نیلی بلاگ‌

نسل جدید نیسان GT-R در راه است

1

نیسان پس از تجربه‌ی چندین سال زیان مالی سنگین، به دلیل کاهش فروش در برابر حجم بالای سرمایه‌گذاری‌ها، به اجرای یک برنامه ریاضت مالی گسترده روی آورده است. در این مسیر، تمرکز عمده روی تولید مدل‌های پرطرفدار مانند کراس‌اوورها و SUVهاست. با این حال، هنوز کورسوی امیدی برای دوست‌داران خودروهای اسپرت وجود دارد. مدل Z همچنان به تولید خود ادامه می‌دهد و حتی شاید روزی نسل جدیدی از سیلویا نیز معرفی شود. خبر خوش‌تر آن است که نسل آینده‌ی GT-R نیز در دست توسعه است. بله، گودزیلا باز خواهد گشت، هرچند نه خیلی زود.

تأیید بازگشت GT-R از سوی مدیران نیسان

اطمینان کامل از ادامه‌ی پروژه‌ی GT-R

ماه گذشته در نمایشگاه خودروی نیویورک، مدیر برنامه‌ریزی محصولات نیسان آمریکا در گفتگو با Motor1 تأیید کرد:
«GT-R قطعاً بازخواهد گشت.»
اکنون نیز یک مقام ارشد دیگر این موضوع را دوباره تأیید کرده است. آقای Arnaud Charpentier، معاون استراتژی بازاریابی محصول، در گفتگو با Auto Express اظهار داشت که شرکت واقعاً در حال کار بر روی یک خودروی سوپراسپرت جدید است:

«افرادی روی این پروژه کار می‌کنند. چه زمانی و چگونه؟ صادقانه بگویم هنوز نمی‌دانیم. اما امروز ما صرفاً به ساخت یک خودروی اسپرت نیاز نداریم، بلکه باید پیشرانه‌ای را انتخاب کنیم که در سال‌های آینده کارآمد باقی بماند. اگر این خودرو تمام‌برقی یا هیبریدی باشد، باید همچنان ویژگی‌های یک خودروی اسپرت را حفظ کند. اما اگر عملکرد آن مانند یک SUV برقی معمولی باشد، این مسئله مشکل‌ساز خواهد شد.»

Nissan Hyper Force conceptNissan Hyper Force concept

بازتعریف مفهوم خودروی اسپرت با R36

Charpentier تأکید دارد که صرف‌نظر از جهت‌گیری نهایی پروژه، پرچم‌دار بعدی نیسان باید «مفهوم خودروی اسپرت را از نو تعریف کند.» حدود یک سال و نیم از زمانی می‌گذرد که نیسان اشاره‌ای به احتمال تمام‌برقی بودن نسل بعدی GT-R کرد. مفهوم Hyper Force — خودروی سوپراسپرتی فوق‌زاویه‌دار با قدرت ۱۳۴۱ اسب بخار — توسط Giovanny Arroba، معاون طراحی نیسان اروپا، به عنوان «رویایی ملموس برای دستیابی تا پایان دهه» توصیف شده بود.

هماهنگی مدیران نیسان درباره‌ی آینده‌ی GT-R

مدیران متعددی در نیسان علاقه‌مند به صحبت درباره‌ی نسل جدید GT-R هستند، حتی اگر عرضه‌ی آن هنوز در افق دوری قرار داشته باشد. Ponz Pandikuthira، معاون ارشد برنامه‌ریزی نیسان در آمریکای شمالی، نیز اشاره کرده است که احتمال دارد R36 با نسل سوم Acura NSX به صورت مشترک توسعه یابد. از آنجا که یک خودروی برقی شبیه NSX برای اواخر این دهه تأیید شده، ممکن است GT-R آینده هم برقی باشد.

نیسان و بازگشت به ریشه‌های اسپرت با هدایت مدیر جدید

مدیرعامل جدید نیسان، Ivan Espinosa، خودروی Z را هر روز برای رفت‌وآمد به محل کار می‌راند. مدیر پیشین شرکت، Makoto Uchida، او را «واقعاً یک آدم ماشین‌دوست» توصیف کرده است. اسپینوسا همچنین علاقه‌مند به احیای مدل سیلویاست، که می‌تواند نشانه‌ای از برنامه‌ریزی جدی برای تولید مجدد GT-R یا یک خودروی اسپرت اقتصادی‌تر باشد.

چالش‌های واقع‌گرایانه در برابر پروژه‌های جاه‌طلبانه

محدودیت‌ها و اولویت‌های مالی نیسان

با این حال، باید واقع‌گرایانه به ماجرا نگاه کرد. نیسان در حال حذف ۲۰٬۰۰۰ شغل، تعطیلی ۷ کارخانه، کنار گذاشتن ۶ پلتفرم خودرویی، بازطراحی چندین مدل رنو، توقف توسعه‌ی برخی محصولات، و کاهش ۷۰ درصدی پیچیدگی قطعات است. در چنین شرایطی، خودرویی مانند GT-R که بازار محدودی دارد، چگونه می‌تواند در اولویت قرار گیرد؟ مدل Z نیز با وجود علاقه‌ی طرفداران، آن‌قدر موفق نبوده که مدیران را به سرمایه‌گذاری مجدد روی خودروهای عملکرد محور ترغیب کند.

تمرکز روی بازار انبوه به جای خودروهای خاص

نیسان اکنون اولویت خود را توسعه‌ی مدل‌هایی مانند سدان Sentra و سایر محصولات پرفروش قرار داده است. هرچند یک سوپراسپرت جدید می‌تواند جایگاه برند نیسان را در نگاه عمومی تقویت کند و بازدیدکنندگان بیشتری را روانه‌ی نمایشگاه‌های فروش کند، اما تصمیم‌گیرندگان مالی شرکت تمایل دارند با مدل‌های عام‌پسند و پرفروش راه خود را ادامه دهند.

جمع‌بندی: گودزیلا در راه بازگشت است — ولی نه به این زودی

نیسان هنوز چراغ امید برای طرفداران GT-R را خاموش نکرده است. تأییدهای مکرر مدیران، طرح‌های مفهومی جاه‌طلبانه، و علاقه‌ی مدیران بلندپایه به خودروهای اسپرت، همگی نشان می‌دهند که پروژه‌ی GT-R همچنان زنده است. اما برای دیدن نسل جدید این افسانه‌ی ژاپنی، باید صبر زیادی به خرج داد و منتظر ماند تا شرایط تجاری و مالی نیسان به مرحله‌ای برسد که اجازه‌ی چنین بلندپروازی‌هایی را بدهد.

منبع خبر

برچسب ها :

مطالب مشابه را ببینید!