بازگشت فیات به اوج جذابیت با کانسپت گرند پاندا 4×4
ارسال شده توسط: پوریا خاکی 08 خرداد 1404 ساعت 07:30
شرکت فیات پس از پروژههای کسل کننده، سرانجام قصد دارد تا با خودرو کانسپت گرند پاندا کمی از خجالت طرفدارهای خود دربیاید و ما نیز در ادامه با جزئیات خودرو مفهومی جدید Fiat Grande Panda 4×4 همراه شما خواهیم بود.
خودروهای کانسپت و مفهومی همواره دریچهای رو به آینده صنعت خودروسازی بودهاند، جایی که طراحان و مهندسان بدون محدودیتهای تولید انبوه، ایدههای خلاقانه خود را به نمایش میگذارند. در این میان، فیات با رونمایی از کانسپت Grande Panda 4×4، نه تنها نگاهها را به خود جلب کرده، بلکه به یک خودروی نمادین در تاریخ خود ادای احترام گذاشته است. این مدل جدید، ترکیبی هوشمندانه از طراحی نوستالژیک، قابلیتهای آفرود مدرن و رویکردی متفاوت به خودروهای شهری است که در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز، به جزئیات آن میپردازیم.
فهرست مطالب
معرفی کانسپت فیات گرند پاندا 4×4
فیات گرند پاندا 4×4، که در اصل پاسخی به رنو 4 ساوانا 4×4 (که یک نسخه خاص از رنو 4 برقی است) به شمار میرود، یک خودرو آفرودی کوچک و دوست داشتنی است که سال گذشته در قالب مدل Grande Panda به بازار معرفی شد. اما اکنون، با دریافت پکیج 4×4، این خودرو به یک کانسپت چهار چرخ محرک تمام عیار تبدیل شده است. اگرچه این مدل فعلا در قامت یک خودرو مفهومی قرار دارد، اما برند استلانتیس از پتانسیل تولید آن به عنوان فصل بعدی خودرو شاسی بلند گرند پاندا فیات سخن گفته است که امیدها را برای دیدن نسخه تولیدی آن در آینده نزدیک زنده میکند. این کانسپت، ادای احترامی آشکار به Panda 4×4 اصلی است که برای اولین بار در سال 1983 معرفی شد و به دلیل سادگی، کارایی و تواناییهای آفرودش به سرعت محبوب شد.
بیشتر بخوانید
طراحی خودرو کانسپت جدید فیات یعنی گرند پاندا 4×4 سادگی و کاربردی بودن مدل اصلی را به ارث برده است. این خودرو با ظاهری سرسختانه و چرخهای فولادی، حسی از استحکام و آمادگی برای ماجراجویی را القا میکند. فیات برای افزایش قابلیتهای آفرود، از پوششهای پلاستیکی ضخیم در اطراف بدنه و سیستم تعلیق بلندتر استفاده کرده که فاصله خودرو از سطح زمین را بهبود میبخشد. جزئیات طراحی آفرود شامل محافظهای زیر بدنه در جلو و عقب، یک باربند سقفی همراه با لاستیک زاپاس و چراغهای کمکی است. چراغهای ال ای دی چهار نقطهای در سپر جلو، طراحی پیکسل مانند چراغهای اصلی را تکمیل میکنند. تغییرات دیگر شامل نشان 4×4 روی درب عقب و کلمه Panda حک شده در پوشش مشکی جانبی بدنه است که به امضای بصری این مدل تبدیل شدهاند.
مشخصات فنی و قابلیتهای آفرود
فیات Grande Panda در حال حاضر در دو نسخه هیبرید خفیف با موتور سه سیلندر توربو شارژ و یک نسخه تمام الکتریکی عرضه میشود. اگرچه فیات هنوز مشخص نکرده که کانسپت 4×4 بر پایه کدام یک از این نسخهها ساخته شده است، اما حضور یک موتور الکتریکی در عقب تایید شده است. توان خروجی کلی این مدل اعلام نشده، اما قطعا از 113 اسب بخار نسخه تمام برقی و 110 اسب بخار موتور 1.2 لیتری هیبرید خفیف بنزینی بیشتر خواهد بود. این رویکرد، اثبات میکند که پلتفرم هوشمند Stellantis میتواند برای استفاده با سیستم تمام چرخ محرک به خوبی تطبیق یابد. این پلتفرم در مدلهای فعلی، عمدتا دیفرانسیل جلو است.
بیشتر بخوانید
خودروهای کوچک با قابلیت تمام چرخ محرک در اروپا بسیار کمیاب هستند، اما سوزوکی با مدل Swift supermini این جایگاه ویژه را پوشش داده است. نسخههای AWD از رنو 4 و Grande Panda میتوانند برای کسانی جذاب باشند که از آفرودهای سبک در یک پکیج کوچک و مقرون به صرفه لذت میبرند. اگرچه مدل قدیمی پاندا همچنان در بازار حضور دارد، اما فیات تولید نسخه 4×4 آن را چند سال پیش متوقف کرد. قبل از بازنشستگی این نسخه مقاومتر، فیات در سال 2023 یک نسخه ویژه برای جشن گرفتن 40 سالگی اولین حضور آن ارائه کرده بود.
با توجه به افزایش علاقه به خودروهای آفرود و نیاز به گزینههای جمع و جورتر و کارآمدتر، فیات گرند پاندا 4×4 میتواند یک انتخاب هیجانانگیز برای آینده باشد. این کانسپت نشان میدهد که فیات آماده است تا با نوآوری و احترام به گذشته، فصلی جدید را در صنعت خودروسازی آغاز کند. آیا Grande Panda 4×4 به خط تولید خواهد رسید؟ زمان پاسخ خواهد داد.