معرفی لکسوس RZ ۲۰۲۶ با گیربکس مجازی و فناوری باتری جدید
1
لکسوس RZ ۲۰۲۶، تنها خودروی تمامبرقی برند Lexus، با بهروزرسانیهای قابل توجهی وارد بازار آمریکا میشود. گرچه ظاهر خودرو تغییرات چندانی نداشته، زیر پوسته این کراساوور کاملاً دگرگون شده است. این خودرو اکنون با فناوری جدید باتری و موتور، درگاه شارژ استاندارد NACS و همچنین یک سیستم شبیهسازی تعویض دنده با پدال عرضه میشود.
2026 Lexus RZ
2026 Lexus RZ
مشخصات فنی و پیشرانههای جدید
تنوع تیپها
لکسوس سه تیپ مختلف از RZ ۲۰۲۶ را ارائه داده است:
RZ 350e (تیپ پایه با موتور جلو و محور محرک جلو)
RZ 450e (تیپ میانی با دو موتور و سیستم چهار چرخ محرک)
RZ 550e F Sport (مدل پرچمدار اسپرت با بیشترین قدرت و قابلیت)
قدرت، شتاب و برد حرکتی
RZ 550e F Sport: قدرتمندترین نسخه با ۴۰۲ اسببخار و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۴٫۱ ثانیه. برد حرکتی حدود ۳۶۰ کیلومتر با باتری جدید ۷۶٫۹۶ کیلوواتساعتی.
RZ 450e AWD: توان ۳۰۸ اسببخار، شتاب ۴٫۹ ثانیه و برد تقریبی ۴۲۰ کیلومتر.
RZ 350e FWD: برد حرکتی برتر در میان تیپها با حدود ۴۸۰ کیلومتر، توان ۲۲۱ اسببخار و شتاب ۷٫۱ ثانیه.
2026 Lexus RZ
معرفی سیستم گیربکس مجازی یا «M Mode»
تجربه رانندگی اسپرت با شبیهسازی تعویض دنده
مدل ۵۵۰e F Sport با سیستم جدیدی به نام M Mode عرضه میشود؛ قابلیتی که به راننده امکان میدهد با استفاده از پدالهای پشت فرمان، خروجی قدرت را کنترل کند، مانند یک گیربکس دستی. این سیستم تجربهای اسپرتتر و پاسخگوتر از رانندگی برقی ارائه میدهد.
هرچند لکسوس هنوز توضیح نداده که این سیستم دقیقاً مانند نمونههای هیوندای یا کیا عمل میکند یا خیر، اما وعده داده شده است که عملکردی شبیه به تعویض دنده واقعی را شبیهسازی میکند.
آینده سیستمهای گیربکس شبیهسازیشده
هیوندای و کیا جزو نخستین شرکتهایی بودند که چنین سیستمهایی را تجاریسازی کردند و با استقبال خوبی مواجه شدند. اکنون تویوتا نیز با پیروی از این مسیر، نشان داده است که اهمیت تجربه رانندگی در خودروهای برقی رو به افزایش است. این شرکت حتی از سال ۲۰۲۲ برنامههایی برای ساخت یک خودروی برقی با گیربکس دستی واقعی و کلاچ در دستور کار داشته است.
فناوریهای باتری و زمان شارژ
ظرفیت باتری و زمان شارژ سریع
مدلهای ۴۵۰e و ۳۵۰e مجهز به باتری ۷۴٫۶۹ کیلوواتساعتی جدید هستند.
زمان شارژ از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها ۳۰ دقیقه است، البته تحت شرایط ایدهآل و با استفاده از شارژر سریع DC.
امکانات حذفشده در بازار آمریکا
با وجود پیشرفتهای زیاد، هیچکدام از تیپهای ارائهشده در آمریکا، فرمان یوغ یا سیستم steer-by-wire (فرمان بدون اتصال مکانیکی) که در مدلهای صادراتی وعده داده شده بود را دریافت نکردهاند. دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست؛ ممکن است به خاطر عدم علاقه مشتریان آمریکایی یا موانع قانونی باشد.
زمان عرضه و قیمتگذاری
لکسوس اعلام کرده که اطلاعات دقیقتر در مورد قیمت، اندکی پیش از آغاز تحویل خودروها در اواخر سال جاری منتشر خواهد شد.