نیلی بلاگ‌

جدال مدیریتی در Harley-Davidson؛ نبرد برای تصاحب آینده برند افسانه‌ای

1

اختلافاتی که از انتخاب مدیرعامل جدید و سیاست‌های کاری از جمله دورکاری و تنوع‌گرایی شروع شد، اکنون به یک بحران مدیریتی تمام‌عیار در Harley-Davidson تبدیل شده است. به گزارش Wall Street Journal، این نزاع باعث استعفای یکی از اعضای هیئت‌مدیره و تلاش برای برکناری دیگر اعضا شده است.

جلسه سرنوشت‌ساز در شیکاگو

تلاش برای انتخاب مدیرعامل جدید

در مارس گذشته، مدیران Harley در هتلی در شیکاگو گرد هم آمدند تا در مورد جانشین مدیرعامل فعلی، Jochen Zeitz، تصمیم بگیرند. Zeitz که ۶۲ سال دارد، در ابتدای سال جاری اعلام کرده بود که قصد بازنشستگی دارد. اما هیچ‌یک از سه نامزد معرفی‌شده موفق به کسب اکثریت آرا نشدند. برای برخی از اعضا، این به معنی ادامه روند جست‌وجو بود، اما برای Jared Dourdeville، نماینده ۳۶ ساله شرکت سرمایه‌گذاری H Partners، یک نقطه عطف بود.

آغاز جنگ نیابتی

چند روز بعد، Dourdeville در نامه‌ای خواستار استعفای فوری Zeitz و دو عضو قدیمی دیگر شد. این اقدام آتش یک نبرد نیابتی درون شرکتی را شعله‌ور کرد.

“عقاب را آزاد کنید”: آغاز کمپین تغییر

حرکت H Partners برای بازسازی رهبری

شرکت H Partners، که دومین سهام‌دار بزرگ Harley است، کمپینی با عنوان «عقاب را آزاد کنید» به راه انداخت. آن‌ها تلاش دارند اعضایی را که به زعم‌شان نماد فساد فرهنگی و ضعف مدیریتی هستند، از هیئت‌مدیره کنار بزنند.

چالش‌های پیش روی برند

Harley با کاهش فروش، پیر شدن مشتریان، و آینده‌ای نامعلوم دست‌وپنجه نرم می‌کند. مدیرعامل آینده باید یا مسیر Zeitz را ادامه دهد یا رویکردی کاملاً جدید در پیش بگیرد، در حالی که باید اعتماد ۱۲۰۰ نمایندگی و مشتریان وفادار را دوباره جلب کند.

درخواست برای تغییرات بزرگ در هیئت‌مدیره

هدف‌گیری مدیران باسابقه

H Partners خواهان آن است که سه عضو باسابقه هیئت‌مدیره یعنی Tom Linebarger (با ۱۷ سال سابقه)، Sara Levinson (با ۲۹ سال سابقه) و خود Zeitz در جلسه عمومی سالانه ۱۴ مه رأی نیاورند. آن‌ها معتقدند برای پایان دادن به چرخه «اجرای ضعیف، عملکرد پایین و نبود پاسخ‌گویی» نیاز به تغییرات اساسی است.

Zeitz؛ مدیر عاملی که از Puma آمد

ورود Zeitz به Harley

Jochen Zeitz در سال ۲۰۲۰ و پس از استعفای Matt Levatich به‌عنوان مدیرعامل موقت انتخاب شد و سپس به طور رسمی مدیرعامل شد. او پیش‌تر مدیرعامل برند ورزشی Puma بود و بیشتر با گرایش‌های محیط‌زیستی‌اش شناخته می‌شد.

استراتژی «Hardwire»

Zeitz برنامه‌ای با نام Hardwire معرفی کرد که تمرکزش بر موتورهای رده بالا، حذف مدل‌های زیان‌ده، کاهش هزینه‌ها و عقب‌نشینی از برخی بازارهای خارجی بود. این استراتژی ابتدا موفق ظاهر شد و سود خالص را به ۱۴٪ رساند. اما این رشد دوام نداشت.

اختلافات درون هیئت‌مدیره: دورکاری و فرهنگ شرکتی

سیاست دورکاری زیر ذره‌بین

در دوران کرونا، بسیاری از کارکنان سفیدپوش Harley دورکار شدند. این سیاست پس از بحران هم ادامه یافت و حتی دفتر مرکزی به پارک عمومی تبدیل شد. شرکت این تغییر را در راستای تعامل با جامعه عنوان کرد، اما Dourdeville آن را نشانه از بین رفتن فرهنگ سازمانی دانست.

پاسخ منفی هیئت‌مدیره

به گفته Dourdeville، زمانی که این نگرانی‌ها را مطرح کرد، پاسخ هیئت‌مدیره چنین بود: «برای مدیرعامل‌مان، این بحث بسته شده است.»

فشارها برای استعفای Zeitz افزایش می‌یابد

واکنش‌ها به انتقادات

Zeitz در پاسخ به انتقادات برخی نمایندگی‌ها گفت: «همه با این مسیر همراه نخواهند بود. این طبیعت تغییر است.» اما به نظر می‌رسد خود او هم آماده پایان این مسیر بود. طبق اطلاعات افشا شده، او به مدیر H Partners اطلاع داده بود که در سال ۲۰۲۵ بازنشسته خواهد شد. با این حال، وقتی Jaffer از H Partners از او خواست سریع‌تر کنار برود، Zeitz از جلسه خارج شد.

جدال ادامه دارد

در حالی که Zeitz در برابر فشارها مقاومت می‌کرد، H Partners به تلاش خود برای تغییر هیئت‌مدیره ادامه داد. از آن زمان تاکنون، ارزش سهام شرکت ۵٪ افت داشته است.

نامزد بعدی چه کسی خواهد بود؟

سکوت H Partners در مورد جانشین

هنوز نام فرد مورد حمایت H Partners برای مدیرعاملی مشخص نشده است. این در حالی است که Harley با چالش‌هایی چون کاهش تقاضا، بسته شدن نمایندگی‌ها، و تعرفه‌های صادراتی روبروست.

ادامه نبرد تا جلسه عمومی

این جنگ درون‌سازمانی تا جلسه عمومی ۱۴ مه ادامه خواهد داشت. در این مدت، تحلیل‌گران، سهام‌داران، و حتی فعالان خارج از صنعت موتورسیکلت‌سازی در مورد آینده Harley اظهار نظر می‌کنند.

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!