نیلی بلاگ‌

جنجال بر سر آواتار 12؛ آیا ادعای آیرودینامیک‌ترین سدان جهان حقیقت دارد؟

ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 24 اردیبهشت 1404 ساعت 17:54

طبق ادعای یک بلاگر چینی، ضریب درگ اعلام شده برای سدان آواتار 12 دروغین بوده و این خودرو از نظر آیرودینامیک بر خلاف تصورات عمل کرده است.

اخیراً یک بلاگر مشهور و پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی چین، شرکت خودروسازی «آواتار» (Avatr) را به ارائه اطلاعات نادرست و دروغگویی در مورد مشخصات فنی یکی از محصولات خود متهم کرده است. طبق آخرین اخبار خودرو، محصولی که در کانون این اتهامات قرار دارد، سدان لوکس و تمام الکتریکی آواتار 12 است.

شرکت آواتار ادعا کرده که این خودرو از ضریب درگ (Cd) بسیار پایینی برخوردار است که در بهبود راندمان و کاهش مصرف انرژی آن نقش بسزایی دارد. با این حال این بلاگر مشهور با انجام آزمایش‌های اختصاصی و مستقل، مدعی شده است که ضریب درگ اعلام شده توسط آواتار برای مدل 12، واقعیت ندارد و این شرکت در این زمینه دروغ گفته است.

فهرست مطالب

ضریب درگ آواتار 12 با ادعای شرکت سازنده مغایرت دارد!

آواتار 12آواتار 12

شرکت چینی آواتار، که در زمینه تولید خودروهای الکتریکی لوکس فعالیت می‌کند، با معرفی سدان الکتریکی AVATR 12، ادعای شگفت‌انگیز ضریب درگ 0.208 را مطرح کرد. این رقم، آواتار 12 را در زمره آیرودینامیک‌ترین خودروهای جهان قرار می‌دهد. با این حال، این ادعا با چالشی جدی مواجه شده است.

«زوریخ بِی لِی یِه»، بلاگری مشهور با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده، که مالک یک دستگاه آواتار 12 نیز است، تصمیم گرفته تا صحت ادعای شرکت سازنده را شخصاً بررسی کند. او با مراجعه به مرکز تحقیقاتی خودرو چین در تیانجین (CATARC)، یکی از معتبرترین مراکز تست و ارزیابی خودرو در چین، آزمایشی را بر اساس استاندارد CSAE 146-2020 ترتیب داده است. این استاندارد، یک روش دقیق و علمی برای اندازه‌گیری ضریب درگ خودروها است و توسط تکنسین‌های متخصص و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود.

نتیجه این آزمایش، برخلاف ادعای آواتار بسیار متفاوت بوده است. مطابق تستی که بر اساس استاندارد CSAE 146-2020 و توسط تکنسین‌های متخصص اجرا شده، ضریب درگ بدست آمده برای آواتار ۱۲ برابر با ۰.۲۸۱ بوده است. این رقم، نه تنها با ادعای آواتار فاصله زیادی دارد، بلکه حتی از ضریب درگ برخی خودروهای قدیمی‌تر و غیرآیرودینامیک‌ نیز بیشتر است. برای مثال، فولکس واگن پاسات 20 سال پیش ضریب درگی مشابه آواتار 12 دارد.

بیشتر بخوانید

این اختلاف فاحش بین ادعای آواتار و نتیجه آزمایش، پرسش‌های جدی را در مورد شفافیت و صداقت این شرکت در ارائه اطلاعات فنی محصولات خود مطرح می‌کند و مشخص نیست که آیا آواتار در ارائه اطلاعات مربوط به ضریب درگ آواتار 12 اغراق کرده است؟ این موضوع، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خودرویی و شبکه‌های اجتماعی داشته و انتقادات زیادی را متوجه آواتار کرده است.

چرا ضریب درگ در خودروهای برقی اهمیت دارد؟

ضریب درگ خودروهای برقیضریب درگ خودروهای برقی

یکی از کلیدی‌ترین عوامل در عملکرد و راندمان خودروهای برقی که به اندازه قدرت موتور یا برد خودروهای الکتریکی مهم است، ضریب درگ نام دارد. این فاکتور، که به اختصار Cd نامیده می‌شود، معیاری برای سنجش میزان مقاومت خودرو در برابر جریان هوا است. به زبان ساده‌تر، هرچه عدد این فاکتور پایین‌تر باشد، به معنای آیرودینامیک بهتر و مقاومت کمتر در برابر جریان هواست.

در نتیجه خودرویی با ضریب درگ پایین مصرف انرژی کمتری دارد، می‌توان در آن از باتری‌های کوچک‌تر و سبک‌تری استفاده کرد و به پایداری بیشتری در سرعت‌های بالا دست یافت. همچنین، طراحی آیرودینامیک بهتر معمولاً به معنای تولید صدای کمتر در اثر برخورد باد با بدنه است.

با توجه به این اهمیت، شرکت‌هایی نظیر آواتار، ولوو، لایت‌یر و آئودی همواره این فاکتور و طراحی آیرودینامیک محصولات خود را به طور ویژه مورد توجه قرار می‌دهند و بر آن مانور می‌دهند. آواتار، به عنوان یک شرکت نوپای چینی، با تمرکز بر طراحی آیرودینامیک به دنبال کسب جایگاه برتر در بازار خودروهای الکتریکی لوکس است، اگرچه ادعای این شرکت در مورد ضریب درگ پایین مدل 12 مورد توجه و البته انتقاد این بلاگر مشهور قرار گرفته است.

آواتار متهم به اعمال نفوذ و جلوگیری از انتشار گزارش شد

نمای جلو آواتار 12نمای جلو آواتار 12

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی، این بلاگر مدعی شده است که مرکز تست خودرو چین در تیانجین (CATARC) از ارائه گزارش رسمی آزمایش خودداری کرده است. این ادعا، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دخالت مستقیم شرکت آواتار در این ماجرا را تقویت می‌کند. موضوع دیگری که بر ابهامات این پرونده افزوده است، حذف مشکوک ویدیو مربوط به فرایندهای تست ضریب درگ از پلتفرم‌های آنلاین است. حذف این ویدیو، به شائبه‌ها در مورد دستکاری و پنهان‌کاری دامن می‌زند.

بیشتر بخوانید

در واکنش به این اتهامات و حواشی، شرکت آواتار صحت ویدیو را زیر سوال برده و این رویداد را بخشی از یک «کمپین تخریب برند» قلمداد کرده است. آواتار با رد ادعاهای مطرح شده، انگشت اتهام را به سوی افراد و گروه‌هایی نشانه رفته است که به زعم این شرکت قصد تخریب وجهه و اعتبار آن را دارند.

نمای عقب آواتار 12نمای عقب آواتار 12

این شرکت حتی پا را فراتر گذاشته و اعلام کرده است که به هر فردی که بتواند اطلاعاتی درباره عوامل پشت‌پرده این کمپین ارائه دهد، مبلغی معادل ۵ میلیون یوان (حدود ۶۹۵ هزار دلار) پرداخت خواهد کرد. در مقابل، زوریخ بِی لِی یِه، بلاگر چینی، با رد اتهامات آواتار، خواستار آن شده است که این شرکت نتایج تست رسمی خود را به‌صورت کامل منتشر کند و در یک محیط عمومی و با حضور ناظران مستقل، مجدداً تست ضریب درگ خودرو را انجام دهد.

جنجال آواتار 12، اکسپنگ را هم نشانه گرفت

آواتار 12آواتار 12

این جنجال، نه ‌تنها ادعای آواتار را زیر سوال برده، بلکه باعث شده سایر خودروسازان چینی نیز با دیده تردید نگریسته شوند. در واقع، این اتفاق می‌تواند بر روی اعتبار و شهرت کل صنعت خودروسازی چین تاثیر منفی بگذارد. یکی از این شرکت‌ها، اکسپنگ (XPeng) است که ادعا می‌کند آیرودینامیک‌ترین خودرو تولیدی جهان را ساخته است. با توجه به حواشی آواتار، ادعای اکسپنگ نیز با شک و تردید بیشتری از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین بخوانید

این ماجرا، اهمیت پاسخگویی، شفافیت و راستی‌آزمایی ادعاهای شرکت‌های خودروسازی را بیش از پیش آشکار می‌کند. مصرف‌کنندگان حق دارند تا اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی درباره عملکرد و ویژگی‌های فنی خودروهایی که قصد خرید آن‌ها را دارند، دریافت کنند.

در حال حاضر، توپ در زمین آواتار است. این شرکت باید با ارائه مدارک و مستندات معتبر و انجام یک تست علنی و شفاف، به ابهامات موجود پاسخ دهد و اعتماد از دست رفته را دوباره به دست آورد. از آنجایی که محصولات این شرکت از جمله آواتر 11 به ایران عرضه شده‌اند، سکوت این خودروساز منجر به خدشه‌دار شدن بیشتر وجهه این شرکت و کاهش استقبال از محصولات آن در بازار ایران منجر خواهد شد.

منبع خبر

برچسب ها : ، ، ،

مطالب مشابه را ببینید!