مرورگر مبتنی بر هوش مصنوعی و جدید شرکت Opera میتواند بهجای شما در وب جستجو کند
1
در صورتی که احساس میکردید به یک مرورگر دیگر از شرکت اپرا نیاز دارید، حالا یک گزینه تازه در راه است. تنها چند ماه پیش بود که شرکت نروژی Opera مرورگر جدیدی منتشر کرد و حالا با معرفی نسخهای دیگر، رقابت در بازار پر ازدحام مرورگرها را داغتر کرده است. اپرا مرورگر جدید خود با نام Neon را معرفی کرده که «کاملاً عاملمحور» است؛ مرورگری که دارای هوش مصنوعی یکپارچهای است که میتواند با کاربر گفتوگو کند و بهجای او در اینترنت جستوجو نماید.
بهگفته شرکت اپرا، مرورگر Neon نسبت به سایر عاملهای هوش مصنوعی مشابه، در گشتوگذار خودکار در اینترنت سریعتر و کارآمدتر است، زیرا صفحات وب را با تحلیل دادههای مربوط به ساختار آنها پردازش میکند.
بر پایه نسخه آزمایشی پیشین اپرا از ابزار Browser Operator، مرورگر Neon میتواند کارهایی مانند پر کردن فرمها یا انجام خرید اینترنتی را بهجای شما انجام دهد. هرچه بیشتر از مرورگر Neon برای نوشتن استفاده کنید، سبک نگارش شخصی شما را بهتر یاد میگیرد و با آن تطبیق پیدا میکند. این فرایند به طور محلی روی دستگاه انجام میشود تا حریم خصوصی کاربر حفظ شود.
بهعلاوه، مرورگر Neon میتواند چیزهایی برایتان بسازد، از جمله وبسایت، انیمیشن و حتی نمونههای اولیه بازی. اگر از مرورگر Neon بخواهید کاری پیچیده یا زمانبر انجام دهد، این مرورگر میتواند حتی زمانی که آفلاین هستید، به کار ادامه دهد. این بخش از قابلیتهای مرورگر وابسته به اتصال به سرورهای اپرا در اروپاست؛ جایی که قوانین حریم خصوصی از آمریکای شمالی سختگیرانهتر هستند.
شرکت اپرا در بیانیهای اعلام کرده: «مرورگر Opera Neon نخستین گام در بازاندیشی اساسی درباره ماهیت مرورگرها در عصر عاملهای هوشمند است.»
اگر همه این موارد برایتان آشنا به نظر میرسد، به این دلیل است که شرکتهای دیگری مانند گوگل و OpenAI نیز مشغول کار روی محصولات مشابه هستند. گوگل در دسامبر گذشته از پروژهای با نام Project Mariner رونمایی کرد؛ افزونهای برای مرورگر کروم که یک عامل هوش مصنوعی را به آن اضافه میکند. از سوی دیگر، شرکت OpenAI از اوایل سال جاری میلادی در حال توسعه حالت «Operator» اختصاصی خود بوده است.
بنابراین مرورگر Neon تلاشی از سوی اپرا برای معرفی خود بهعنوان پیشگام در این حوزه است تا شاید بتواند سهمی از بازار را از آنِ خود کند، اما مسیر سختی در پیش دارد. بر اساس دادههای StatCounter، تنها حدود ۲.۰۹ درصد از کاربران اینترنت از مرورگر اپرا استفاده میکنند. در مقابل، مرورگر کروم گوگل با ۶۶.۴۵ درصد، تسلط بر بازار را در اختیار دارد. رقابت با چنین سهمی از بازار، آن هم وقتی رقبای بزرگی در حال توسعه فناوریهای مشابه هستند، کار سادهای نیست.
در نهایت، این پرسش مطرح میشود که آیا اصلاً مرورگرهای عاملمحور چیزی هستند که کاربران واقعاً بخواهند؟ اپرا میگوید مرورگر Neon آنقدر باهوش است که میتواند برای شما یک سفر رزرو کند. این در ظاهر جذاب به نظر میرسد، اما اگر این عامل اشتباهی مرتکب شود و پرواز اتصال اشتباهی را برایتان رزرو کند چه؟ درواقع، چنین چیزی باعث میشود کاربران همچنان به تصمیمات خود توجه کنند و آنها را بررسی نمایند.
منبع engadget