افزایش تعرفههای فولاد ممکن است وعده ترامپ برای کاهش قیمت مواد غذایی را به خطر بیندازد!
تصمیم رئیسجمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، برای دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم میتواند تاثیر غیرمنتظرهای بر مصرفکنندگان آمریکایی داشته باشد: قیمتهای بیشتر در راهروهای فروشگاههای مواد غذایی.
به گزارش تجارت نیوز، اعلام تعرفه سنگین ۵۰ درصدی بر این واردات که روز جمعه صورت گرفت، نگرانیهایی را درباره افزایش قیمت کالاهای بزرگ مانند خودرو، ماشین لباسشویی و خانه برانگیخت. اما این فلزات به حدی در بستهبندیها رایج هستند که احتمالاً تأثیر خود را بر طیف گستردهای از محصولات مصرفی از سوپ گرفته تا خشکبار خواهند گذاشت.
اووشا هیلی، کارشناس تجارت و استاد دانشگاه ایالتی ویچیتا، میگوید: «افزایش قیمت مواد غذایی بخشی از تأثیرات زنجیرهای خواهد بود.» او افزود این تعرفهها میتوانند هزینهها را در صنایع مختلف بالا ببرند و روابط با متحدان را بیشتر تحت فشار قرار دهند «بدون اینکه احیای واقعی در تولید داخلی ایالات متحده به وجود آورند.»
بازگشت ترامپ به کاخ سفید همراه بوده با موج بیسابقهای از تعرفهها؛ تعرفههایی که به سرعت اعمال، تهدید و سپس لغو شدهاند. او اصرار دارد که افزایش اخیر برای «تأمین بیشتر امنیت صنعت فولاد آمریکا» ضروری است. اما این وعده، ممکن است در تضاد با قول کاهش هزینه مواد غذایی قرار گیرد.
ترامپ بارها گفته که افزایش قیمت مواد غذایی از دلایل اصلی روی آوردن رأیدهندگان به او بوده است. نگاهی به قفسههای سوپرمارکت نشان میدهد که چه تعداد محصول ممکن است تحت تأثیر مالیاتهای جدید بر فولاد و آلومینیوم قرار گیرند؛ از آبجو و نوشابه گرفته تا غذای سگ، و انواع کنسروها از لوبیا گرفته تا میوه، رب گوجهفرنگی و بیشتر.
رابرت بادوی، رئیس موسسه تولیدکنندگان قوطی فلزی آمریکا، هشدار میدهد: «این تصمیم به نفع چین و سایر تولیدکنندگان مواد غذایی کنسروی خارجی است که مشتاقاند کشاورزان و تولیدکنندگان آمریکایی را با قیمتهای پایینتر کنار بزنند. دو برابر کردن تعرفه فولاد، هزینه کنسروها را در فروشگاهها بیشتر خواهد کرد.»
به گفته بادوی، تولید فولاد مورد استفاده در قوطیها توسط تولیدکنندگان داخلی در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته و تولیدکنندگان به واردات وابسته شدهاند. وقتی قیمت وارداتی بالا برود، او میگوید: «این هزینه مستقیماً به میلیونها خانواده آمریکایی تحمیل میشود.»
شرکتهای غذایی پیش از افزایش اخیر، از تأثیر تعرفهها نگران بودند. شرکت کمپبل، که قوطیهای سوپش در خانههای بسیاری از آمریکاییها یافت میشود، گفته است در حال تلاش برای کاهش تأثیر تعرفههاست، اما ممکن است ناچار به افزایش قیمتها شود. شرکت ConAgra نیز که برندهایی مانند Reddi-Whip و اسپریهای آشپزی Pam را تولید میکند، تأثیر تعرفهها بر فولاد و آلومینیوم را تایید کرده است.
دیوید ماربرگر، مدیر مالی ConAgra، اخیراً در یک کنفرانس گلدمن ساکس گفت: «ما نمیتوانیم همه مواد اولیهمان را از آمریکا تهیه کنیم چون عرضه کافی وجود ندارد.»
فراتر از محصولات واضحی مانند کنسرو تن، آب گوشت یا سس کرنبری، اقتصاددانان هشدار میدهند که تأثیر تعرفهها میتواند به طیف وسیعی از اقلام تسری یابد. اگر هزینه ساخت فروشگاه یا خرید کامیون حمل مواد غذایی بالا برود، قیمت نهایی محصولات هم ممکن است افزایش یابد.
بابک حافظی، مشاور بینالمللی و استاد دانشگاه امریکن، میگوید: «اگر قیمت یک تراکتور جان دیر ۲۵٪ افزایش یابد، مصرفکننده هزینهاش را پرداخت میکند. این هزینهها به سراسر اقتصاد نفوذ میکند — بعضی فوری، بعضی دیرتر. اما بله، قیمتها افزایش مییابد و انتخابها کمتر خواهد شد.»
ترامپ این تعرفهها را در جریان یک گردهمایی در حومه پیتسبورگ و در میان تشویق کارگران فولاد اعلام کرد. دیوید مککال، رئیس اتحادیه بینالمللی کارگران فولاد آمریکا، این تعرفهها را «ابزاری ارزشمند برای برقراری تعادل» دانست، اما گفت که «اصلاحات گستردهتری در نظام تجاری جهانی» ضروری است.
اندریاس والدکیرش، استاد اقتصاد در کالج کلبی، میگوید هرچند تأثیر تعرفهها روی یک قوطی نخود شاید مثل یک خودرو قابل محاسبه نباشد، اما مصرفکنندگان با هزینههای غیرمستقیم متعددی روبرو خواهند شد.
او گفت: «هر کسی که مستقیماً به صنعت فولاد وابسته است سود خواهد برد، اما این سود با هزینهای بسیار بالا به دست میآید. ممکن است چند شغل در صنعت فولاد ایجاد شود، اما این هزینهها در سایر بخشها باعث از بین رفتن مشاغل دیگر خواهد شد. اگر همه چیز را در نظر بگیریم، در نهایت نتیجه منفی قابل توجهی حاصل میشود.»
منبع: فولاد نیوز