نیلی بلاگ‌

(تصاویر) خودروی تازۀ «رنو» که موتورش در چرخ‌هایش قرار دارد

فرادید| این خودرو که شمار محدودی از آن تولید خواهد شد، رنو ۵ Turbo ۳ E نام دارد و توانایی دستیابی به سرعت‌های بالای ۱۶۷ مایل در ساعت را دارد؛ سرعتی که به لطف موتور ۵۴۰ اسب بخار در هر یک از چرخ‌های عقبش به دست می‌آید. 

به گزارش فرادید، در نتیجه این خودرو ۳۵۴۰ پوند-فوت (۴۸۰۰ نیوتن‌متر) گشتاور در چرخ‌ها دارد که به آن امکان می‌دهد در کمتر از ۳.۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این عملکرد در خودرویی گنجانده شده که عرض آن مشابه یک خودروی اسپرت است، اما طول آن مانند یک هاچ‌بک کوچک‌تر است، به همین دلیل رنو آن را نخستین «سوپرکار کوچک» الکتریکی جهان می‌نامد. 

1

فابریس کامبولیو، مدیر عامل برند رنو گفته: «این مدل بهترین عملکرد و تجربه را تنها با چهار متر طول ارائه می‌دهد که در بازار بی‌سابقه است. با این خودرو، رنو همچنان به تولید خودروهای الکتریکی که هر روز جذاب‌تر می‌شوند ادامه می‌دهد.» 

رنو ۵ Turbo ۳ E به عنوان «قدرت‌مندترین و پیشرفته‌ترین خودروی جاده‌ای تولیدی این برند» معرفی شده و ظاهر و عملکرد یک خودروی مسابقه‌ای را برای استفاده روزمره تطبیق داده است. 

2

مشابه سوپرکارها، این خودروی دو درب و دو نفره دارای سپر برجسته و بال عقب گسترش‌یافته است، در حالی که جزئیاتی مانند آینه‌های بغل و چراغ‌های جلوی مربعی، یادآور مدل رنو ۵ توربو دهه ۱۹۸۰ هستند. 

حساسیت‌های مسابقه‌ای این خودرو به داخل کابین نیز انتقال یافته و دارای ترمز دستی عمودی به سبک رالی و کمربند ایمنی شش نقطه‌ای به جای کمربند ایمنی معمولی است.

3

مهندسان شرکت آلپاین که متعلق به رنو است، یک پلتفرم جدید آلومینیومی برای رنو ۵ Turbo ۳ E طراحی کرده‌اند که از موتورهای ۵۴۰ اسب بخاری در چرخ‌های عقب ۲۰ اینچی خود پشتیبانی میکند. 

خودروهای الکتریکی همین حالا ههم به دلیل فراهم کردن شتاب آنی نسبت به خودروهای با موتور احتراق داخلی شناخته‌شده هستند، چرا که می‌توانند از حالت سکون، گشتاور کامل فراهم کنند. 

4

با قرار دادن موتور در چرخ‌ها، رنو ۵ Turbo ۳ E این ویژگی را یک گام جلوتر برده و قدرتی ایجاد کرده که مشابه توربوهای دیروز است، اما بدون زمان تأخیر! 

فیلیپ کریف، مدیرعامل برند آلپاین و مدیر فناوری رنو گفته: «ما از هیچ هزینه‌ای در این پروژه کم نکردیم، پلتفرم خاصی توسعه دادیم و نخستین موتورهای ۵۴۰ اسب بخاری درون چرخ‌ها را به جهان معرفی کردیم که امکان رسیدن از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حدود سه ثانیه را فراهم میکند.» 

5

به گفته برند رنو، موتورهای دوگانه درون چرخ چابکی بهتری فراهم می‌کنند و همچنین موجب صرفه‌جویی در فضا و وزن در محور عقب می‌شوند. 

با ساختار فوق‌سبک کربنی، وزن کل خودرو تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم است و نسبت قدرت به وزن آن با سوپرکارهای نمادین رقابت می‌کند. باتری ۷۰ کیلووات ساعتی خودرو زیر کف است و در مدت ۱۵ دقیقه از ۱۵ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود و می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. 

6

برای گرامیداشت دوران اوج رنو ۵ Turbo اصلی، تولید این خودرو محدود به ۱۹۸۰ دستگاه خواهد بود که سال ۲۰۲۷ در نمایشگاه‌ها به فروش خواهد رسید. خریداران می‌توانند شماره دلخواه خود را درخواست کنند و خودرو را در رنگ‌های مختلف سفارشی‌سازی کنند. 

7

چندین خودروساز دیگر نیز در حال آزمایش برای احیای مدل‌های نوستالژیک دهه ۱۹۸۰ با موتورهای الکتریکی بوده‌اند، هرچند تاکنون این مدل‌ها بیشتر در قالب خودروهای مفهومی بوده‌اند و احتمالاً وارد خط تولید نخواهند شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!