رنو 4 برقی؛ کامبک هاچبک نوستالژیک با شتاب 8 ثانیهای
ارسال شده توسط: پوریا خاکی 18 اردیبهشت 1404 ساعت 19:38
نسخه تمام برقی خودرو هاچ بک رنو 4 – Renault 4 E-Tech با توان قابل توجه و شتاب صفر تا صد 8 ثانیهای به طور رسمی معرفی شد و در ادامه با مشخصات فنی و شانس واردات آن به ایران همراه شما هستیم.
نام رنو ۴ برای بسیاری از علاقهمندان به خودرو در سراسر جهان، یادآور خاطرات نوستالژیک از یک خودروی کوچک، اقتصادی و بسیار کاربردی است که از سال ۱۹۶۱ برای دههها تولید شد و به یکی از نمادهای صنعت خودرو فرانسه تبدیل گشت. حال، رنو با نگاهی به آینده و در راستای استراتژی الکتریکیسازی خود، این نام ماندگار را در قالب یک کراس اوور کوچک تمام الکتریکی با نام رنو 4 برقی (Renault 4 E-Tech) احیا کرده است. این خودرو که تصاویر رسمی آن به تازگی منتشر شده، برداشتی مدرن از فلسفه سادگی و کارایی رنو ۴ کلاسیک است که با فناوریهای نوین الکتریکی و طراحی جذاب ترکیب شده است. پیش از این، رنو با رونمایی از کانسپت جسورانه و آفرودی رنو 4 Trophy، نوید بازگشت این نام را داده بود و حالا نسخه تولیدی رنو 4 E-Tech، اگرچه با ظاهری شهریتر، اما همچنان با حفظ برخی المانهای طراحی آن کانسپت و روح اصلی رنو ۴، آماده ورود به بازار در سال ۲۰۲۵ میشود. اما مشخصات فنی این خودرو چیست و آیا شانس ورود به ایران را دارد؟ در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز به این سوالات پاسخ میدهیم.
فهرست مطالب
مشخصات فنی و امکانات رنو 4 برقی
رنو 4 برقی یک خودروی تمام الکتریکی است که نیروی محرکه آن توسط یک موتور الکتریکی با حداکثر قدرت ۱۱۰ کیلو وات یعنی معادل حدود ۱۴۸ اسب بخار تامین میشود. این قدرت برای یک کراس اور کوچک شهری کافی به نظر میرسد و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۸.۵ ثانیهای را برای خودرو به ارمغان میآورد که نشاندهنده عملکردی قابل قبول و چالاک در ترافیک شهری و مسیرهای حومهای است.
انرژی مورد نیاز موتور الکتریکی توسط یک پکیج باتری با ظرفیت ۵۲ کیلو وات ساعت تامین میشود. این باتری قادر است برد پیمایشی ۴۰۲ کیلومتر را بر اساس استاندارد WLTP برای رنو 4 برقی فراهم کند که برای یک خودروی الکتریکی در این کلاس، برد بسیار مناسبی محسوب میشود و برای اکثر نیازهای روزانه و حتی سفرهای کوتاه آخر هفته کافی خواهد بود. در بخش شارژ نیز، رنو 4 E-Tech عملکرد خوبی دارد. این خودرو از شارژ سریع DC پشتیبانی میکند و قادر است تنها در ۳۰ دقیقه، شارژ باتری خود را از ۱۵ درصد به ۸۰ درصد برساند. این سرعت شارژ مناسب، استفاده از خودرو در مسافتهای طولانیتر را نیز آسانتر میکند.
در مقایسه با خودروهای الکتریکی موجود در بازار ایران، رنو 4 برقی از نظر ابعادی و کلاسی، شاید نزدیک به خودروهایی مانند KMC E30X قرار گیرد. با این حال، محصول رنو از نظر برد پیمایشی، قدرت موتور و سرعت شارژ، به طور قابل توجهی برتر است و احتمالا از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت و میتواند به عنوان یک گزینه اروپایی جذابتر در این بخش از بازار مطرح شود.
طراحی ظاهری و ابعاد
طراحی بیرونی رنو 4 برقی به طرز ماهرانهای المانهای مدرن را با یادآوریهایی از مدل کلاسیک ترکیب کرده است. یکی از نکات جذاب، ارائه رنگ جدید سبز Hauts-de-France است که ادای احترامی به رنگهای مد روز دهه ۱۹۶۰ میلادی، دوران اوج رنو ۴ اصلی، محسوب میشود. نمای جلوی خودرو کاملا مدرن و منطبق بر اصول طراحی خودروهای الکتریکی است؛ جلو پنجره به صورت بسته و با رنگ مشکی دودی طراحی شده و سطحی با بافتهای تزئینی عمودی و مورب دارد. چراغهای اصلی گرد، یادآور مدل کلاسیک هستند، اما با چراغهای روشنایی روز LED براکتی شکل در طرفین و لوگوی نورانی رنو در مرکز، چهرهای کاملا فناورانه و امروزی پیدا کردهاند. بخش پایینی سپر با طراحی دودی رنگ، کمی حس کراس اور و اتمسفر کمتر دیده شدهای را به این خودروی کوچک بخشیده است.
بیشتر بخوانید
در نمای جانبی، سه خط برجسته روی دربها، به بدنه حجم و حس قدرت بخشیدهاند. اما شاخصترین المان در این نما، فرم پنجره جانبی عقب است که با طراحی ذوزنقهای شکل خود، ظاهری بسیار خاص و متمایز ایجاد میکند و یکی از پیوندهای اصلی با طراحی رنو ۴ کلاسیک به شمار میرود. نمای عقب رنو 4 E-Tech نیز به همان اندازه جذاب و منحصربهفرد است. چراغهای عقب LED با طراحی سه بخشی و کپسولی شکل، حالتی سه بعدی و بسیار مدرن دارند. در کنار این چراغها، لوگوی عدد “4” با طراحی پویا و جذاب قرار گرفته است که به خوبی هویت این مدل را یادآوری میکند.
از نظر ابعادی، رنو 4 برقی یک کراس اور کوچک و جمع و جور در سگمنت B محسوب میشود و طول آن ۴۱۴۰ میلی متر و فاصله بین دو محور آن ۲۶۲۰ میلی متر است. این ابعاد، آن را به گزینهای ایدهآل برای استفادههای شهری تبدیل میکند، ضمن اینکه به لطف ماهیت کراس اوور، احتمالا فضای داخلی و بار مناسبی را نیز ارائه خواهد داد.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
فضای داخلی رنو 4 برقی نیز ترکیبی از سادگی، کارایی و فناوری مدرن را به نمایش میگذارد. قلب تپنده کابین، سیستم دو نمایشگر ۱۰ اینچی است که شامل یک کلاستر دیجیتال برای راننده و یک مولتی مدیا میشود. این سیستم بر پایه پلتفرم OpenR Link رنو و با همکاری گوگل توسعه یافته است. این همکاری به معنای بهرهمندی از سرویسهای داخلی گوگل مانند Google Maps است که قابلیت برنامهریزی مسیر با در نظر گرفتن ایستگاههای شارژ را نیز ارائه میدهد.
بیشتر بخوانید
یکی دیگر از ویژگیهای جالب کابین رنو 4 برقی، دستیار مجازی داخلی آن با نام Reno است. این دستیار هوشمند میتواند به سوالات کاربران پاسخ دهد یا با آنها به گفتگو بپردازد و تجربهای تعاملیتر را در داخل خودرو فراهم کند. علاوه بر فناوری، طراحان به جزئیات جالبی نیز توجه کردهاند. به عنوان مثال، طرح پرچم فرانسه در مقابل صندلی سرنشین جلو و روی پشتی صندلیها دیده میشود که به ریشههای فرانسوی این خودرو اشاره دارد.
قیمت رنو 4 برقی و شانس ورود به ایران
در مورد قیمت نیز هنوز اطلاعات رسمی منتشر نشده، اما با توجه به جایگاه این خودرو به عنوان یک کراس اوور کوچک الکتریکی اروپایی و مشخصات فنی و امکانات ارائه شده، منابع و گمانهزنیها حاکی از آن است که قیمت پایه رنو 4 E-Tech در اروپا احتمالا حدود 27 هزار یورو خواهد بود. با توجه به این عدد و سقف 40 هزار یورویی برای واردات خودروهای برقی، میتوان گفت که واردات رنو 4 برقی به ایران هیچ محدودیتی ندارد.