نیلی بلاگ‌

سه نرخی شدن گازوئیل به کجا رسید؟ / تغییر سیاست‌گذاری‌ها پس از اعتصاب کامیون‌داران!

سه‌نرخی‌کردن گازوئیل مصوبه‌ای بود که هیات وزیران در اردیبهشت تصویب کرد. این مصوبه یکی از مواردی است که کامیون‌داران به آن معترض هستند. حال با توجه به اظهارات امروز رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که سوخت کافی به‌ نرخ مصوب به رانندگان سالم تعلق می‌گیرد، سه‌نرخی‌شدن اجرایی نمی‌شود.

به گزارش تجارت نیوز، هیات وزیران تغییر نرخ گازوئیل را به صورت سه‌ نرخی در هفتم اردیبهشت تصویب کرد. مطابق این مصوبه، قیمت یارانه‌ای همچنان بدون تغییر سهمیه باقی می‌ماند. همچنین به‎ جز نرخ یارانه‌ای، یک نرخ نیمه‌یارانه‌ای به‌عنوان نرخ دوم و یک نرخ آزاد به عنوان نرخ سوم، تعیین می‌شود.

این موضوع اعتراض بسیاری از کامیون‌داران را در پی داشت. البته موضوع گازوئیل تنها یکی از دلایل اعتصاب کامیون‌داران است که از یکم خرداد در اعتصاب هستند.

با این حال صبح امروز، رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، راجع به طرح سه‌نرخی‌شدن گازوئیل، به تسنیم گفت: هنوز تاریخ اجرای این طرح مشخص نیست و مسئولان ارشد دولت نیز تصمیمی در این مورد نگرفته‌اند. تاکید سازمان راهداری این است که به رانندگانی که سالم و منظم کار می‌کنند، سوخت کافی و به ‌قیمت مصوب تعلق گیرد.

وی تصریح کرد: در جلسه‌های اخیر با انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی توافق شد که جدول و قواعد تخصیص سوخت را با شرکت نفت بازنگری کنند و ضرایب آن اصلاح شود تا سوخت بیشتری به رانندگان اختصاص یابد. تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که سوخت کافی به‌نرخ مصوب به رانندگان سالم تعلق می‌گیرد، سه‌نرخی‌شدن اجرایی نمی‌شود.

خبر وزیر نفت برای کامیون‌داران

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه 7 خرداد در پایان جلسه هیات دولت در واکنش به اعتراضات کامیون‌داران در خصوص سه‌نرخی‌شدن گازوئیل گفت: وزیر نفت در جلسه امروز عنوان کرد که چنان‌چه کامیون‌داران در مسیری که بارنامه الکترونیکی صادر شده است حرکت کنند، هیچ‌گونه تغییر قیمتی برای آنها وجود ندارد و می‌توانند در جایگاه‌ها با همان نرخ قبلی سوخت‌گیری بکنند. این تغییر نرخ برای وقتی است که از مسیر تعیین‌شده خارج می‌شوند.

نکته‌ای که در مورد اظهارات وزیر نفت وجود دارد، نبود بارنامه الکترونیکی برای تمامی کامیون‌داران است. در برخی مواقع بارنامه الکترونیکی برای کامیون‌داران صادر نمی‌شود و بدین ترتیب پیمایش آنها به درستی انجام نمی‌شود. به بیان دیگر، مسافت طی‌شده برای کامیون‌داران برآورد می‌شود و به همان میزان سهمیه گازوئیل به آنها اختصاص می‌یابد.

این در حالی است که کامیون‌داران در جریان اعتصاب خود عنوان کردند که پیمایش به صورت دقیق انجام نمی‌گیرد و با کم‌برآورد کردن مسیر و اختصاص سهمیه با توجه به مسیر تعیین‌شده، گازوئیل سهمیه‌ای در مسیر تمام می‌شود. در چنین شرایطی کامیون‌داران مجبور هستند که مابه‌التفاوت گازوئیل مورد نیاز خود را به طور آزاد سوخت‌گیری کنند.

چرا کامیون‌داران به مصوبه سه‌نرخی‌شدن گازوئیل معترض هستند؟

مطابق مصوبه هیات وزیران، نرخ دوم گازوئیل به اندازه 50 درصد نرخ خرید نفت‌گاز از پالایشگاه‌ها و نرخ سوم آن غیریارانه‌ای و برابر با نرخ خرید گازوئیل از پالایشگاه‌هاست.

مطابق بررسی‌های تجارت‌نیوز از صورت مالی‌های پالایشگاه‌ها در سامانه کدال، نرخ فروش نفت‌گاز پالایشگاه‌ها حدود 25 هزار تا 28 هزار تومان است.

با توجه به موضوعی که پیش‌تر بیان شد، در برخی مواقع مسافتی که کامیون‌داران طی می‌کنند، به طور دقیق محاسبه نمی‌شود و سهمیه گازوئیل آنها کفاف نیاز مصرفی را نمی‌دهد. در چنین شرایطی باید با نرخ آزاد گازوئیل سوخت‌گیری کنند. این نرخ پیش‌تر 600 تومان بود و الان قرار است نرخ بر اساس قیمت خرید گازوئیل از پالایشگاه‌ها محاسبه شود. این بدان معناست که به طور تقریبی نرخ گازوئیل، به صورت آزاد، 45 برابر می‌شود.

این موضوع یکی از مواردی است که کامیون‌داران در اعتصاب خود به آن معترض هستند. کامیون‌داران کمابیش در 130 شهر ایران از یکم خرداد اعتصاب کردند. این اعتصاب دلایل مختلفی داشت و موضوع سهمیه و نرخ گازوئیل، بیمه، فرسودگی جاده‌ها، استهلاک و … از جمله مواردی هستند که این گروه نسبت به آنها اعتراض دارند.

به بیان دیگر، موضوع گازوئیل تنها یکی از مباحث این صنف است و موضوعات مهم دیگری مانند بیمه نیز مورداعتراض این گروه است. با این حال به نظر می‌رسد که با توجه به مشکلات کم بودن سهمیه گازوئیل و اجبار به سوخت‌گیری با گازوئیل آزاد، مصوبه سه‌نرخی‌شدن گازوئیل به تاخیر افتاده است. باید دید در آینده سرنوشت این مصوبه چه می‌شود؟

برای مطالعه بیشتر گزارش  اعتصاب کامیون داران به زنجیره تامین کالاهای اساسی گره خورد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع خبر

مطالب مشابه را ببینید!