‌محض باز شدن مسیر، به یک موشک هدایت‌شونده تبدیل می‌شود.

در جاده‌های اطراف لیسبون، تمام ویژگی‌های مدرن فراری مشهود است:

فرمان فوق‌العاده سریع است، آن‌قدر که مغز شما نیاز به تطبیق دارد! قسمت جلویی خودرو به‌سرعت به سمت Apex شیرجه می‌زند.
پدال گاز نرم و متعادل تنظیم شده است؛ با فشردن اولیه، افزایش سرعت کاملاً خطی است و هیچ شوکی به سر راننده وارد نمی‌شود.
ترمزها به‌خوبی قابل کنترل هستند و نیازی نیست بیش‌ازحد روی پدال فشار بیاورید تا از ترمزگیری ناگهانی جلوگیری شود.

بیشتر خودروهای مدرن این پارامترها را بسته به حالت رانندگی تغییر می‌دهند، اما فراری چنین کاری نمی‌کند. در عوض، فرمان، دریچه گاز، نقشه موتور و سیستم ترمز-با-سیم در تمام حالت‌ها ثابت باقی می‌مانند، به این ترتیب راننده همیشه حس ثبات و اعتماد به خودرو را حفظ می‌کند.

سیستم مانتینو تنها روی جزئیات تغییر ایجاد می‌کند، مانند افزایش سرعت تعویض دنده، تنظیم دیفرانسیل، بازتر شدن اگزوز، تغییر سیستم تعلیق و تنظیمات کمکی. حتی برنامه‌ریزی فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب را نیز تغییر می‌دهد.

نقاط ضعف: فوق‌العاده گران‌قیمت، کمی بیش‌ازحد ساکت، دکمه‌های لمسی داخلی آزاردهنده

درحالی‌که این خودرو ابعاد کوچکی ندارد، اما نسخه جدید فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب فراری که Passo Corto Virtuale یا «فاصله محوری مجازی کوتاه» نام دارد، باعث می‌شود که چابک‌تر از آنچه هست، احساس شود. البته در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ زیرا چرخ‌های عقب بسیار تهاجمی می‌چرخند و قبل از اینکه به آن عادت کنید، ممکن است احساس کنید که انتهای خودرو روی چرخ‌های متحرک قرار دارد و سریع‌تر و پرخاشگرانه‌تر از حد انتظار می‌چرخد.

حالت‌های رانندگی پرهیجان

حالت Race (مسابقه) پایه‌ی شدیدترین تنظیمات 12Cilindri است.

حالت C/T Off، تنظیمات مسابقه‌ای را حفظ می‌کند اما کنترل کشش را خاموش می‌کند، که امکان دریفت‌های کنترل‌شده را با سیستم هوشمند Side Slip Control فراری فراهم می‌کند.
حالت ESC Off، تمام سیستم‌های کمکی راننده را خاموش می‌کند و فقط برای رانندگانی مناسب است که اعتمادبه‌نفس زیادی دارند!

اگر آن را روی Race بگذارید و در جاده‌ای پرپیچ‌وخم برانید، به نقطه شیرین تجربه رانندگی می‌رسید:

گیربکس دنده‌ها را با قدرت تعویض می‌کند بدون اینکه تعادل خودرو را به هم بزند.
دیفرانسیل عقب با تایرهای عظیم ۳۱۵/۳۵-R21 همکاری می‌کند تا حداکثر چسبندگی را هنگام خروج از پیچ ارائه دهد.
کیفیت سواری روی جاده‌های صاف سفت، اما کنترل‌شده است و اگر مسیر به جاده‌ای ناهموار و پر از چاله تبدیل شود، حالت بامپی رود (Bumpy Road Mode) فعال می‌شود.

حالت بامپی رود در واقع یک ویژگی است که مایکل شوماخر هنگام تست مدل 430 Scuderia روی یک پیست ناهموار پیشنهاد کرد. او از مهندسان خواست که نرم‌ترین تنظیمات تعلیق را با شدیدترین تنظیمات دینامیکی ترکیب کنند. در نتیجه، اینجا هم فراری تنظیمات تعلیق حالت Wet (بارانی) را با تمام ویژگی‌های حالت Race ترکیب کرده است. نتیجه؟ یک تجربه رانندگی تقریباً بی‌نقص! 🚀

در یک جاده خلوت و پرپیچ‌وخم، این خودرو یک لذت مطلق است. دید به زوایای جلویی از روی کاپوت بلند عالی است، و ترکیب بخش جلویی سریع با سیستم فرمان‌پذیری پویای چرخ‌های عقب باعث می‌شود این خودرو مانند یک موشک حرکت کند. نرم‌افزار کنترل کشش (TC) و کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) به‌قدری هوشمندانه تنظیم شده که حتی متوجه نمی‌شوید عملکرد شما را محدود می‌کند، مگر اینکه واقعاً بخواهید تعادل خودرو را به هم بزنید.

تجربه رانندگی آن، یک لذت واقعی است، حتی اگر همچنان کمی بیش‌ازحد ساکت باشد.
فراری، مانند سایر خودروسازان، باید استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای را رعایت کند، بنابراین فیلترهای آلایندگی و تنظیمات بهینه‌سازی مصرف سوخت صدای دیوانه‌وار V-12 را تا حدی کاهش داده‌اند. بااین‌حال، همچنان یک طنین زیبا و همیشه حاضر دارد، اما فقط زمانی واقعاً خود را نشان می‌دهد که با نهایت سرعت رانندگی کنید. یا وقتی که داخل یک تونل هستید و مانند یک کودک تصمیم می‌گیرید گاز بدهید! 😆

این یک فراری مدرن واقعی است، به این معنی که از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود تجربه رانندگی استفاده می‌کند. و در این مأموریت، یک موفقیت بزرگ است.

کابین فراری مدرن: تجربه‌ای ترکیبی

داخل کابین نیز مانند دیگر مدل‌های مدرن فراری است، که گاهی می‌تواند خوب و گاهی آزاردهنده باشد. فراری طی سال‌های اخیر دکمه‌های فیزیکی را به‌تدریج حذف کرده است و در مدل Roma تقریباً همه چیز را به دکمه‌های لمسی خازنی تغییر داد. 12Cilindri نیز همین مسیر را دنبال می‌کند.

و وقتی می‌گویم تقریباً همه چیز لمسی خازنی شده، منظورم دقیقاً همین است!

از دکمه استارت/استاپ روی فرمان گرفته تا تنظیم آینه‌های جانبی، همگی لمسی هستند.
البته، فناوری لمسی بهبودهایی داشته است. دکمه‌های روی فرمان هنگامی که استفاده نمی‌شوند، خاموش می‌شوند تا از لمس‌های تصادفی که در Roma رایج بود، جلوگیری شود.
و تقریباً هر چیزی که لمسی خازنی نیست، روی صفحه‌نمایش قرار دارد!

شاید عجیب باشد که هنوز مانتینو را لمسی نکرده‌اند! خوشبختانه، تنها بخشی که همچنان فیزیکی باقی مانده، همان کلید چرخشی معروف مانتینو است.

آینده موتور V-12: پایان راه یا راهی جدید؟

اینکه فراری هنوز هم می‌تواند یک خودروی اسپرت V-12 بسازد که تا این حد دور موتور می‌گیرد، درحالی‌که دنیا به سمت کوچک‌سازی موتور، هیبریدی‌سازی و توربوشارژر حرکت می‌کند، نشان‌دهنده خلاقیت و مهندسی بی‌نظیر این برند است.

اما آیا فراری می‌تواند در آینده بدون فناوری هیبریدی، چنین موتوری را تولید کند؟

وقتی از آن‌ها پرسیده شد که آیا ممکن است این خودرو در آینده هیبریدی شود، پاسخی ندادند. اما به نظر می‌رسد که این تنها راه ادامه حیات موتور V-12 باشد.

تا زمانی که آینده مشخص شود، از آنچه که ممکن است آخرین نمونه از این نژاد باشد، لذت ببرید! 🎵🔥🚀

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!