آیا خرید اعتباری سبک زندگی شده است؟ – تجارت نیوز
«پز نیست؛ سبک زندگیمه!» این میم تازه در شبکههای اجتماعی است و کاربران با تولید محتواهای متنوعی از سبک زندگیشان چیزهایی منتشر میکنند؛ گاهی به شوخی، گاهی به جدی. اما «سبک زندگی در خرید» واقعا در جهان به کدام سمت میرود؟ عادت کاربران در خریدهای حضوری و آنلاین چگونه در حال تغییر است؟ سهم غالب خرید نقدی چقدر در حال کمتر شدن و سهم خرید اعتباری چقدر در حال اضافهشدن است؟ این گزارش، یک روایت از تغییر سبک زندگی در خرید است.
به گزارش تجارت نیوز، خرید اعتباری در ایران برای طیف وسیعی از کاربران با اسنپپی عمومیت یافت. پیش از این در کشورهای توسعهیافته مانند سوئد، آمریکا، انگلیس، استرالیا و ژاپن، بیش از ۶۰درصد مشتریان خریدهای آنلاین از مدل خرید اعتباری یا BNPL برای مدیریت نقدینگی و مالی خود استفاده میکردند. در ایران این مدل پرداخت وجود دارد و در حال گسترش است. اسنپپی با نزدیک کردن این شیوه جهانی به سبک زندگی ایرانی، امکان خرید اعتباری بدون دریافت سود و کارمزد از کاربر را در بیش از ۱۰۰ شهر و حدود پنجهزار فروشگاه آنلاین و حضوری فراهم کرده است.
کار با اعتبار روی زمین نمیماند
مدل خرید اعتباری یا همان BNPL از اوایل سالهای ۲۰۰۰ برای مدیریت هزینهها به یکی از پدیدههای نوین در دنیای تجارت الکترونیک تبدیل شد. این مدل پرداخت ابتدا از کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند سوئد و آلمان شروع شد و در ادامه به سرعت به سایر نقاط جهان مانند آمریکا، شرق آسیا، استرالیا و دیگر کشورهای توسعه یافته جهان رسید. امروزه بیش از ۶۰درصد از خریداران آنلاین در آمریکا حداقل یکبار از خدمات خرید اعتباری استفاده کردهاند و در کشورهایی نظیر سوئد، استرالیا و آلمان، این مدل حتی برای خریدهای سوپرمارکتی، پوشاک و خدمات درمانی نیز استفاده میشود. طی سالهای اخیر، بهویژه پس از کرونا، این مدل پرداخت رشد چشمگیری پیدا کرد، زیرا مردم به دنبال راهحلهایی برای مدیریت بهتر نقدینگی و خرید کالاهای ضروری با شرایط آسانتر بودند. امروزه این مدل پرداخت در ایران نیز در حال گسترش و تثبیت جایگاه خود است. اسنپپی بهعنوان یکی از اولین ارائهدهندگان خدمات خرید اعتباری در ایران، این مدل جهانی را با نیازها و چالشهای اقتصادی خاص جامعه ایرانی تطبیق داد و آن را براساس سبک زندگی ایرانی بازتعریف کرد. این شرکت با توسعهی امکانات خود و ارائه سرویسهای متنوع اعتباری در دستههای مختلف توانسته است نیازهای روزمره و اساسی و نیازهای غیراساسی کاربران خود را با پرداختهای اعتباری پاسخ دهد.
رشد جهانی خرید اعتباری در جهان
استفاده از خدمات خرید اعتباری در آمریکا بهطور قابلتوجهی افزایش یافته است. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در سال ۲۰۲۴، مصرفکنندگان آمریکایی حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار از خریدهای آنلاین خود را از طریق خرید اعتباری انجام دادند که نسبت به سالهای قبل افزایش داشته است. شرکتهایی مانند Klarna، Affirm و Afterpay از جمله ارائهدهندگان اصلی این خدمات در بازار آمریکا هستند. در اروپا نیز کشورهایی مانند سوئد، نروژ و آلمان بیشترین استفاده از این مدل پرداخت را دارند. در سوئد، ۲۳٪ از پرداختهای داخلی از این طریق انجام میشود، که نرخ قابل توجهی در جهان است.
نگاهی بومی به مدلی جهانی
در ایران، قبل از شکل گیری پلتفرمهایی مانند اسنپپی، خرید اقساطی معمولا به چک، ضامن و فرآیندهای اداری پیچیده همراه بود. اما امروزه اسنپپی این روند را سادهتر و کوتاهتر کرده است. این مدل نهتنها بر مبنای الگوبرداری از نمونههای موفق جهانی توسعه یافته، بلکه با نیازهای واقعی کاربران ایرانی همراستا شده است. این پلتفرم که با تسهیل شیوههای پرداختی توانسته است نقش قابل توجهی در رشد کسبوکارهای مختلف داشته باشد، ترویجکنندهی یک سبکزندگی در خرید است؛ سبکزندگی خرید اعتباری، سبکزندگیای به ناماسنپپی!
از تهران تا چادگان، دسترسی عادلانهتر به اعتبار
برخلاف بسیاری از خدمات که در مراکز استان تمرکز دارند، اسنپپی با بیش از پنجهزار فروشگاه آنلاین حضوری در بیش از ۱۰۰ شهر ایران، همکاری کرده و پوشش گستردهای را فراهم کرده است. این فروشگاهها در دستهبندیهای مختلفی از جمله مد و پوشاک، زیبایی و سلامت، لوازم ورزشی، طلا و جواهرات، کالاهای مصرفی، لوازم دیجیتال، لوازم خانگی، فرهنگ و هنر، ابزار و یدک، و محصولات کودک و نوزاد فعالیت میکنند. این توسعه، نهفقط شامل کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز است، بلکه شهرهایی چون سقز، نشتارود، ورزقان، میناب، دورود، چادگان و گوریه را نیز شامل میشود.
سخن پایانی
در تمام دنیا خدمات خرید اعتباری از یک گزینه تجملاتی به ابزار کلیدی برای مدیریت مالی تبدیل شده است. چه در سوپرمارکتهای توکیو و ملبورن، چه در فروشگاههای آنلاین نیویورک و تورنتو، مردم برای خریدهای کوچک و بزرگ، از مدلهای پرداخت اعتباری استفاده میکنند. امروزه خرید اعتباری در ایران، نیز دیگر یک اتفاق تازه نیست، بلکه مدلی پذیرفتهشده برای تسهیل زندگی روزمره است. کافی است مالها و مراکز خرید بزرگ را در همین اسنپپی ببینید: از خرید حضوری در ایرانمال و اپال در غرب تهران تا خرید حضوری در هدیشمال در شرق، از خرید اعتباری سرویس حملونقل اسنپ تا خریدهای سوپرمارکتی، از خرید اعتباری چرم تا خرید کنسول بازی. همهچیز در یک پلتفرم اعتباری وجود دارد، همهطور نیازی در این پلتفرم با اعتبار پاسخ داده میشود. این دیگر یک سبکزندگی است. سبکزندگیای که با افزایش استقبال کاربران هر روز دارد فراگیرتر میشود. بهنظر میرسد «اسنپپی» بهعنوان یکی از بازیگران اصلی در این حوزه، در حال ترسیم آیندهایست که در آن، دسترسی به اعتبار، نه امتیازی برای گروهی خاص که حقی برابر برای همه شهروندان خواهد بود.